Tolken en vertalen
Het inschakelen van een tolk kan voor de communicatie van groot belang zijn. Bespreek dit daarom met uw specialist of verpleegkundige.
Tolk voor doven en slechthorenden
Als u niet goed hoort, is communicatie met een specialist of verpleegkundige soms lastig. De inzet van een tolk is een oplossing, dit kan een schrijf- of gebarentolk zijn. Een tolk is gemakkelijk en 24/7 via Tolknet aan te vragen door uzelf, maar de zorgverlener kan het ook voor u regelen.
Telefoonnummer: (0346) 332 332
E-mail: info@tolknet.nl
SMS: 06 22 98 84 53
Teksttelefoon: (0346) 332 333
Bij noodsituaties buiten kantoortijden bel of sms: 06 30 80 47 15
Het inzetten van een tolk in medische situaties wordt vergoed vanuit een individuele tolkvoorziening voor doven en slechthorenden. Deze vergoeding kunt u aanvragen bij Menzis Zorgkantoor.
Tolk voor anderstaligen
Als u de Nederlandse taal niet (goed) beheerst kan het verstandig zijn een tolk in te schakelen. U kunt gebruikmaken van de tolkdienst TVcN.
Telefoonnummer: (088) 255 52 22
Lees meer over de tolkdienst voor anderstaligen op de website van TVcN.
Bent u asielzoeker?
Dan kunt u gebruik maken van de tolkdienst Concorde. De kosten voor de tolkdienst worden vergoed door het COA via het Ministerie van Justitie.
Telefoonnummer: (020) 820 28 92 (denk aan uw zorgnummer)
Lees meer over de tolkdienst voor asielzoekers op de website van Tolk- en Vertaalcentrum Nederland.