Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Algemene vragen

  • Coronavirus

    • Wanneer word ik geholpen? (ingeklapt)

      We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Gaat mijn afspraak door? (ingeklapt)
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij geen lichamelijk onderzoek vereist is? Dan zetten we deze waar mogelijk om naar een telefonische afspraak. 
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij wel lichamelijk onderzoek vereist is? Dan wordt deze afspraak zo mogelijk uitgesteld.
      • Niet-urgente/niet-spoedeisende nieuwe poli-afspraken worden uitgesteld.

       

      Als uw afspraak niet doorgaat of omgezet wordt naar een telefonische afspraak, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

       

      Er zijn enkele uitzonderingen:

      • Moet u bloed laten prikken? Dan hoeft u geen afspraak te maken, u kunt vrij inlopen. 
      • Als u een afspraak moet maken voor radiologisch onderzoek (zoals een echo, mammografie of Dexa), dan verzoeken wij u wél zelf contact op te nemen. Dat geldt ook voor een afspraak met de afdelingen Fysiotherapie en Dietetiek. De contactgegevens vindt u op onze website.
      • Als uw klachten heeft die verergeren, neem dan te allen tijde contact met ons op.
    • Is er informatie over het coronavirus beschikbaar voor specifieke patiëntgroepen? (ingeklapt)

      Ja, diverse patiëntverenigingen delen informatie over het coronavirus op hun website. Deze informatie is bedoeld voor specifieke patiëntgroepen. Voor meer informatie over het coronavirus en een specifieke aandoening, kunt u terecht op de volgende websites:

    • Wie mogen er nog naar het ziekenhuis komen? (ingeklapt)

      Als patiënt of bezoeker mag u alleen nog naar het ziekenhuis komen als:

      • U bloed moet laten prikken.
      • U röntgenfoto's moet laten maken.
      • Uw afspraak of onderzoek door moet gaan (als uw afspraak of onderzoek niet doorgaat, nemen wij telefonisch contact met u op).
      • U door een afdeling bent aangemeld om een patiënt te bezoeken.

       

      Als u naar het ziekenhuis komt, moet u zich in alle gevallen melden bij de balie/receptie in de centrale hal van het ziekenhuis.

    • Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken? (ingeklapt)

      Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. Met de gegevens die nu bekend zijn, lijken de gevolgen van een infectie met COVID-19 bij een zwangere vrouw niet anders voor het kind en de moeder dan bij andere infectieziekten die koorts veroorzaken.

      Bron: RIVM

    • Mag ik op bezoek gaan bij mijn partner/kind/familielid/bekende bij VieCuri? (ingeklapt)

      Vanaf 16 maart 2020 is tot nader bericht bezoek van patiënten op onze verpleegafdelingen niet meer toegestaan. Deze maatregel treffen wij om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en onze patiënten en medewerkers te beschermen.

       

      Wij begrijpen dat dit een ingrijpende maatregel is, maar in deze uitzonderlijke crisissituatie is het voorkomen van iedere besmetting van het grootste belang. Zeker omdat in ons ziekenhuis patiënten zijn opgenomen met een (zeer) kwetsbare gezondheid, de groep mensen die de meest ernstige gevolgen van het virus kunnen ondervinden.

       

      Hoe vervelend we deze maatregel ook vinden, we gaan er uiteraard alles aan doen om patiënten en naasten op andere manieren in contact te laten blijven. Naast bellen, Skype en de mogelijkheid om een attentie af te geven aan de hoofdingang, zullen we extra individuele aandacht en zorg voor patiënten op hun eigen afdeling aanbieden. Onze vrijwilligers helpen daarbij van harte.

