Uw persoonlijke gezondheidsomgeving
Bezoekers in La Vie (2)

Uw Persoonlijke Gezondheidsomgeving

Als patiënt van VieCuri Medisch Centrum kunt u sinds kort uw medische gegevens ophalen in uw eigen Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Een PGO is een website of app waar u veilig uw medische informatie van ziekenhuizen, huisartsen of andere zorgverleners kunt verzamelen. VieCuri heeft de PGO van ontwikkelaar Quli getest en beveelt deze aan.

 

Download Quli in de App Store / Google Play Store of ga naar Quli.nl om een account aan te maken. 

 

Over PGO's 

PGO’s zijn nog nieuw en volop in ontwikkeling. Op dit moment zijn de mogelijkheden van een PGO nog beperkt. U kunt bij steeds meer zorginstellingen uw gegevens opvragen in uw eigen PGO. Dit geeft u een overzicht van uw gegevens bij diverse zorginstellingen. Er zijn veel verschillende PGO’s. U kiest zelf een PGO. Daarna kunt u zelf uw gegevens bij diverse zorginstellingen opvragen.

 

Wat is het verschil tussen een PGO en mijnVieCuri?

mijnVieCuri is het patiëntenportaal van VieCuri. Via mijnVieCuri kunt u uw gegevens bij VieCuri inzien. Ook kunt u via mijnVieCuri zelf een afspraak maken om bloed te laten prikken. In mijnVieCuri ziet u alleen uw gegevens zoals die bij VieCuri bekend zijn. In een PGO kunt u uw gegevens bij meer zorginstellingen inzien. Een PGO is niet van VieCuri maar van u zelf. Bij een PGO bepaalt u zelf welke informatie u toevoegt. Bij iedere zorginstelling die deze mogelijkheid biedt, vraagt u zelf uw medische gegevens op. Een PGO is dus geen vervanging van mijnVieCuri. En mijnVieCuri is geen vervanging van een PGO.

 

In deze tabel ziet u de verschillen tussen een PGO en mijnVieCuri:

 

PGO

mijnVieCuri

Welke gegevens?

In een PGO verzamelt u uw medische gegevens van meerdere zorginstellingen.

In mijnVieCuri staan alleen uw medische gegevens van VieCuri Medisch Centrum.

Hoe actueel zijn de gegevens?

In uw PGO moet u zelf (nieuwe) gegevens ophalen bij de diverse zorginstellingen. U kiest zelf wanneer en hoe vaak u dit doet.

In mijnVieCuri is nieuwe informatie van VieCuri direct zichtbaar*. Is er een nieuwe afspraak voor u gemaakt? Die ziet u meteen in mijnVieCuri?

Kan ik zelf informatie toevoegen?

Bij een PGO kiest u zelf welke informatie u toevoegt. Bij sommige PGO’s kunt u ook zelf informatie toevoegen, zoals uw gewicht of uw hartslag.

In mijnVieCuri staan uw medische gegevens van VieCuri. U kunt zelf geen gegevens toevoegen. U kunt wel uw contactgegevens zelf aanpassen in mijnVieCuri.

Kan ik de website of het portaal zelf kiezen?

U kiest zelf of u een PGO wilt gebruiken. Ook kiest u zelf welk PGO u gaat gebruiken. VieCuri beveelt de PGO Quli aan.

mijnVieCuri is het patiëntenportaal van VieCuri Medisch Centrum. Er is 1 versie van het portaal dat u als patiënt gebruikt.

 

* een uitzondering zijn uitslagen van onderzoeken en brieven van specialisten. Deze zijn pas na 7 dagen zichtbaar in mijnVieCuri.

 

Wat zijn de voordelen van een PGO?

Een PGO geeft een overzicht van al uw medische gegevens van diverse zorginstellingen. In een PGO staat alle informatie bij elkaar. Bent u in behandeling bij meerdere zorginstelling? Dan kan een PGO handig zijn voor een duidelijk overzicht van uw medische gegevens.

 

Kan ik al gegevens opvragen in mijn PGO?

Op dit moment kunt al (een deel van) uw medische gegevens van VieCuri ophalen in uw PGO. PGO's zijn volop in ontwikkeling en worden steeds verder uitgebreid.

 

Zijn PGO’s veilig?

Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van gegevens. Als een PGO het MedMij-label heeft, kunt u erop vertrouwen dat dit een veilige PGO is. MedMij is de Nederlandse standaard voor het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen patiënten en gezondheidsprofessionals. Als een PGO het MedMij-label heeft, bent u ook de enige die toegang heeft tot de medische informatie. U kunt deze informatie wel zelf delen met anderen. Bijvoorbeeld met een mantelzorger. U kiest zelf of u deze gegevens wilt delen en met wie.

 

Welke PGO’s zijn er?

Er zijn verschillende PGO’s. Iedere PGO ziet er anders uit. U kiest zelf welke PGO het beste bij u past. VieCuri heeft getest met het PGO Quli, die het MedMij-label draagt.

Kijk op deze externe website voor een keuzehulp om een PGO te kiezen. 

 

Hoe krijg ik toegang tot een PGO?

PGO’s zijn te gebruiken door mensen ouder dan 16 jaar. U kiest zelf een PGO. U kunt de app van een PGO downloaden op uw smartphone of tablet. Of u maakt een account aan op de website van de PGO. Iedere PGO werkt anders. VieCuri heeft getest met de PGO van Quli. 

 

Download Quli in de App Store / Google Play Store of ga naar Quli.nl om een account aan te maken. 

 

Open hier de handleiding die VieCuri heeft gemaakt voor de PGO van Quli.

 

Waar kan ik terecht met vragen over een PGO?

Een PGO is een externe digitale gezondheidsomgeving. PGO’s zijn niet gemaakt voor VieCuri. Heeft u een vraag over PGO’s? Neem dan contact op met de bedrijven die het betreffende PGO hebben ontwikkeld. Heeft u een vraag over uw medische gegevens van VieCuri die u in uw PGO ziet staan? Neem dan contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent.

 

Op deze externe website leest u alles over persoonlijke gezondheidsomgevingen - PGO.nl  

 

Er is ook een DigiHulplijn. Deze landelijke hulplijn helpt u met praktische vragen over het installeren van een PGO-app, het aanmaken van een account en het gebruik van DigiD. U belt de DigiHulplijn gratis op 0800 1508. U kunt deze hulplijn bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.

Scroll voor meer informatie