Patiënt in wachtruimte

Veel gestelde vragen over corona (ook over vaccineren) voor patiënten en bezoekers VieCuri

Datum: 5 februari 2021

Wij vinden het belangrijk dat wij goede en veilige zorg kunnen bieden aan onze patiënten in een veilige werkomgeving voor onze medewerkers. Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over uw afspraak, behandeling of bezoek, de COVID-19 vaccinatie en onze hygiënemaatregelen. 

Aanvullend:  

Veelgestelde vragen VieCuri

Klik op een onderwerp om naar de vragen en antwoorden van dat onderwerp te gaan: 

  1. Vragen over uw (geplande) afspraak, onderzoek of operatie
  2. Vragen over de avondklok
  3. Vragen over de COVID-19 vaccinatie
  4. Vragen over contact met patiënten in het ziekenhuis
  5. Vragen over de hygiënemaatregelen
  6. Algemene vragen
  7. Informatie coronavirus voor specifieke patiëntgroepen
  8. Veelgestelde vragen van zwangere vrouwen over het coronavirus en de COVID-19 vaccinatie

    

   

    

   

     

  • 5. Vragen over de hygiënemaatregelen

    

  • 6. Algemene vragen

    • Wat betekent de corona-uitbraak voor mij als patiënt of bezoeker? (ingeklapt)

      De belangrijkste informatie over het coronavirus voor patiënten en bezoekers is (naast op onze website) nu ook te vinden in de VieCuri Behandelapp (Patient Journey app). Hier vindt u betrouwbare informatie voor als u binnenkort een afspraak hebt in het ziekenhuis of als er een naaste in het ziekenhuis is opgenomen.

       

      In de Behandelapp kunt u ook een corona-quickscan doen om te checken of bepaalde klachten gerelateerd kunnen zijn aan het coronavirus. U vult een aantal korte vragen in en krijgt op basis van uw antwoorden een advies over hoe u het beste kunt handelen.

       

      Bekijk hier meer informatie over het gebruik van de VieCuri Behandelapp en download deze gratis in Google Play of in de App Store.

    • Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen? (ingeklapt)

      Ja, VieCuri treft veel maatregelen om de zorg voor onze patiënten veilig te laten verlopen. Het belangrijkste is dat iedereen de basisregels volgt:

      • Draag een (niet-medisch) mondneusmasker in de publieke ruimtes van VieCuri  
      • Was vaker uw handen
      • Hoest en nies in uw elleboog
      • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      • Schud geen handen
      • Houd 1,5 meter afstand

       

      We geven met lijnen en pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ook de poliklinieken en wachtruimtes zijn volgens de 1,5 meter norm ingericht waar mogelijk. Verder beperken we het aantal mensen in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk.

       

      Heeft u een afspraak en heeft u enkele dagen voor uw afspraak één van onderstaande klachten?

      •           keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      •           benauwdheid
      •           reuk- en/of smaakverlies
      •           koorts (38 graden of hoger)
      •           diarree
      •           spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Bent u in isolatie of quarantaine? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

    • Kom ik in contact met coronapatiënten als ik in het ziekenhuis ben? (ingeklapt)

      De patiënten die positief zijn getest op corona worden in isolatie behandeld (op aparte afdelingen of aparte kamers).

    • Controleert VieCuri patiënten bij de ingang op symptomen van het coronavirus? (ingeklapt)

      Nee, wij controleren patiënten niet lichamelijk of zij klachten hebben. In de afspraakbevestiging u per brief en/of SMS ontvangt, vragen wij u of u corona-achtige klachten heeft. Heeft u enkele dagen voor uw afspraak corona-achtige klachten? Bent u in isolatie of quarantaine? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

       

      Vanaf donderdag 15 oktober 2020 is het bij VieCuri verplicht om een (niet-medisch) mondneusmasker te dragen in de publieke ruimtes van onze locaties in Venlo en Venray, alle regiopoli’s en de spoedpost Noord-Limburg. Dit geldt zowel voor patiënten, medewerkers als bezoekers. Bent u per ongeluk uw mondneusmasker vergeten, dan kunt u zich melden bij de receptie in de centrale hal. Eerdere richtlijnen blijven van kracht.

    • Wat als ik me onveilig voel? (ingeklapt)

      We begrijpen heel goed dat het spannend, ongemakkelijk of wennen is om in deze tijd naar het ziekenhuis te komen. U kunt uw vragen of zorgen altijd bespreken met een medewerker van het specialisme waar u onder behandeling bent. 

    • Kan ik bij VieCuri Venlo nog naar het Regionaal Centrum Geestelijke Gezondheidszorg? (ingeklapt)

      Via de hoofdingang van VieCuri Venlo is er toegang tot het centrum van Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg.

       

      Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg heeft ook maatregelen getroffen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Lees hier meer over deze maatregelen en de mogelijke consequenties voor uw bezoek aan dit centrum.