       

      Het spreekt voor zich dat we in het geval van kinderen, Geboortecentrum, spoedeisende hulp (SEH), terminale patiënten én patiënten waarvan de gezondheid in de komende dagen ernstig verslechtert, individuele bezoekafspraken maken met hun naasten. Bezoekers die uitzonderlijke toegang krijgen, krijgen allemaal een bezoekersbadge aangeboden, zodat duidelijk herkenbaar is dat zij toestemming hebben om op een afdeling aanwezig te zijn.

    • Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen? (ingeklapt)

      Ja, VieCuri treft veel maatregelen om de zorg voor onze patiënten veilig te laten verlopen. Het belangrijkste is dat iedereen de basisregels volgt:

      •   Was vaker uw handen
      •   Hoest en nies in uw elleboog
      •   Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •   Schud geen handen
      •   Houd 1,5 meter afstand

       

      We geven met lijnen en pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ook de poliklinieken en wachtruimtes zijn volgens de 1,5 meter norm ingericht waar mogelijk. Verder beperken we het aantal mensen in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk.

       

      Heeft u een afspraak en heeft u enkele dagen voor uw afspraak één van onderstaande klachten?

      •           keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      •           benauwdheid
      •           reuk- en/of smaakverlies
      •           koorts (38 graden of hoger)
      •           diarree
      •           spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

    • Gaat mijn onderzoek door? (ingeklapt)

      Onderzoeken die niet kunnen wachten gaan door. Dit gebeurt altijd in overleg met de betreffende poli. 

       

      Als het onderzoek niet doorgaat, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

       

      Er zijn enkele uitzonderingen:

      • Moet u bloed laten prikken? Dan hoeft u geen afspraak te maken, u kunt vrij inlopen. 
      • Als u een afspraak moet maken voor radiologisch onderzoek (zoals een echo, mammografie of Dexa), dan verzoeken wij u wél zelf contact op te nemen. Dat geldt ook voor een afspraak met de afdelingen Fysiotherapie en Dietetiek. De contactgegevens vindt u op onze website.
      • Als uw klachten heeft die verergeren, neem dan te allen tijde contact met ons op.
    • Mag ik zorgverleners bij VieCuri een hand geven? (ingeklapt)

      Op 9 maart 2020 deed premier Rutte in overleg met het RIVM de oproep om geen handen meer te schudden om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. VieCuri neemt deze richtlijn over. Een belangrijke kanttekening: geen hand geven pleit je er niet van vrij om evengoed vaak genoeg je handen te wassen. Dat blijft ontzettend belangrijk.

    • Wat zijn de risico’s voor vroeggeboren kinderen ? (ingeklapt)

      Voor zover wij weten zijn er tot op heden geen kinderen overleden aan een coronavirusinfectie. Bij kinderen met een longaandoening kan het ziektebeeld ernstiger verlopen.

       

      Zoals voor alle mensen met andere gezondheidsproblemen geldt: houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen, ook die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

      Bron: RIVM

    • Als ik met toestemming een naaste bezoek, wat moet ik dan doen? (ingeklapt)

      Komt u op bezoek bij een naaste op de afdeling Kindergeneeskunde, Intensive Care, Geboortecentrum, spoedeisende hulp (SEH) of is uw naaste terminaal ? Dan vragen wij u de naam van uw naaste door te geven. In alle gevallen krijgt u vervolgens een bezoekersbadge van ons. Wij verzoeken u deze zichtbaar op uw kleding te dragen.

    • Controleert VieCuri patiënten bij de ingang op symptomen van het coronavirus? (ingeklapt)

      Nee, wij controleren patiënten niet lichamelijk of zij klachten hebben. In de afspraakbevestiging u per brief en/of SMS ontvangt, vragen wij u of u corona-achtige klachten heeft. Heeft u enkele dagen voor uw afspraak corona-achtige klachten? Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

       

      U wordt dus evengoed gewoon geholpen (bij de vraag 'Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen?' leest u welke vragen er worden gesteld en wanneer het nodig is een mondmasker te vragen bij onze receptie).

    • Kan ik was, persoonlijke spullen of attenties brengen en/of ophalen in VieCuri Venlo? (ingeklapt)

      Om patiënten en naasten te ondersteunen bij het halen en brengen van was, persoonlijke spullen of attenties, heeft VieCuri Venlo een bezorgservice voor patiënten ingericht.

       

      Deze instructie is bedoeld voor naasten/ bezoekers van patiënten die geen bezoek mogen ontvangen.

       

      • Indien u kleding, persoonlijke spullen of een attentie komt brengen of halen, verpak deze spullen dan in bijvoorbeeld een (plastic) tas.
      • Zorg dat op de tas duidelijk de naam van de patiënt, geboortedatum, afdeling en kamernummer vermeld is, bijvoorbeeld met een etiket of iets anders waarop u deze gegevens kunt vermelden.
      • Lever de spullen vervolgens in bij een van onze receptiemedewerkers.
      • De spullen worden bij de receptie in de daarvoor bestemde draadwagens geplaatst en twee keer per dag (ochtend en middag) door onze afdeling logistiek opgehaald.
      • Vervolgens worden deze naar de desbetreffende afdeling gebracht en overgedragen aan het verplegend personeel. Het verplegend personeel zorgt ervoor dat de door u gebrachte spullen bij uw naaste afgegeven worden.
      • De logistiek medewerker neemt bij aflevering ook direct de was of andere spullen van de patiënten op de afdelingen mee terug in een plastic zak, wederom voorzien van een etiket met de naam van de patiënt, geboortedatum en afdeling.
      • U kunt deze spullen vervolgens weer ophalen bij de receptie. Het is aan te raden dit tijdig af te stemmen met uw naaste zodat u alleen naar het ziekenhuis hoeft te komen wanneer dat nodig is.
    • Op welke locaties kan ik nog bloed laten prikken? (ingeklapt)

      U kunt helaas op dit moment slechts op een paar locaties terecht om bloed te laten prikken. Bekijk hier het actuele overzicht van locaties waar u terecht kunt om bloed te laten prikken.

    • Mijn man/vrouw/kind/partner is opgenomen in VieCuri Medisch Centrum, loopt hij/zij nu risico op blootstelling aan het coronavirus? (ingeklapt)

      Wij nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Waar nodig worden patiënten in isolatie verpleegd en worden medewerkers gemonitord op ziekteverschijnselen.

    • Ben ik besmet met het coronavirus/COVID-19? (ingeklapt)

      Op de website van het RIVM staat de laatste informatie over ziekteverschijnselen en testen.

      Twijfelt u of u het coronavirus/COVID-19 heeft? Dan belt u uw huisarts. Bel de verloskundige voor advies als u hem of haar wil bezoeken. 

      Bron: NVOG

    • Kan ik was, persoonlijke spullen of attenties brengen en/of ophalen in VieCuri Venray? (ingeklapt)

      Om patiënten en naasten te ondersteunen bij het halen en brengen van was, persoonlijke spullen of attenties, heeft VieCuri Venray een bezorgservice voor patiënten ingericht. 


      Deze instructie is bedoeld voor naasten/ bezoekers van patiënten die geen bezoek mogen ontvangen.

       