    • Kan ik gebruik maken van de Parkeertaxi op locatie Venlo (taxi buiten het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van de parkeertaxi. 

       

      Om het vervoer op een veilige manier mogelijk te maken, hebben we een aantal maatregelen getroffen:

      • Alle chauffeurs krijgen tips van onze fysiotherapeuten over hoe ze mensen het beste kunnen ondersteunen bij het in- en uitstappen. Ook worden ze extra getraind in het besturen van de parkeertaxi. 
      • Alle chauffeurs nemen de richtlijnen van het RIVM en de hygiënemaatregelen in acht. Ze schudden geen handen en houden, waar mogelijk, 1.5 meter afstand.
      • Alle chauffeurs rijden twee vaste routes op parkeerterrein B, C en D, waarbij rijrichting in acht wordt genomen. Aan het einde van dit bericht vindt u een plattegrond met de rijroutes. 
      • U wordt bij uw auto opgehaald. U hoeft de chauffeur niet te bellen. Ook brengt de chauffeur u graag terug naar uw auto. U kunt opstappen bij het bushokje naast de parkeerbetaalautomaten ('opstapplaats parkeertaxi').
      • Onze chauffeur vervoert maximaal twee bezoekers of patiënten per keer.
      • Na iedere rit wordt de parkeertaxi door de chauffeur schoongemaakt (handgrepen, leuning en zitvlakken).
      • De parkeertaxi rijdt niet op parkeerterrein E, F en G.
      • De parkeertaxi rijdt van 8.30 tot 16.30 uur op maandag tot en met vrijdag en is gratis beschikbaar voor iedereen.

      Bekijk hier de plattegrond met de rijroutes parkeertaxi.

       

    • Kan ik gebruik maken van de zij-ingangen in Venlo en Venray? (ingeklapt)

      De zij-ingangen bij de locaties Venlo en Venray zijn op dit moment gesloten voor bezoekers/patiënten in verband met de coronamaatregelen. 

      Maakt u gebruik van een van deze ingangen? Dan verzoeken wij u vriendelijk om via onze hoofdingang naar binnen te komen. 

      Voor enkele patiënten geldt een uitzondering en deze patiënten zijn hierover geïnformeerd.

    • Kan ik gebruik maken van de Politaxi op locatie Venlo (taxi in het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van de politaxi. 

       

      De politaxi brengt patiënten van de ingang van het ziekenhuis in Venlo naar de door u gevraagde polikliniek. Vrijwilligers bemensen de taxi, die rijdt van 8.30 tot 16.30u. Wilt u gebruik maken van de politaxi, dan kunt u (of de baliemedewerker) bellen naar: 077 320 50 80.

       

    • Is het bezoekersrestaurant geopend? (ingeklapt)

      Het bezoekersrestaurant La Vie is alleen geopend voor afhaalmogelijkheden (To Go/Take away). Er gelden aangepaste openingstijden:

       

      Locatie Venlo

      Maandag tot en met vrijdag: 8:30 - 17:00 uur

       

      Locatie Venray

      Maandag t/m vrijdag: 8:30 -15:30 uur


      Er zijn op dit moment geen zitplekken bij La Vie.

    • Ik heb een overleg of heb me aangemeld voor een bijeenkomst bij VieCuri. Gaan deze door? (ingeklapt)

      Alle zakelijke overleggen die niet noodzakelijk zijn, worden geannuleerd of uitgesteld. Dit geldt ook voor alle bijeenkomsten bij VieCuri, die geen betrekking hebben op de zorg. Daardoor verkleinen we het risico op het verspreiden van het coronavirus. 

      U krijgt bericht als uw overleg of bijeenkomst niet doorgaat of digitaal wordt georganiseerd.

    • Kan ik als leverancier/dienstverlener naar VieCuri komen? (ingeklapt)

      Ja, dat kan als de afspraak noodzakelijk is. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op.

       

      Bij VieCuri is het dragen van een (niet-medisch) mondmasker in onze publieke ruimtes verplicht. Verder vragen wij leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis.

    • Heeft VieCuri nog voldoende voorraden? (ingeklapt)

      VieCuri heeft nog voldoende voorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondneusmaskers, schorten, handschoenen en dergelijke.

    • Wat kan ik verwachten als ik of mijn naaste moet worden opgenomen op een COVID-afdeling? (ingeklapt)

      We begrijpen dat er veel op u of uw naaste af komt bij een opname met corona of verdenking van corona. COVID-patiënten worden opgenomen binnen de afdeling Interne Geneeskunde, Longgeneeskunde of op de Intensive Care. In de onderstaande video leggen onze zorgverleners uit wat u kunt verwachten bij een opname in ons ziekenhuis.

       

      Klik hier om naar de video te gaan.

       

      Voor meer informatie over corona of een ziekenhuis opname met corona klikt u hier.

    

 

Op deze foto zie je een vloersticker met '1.5 meter afstand houden'.
Scroll voor meer informatie