      • Indien u kleding, persoonlijke spullen of een attentie komt brengen of halen, verpak deze spullen dan in bijvoorbeeld een (plastic) tas. Van 07.30 uur tot 19.30 uur kunt u spullen afgeven bij de receptie. 
      • Zorg dat op de tas duidelijk de naam van de patiënt, geboortedatum, afdeling en kamernummer vermeld is, bijvoorbeeld met een etiket of iets anders waarop u deze gegevens kunt vermelden.
      • Lever de spullen vervolgens in bij een van onze receptiemedewerkers.
      • De spullen worden bij de receptie in de daarvoor bestemde draadwagens geplaatst en eenmaal per dag (12:00 uur) door onze afdeling logistiek opgehaald.
      • Vervolgens worden deze naar de desbetreffende afdeling gebracht en overgedragen aan het verplegend personeel. Het verplegend personeel zorgt ervoor dat de door u gebrachte spullen bij uw naaste afgegeven worden.
      • De logistiek medewerker neemt bij aflevering ook direct de was of andere spullen van de patiënten op de afdelingen mee terug in een plastic zak, wederom voorzien van een etiket met de naam van de patiënt, geboortedatum en afdeling.
      • U kunt deze spullen vervolgens weer ophalen bij de receptie. Het is aan te raden dit tijdig af te stemmen met uw naaste zodat u alleen naar het ziekenhuis hoeft te komen wanneer dat nodig is.
    • Welke vragen moet ik beantwoorden als VieCuri mij belt voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      We stellen diverse vragen betreffende uw gezondheid om vast te stellen of u corona-achtige klachten heeft.
      Als u één van de vragen met ‘Ja’ beantwoord, wordt overlegd met uw specialist of de afspraak echt door moet gaan. 

      Bij de vraag 'Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen?' leest u welke vragen er worden gesteld en wanneer het nodig is een mondmasker te vragen bij onze receptie.

    • Rijden er nog poli- en parkeertaxi's? (ingeklapt)

      Nee, op dit moment rijden er geen taxi's op de parkeerterreinen en binnen bij VieCuri. Als deze dienst weer in gebruik wordt genomen, wordt dit gecommuniceerd (onder meer via onze website).

    • Wanneer kan ik weer een afspraak maken? (ingeklapt)

      Het is nog niet bekend wanneer u weer een afspraak kunt maken. Als u een verwijzing of een afspraak heeft die doorgang moet vinden, wordt u gebeld door de betreffende poli. De afspraak wordt in overleg met u ingepland.

    • Verloopt een infectie met het coronavirus/COVID-19 ernstiger voor een zwangere vrouw? (ingeklapt)

      Hier is nog niet veel over bekend. Er zijn geen aanwijzingen dat zwangere vrouwen meer kans hebben om het coronavirus/COVID-19 te krijgen. We weten niet zeker of een zwangere vrouw met het coronavirus/COVID-19 andere klachten heeft dan een vrouw die niet zwanger is. Bij andere virale infecties is dat wel het geval. Zwangere vrouwen hebben dan meer kans op longproblemen.

      Bron: NVOG

    • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis maar ik krijg ineens corona-achtige klachten. Wat nu? (ingeklapt)

      Krijgt u corona-achtige klachten enkele dagen voor uw afspraak? Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Belt u dan met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. De arts bepaalt of de afspraak eventueel uitgesteld kan worden of dat u een mondneusmasker kan dragen tijdens uw bezoek in het ziekenhuis. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort bezoek/onderzoek/behandeling.

       

      Met corona-achtige klachten bedoelen we klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten).

    • Waar kan ik mij aanmelden om bij te springen bij VieCuri? (ingeklapt)

      VieCuri doet een oproep aan iedereen die op korte termijn (voor een nader te bepalen periode) op oproepbasis beschikbaar is om onze zorgprofessionals te ondersteunen. We zoeken vooral mensen met een zorgachtergrond. Maar ook als je geen zorgachtergrond hebt kunnen we je hulp misschien goed gebruiken.

       

      Ga naar deze pagina voor meer informatie en om je aan te melden. 

    • Ik word binnenkort geopereerd in VieCuri. Gaat deze operatie door? (ingeklapt)

      De ontwikkelingen rondom het coronavirus volgen elkaar snel op en dat heeft ook gevolgen voor het OK-programma van VieCuri. Besloten is om voorlopig alle geplande en vermijdbare operaties af te zeggen. Wanneer we een behandeling of operatie moeten afzeggen, begrijpen we dat dit grote gevolgen kan hebben voor u persoonlijk. Wij zeggen de operaties af om voldoende capaciteit vrij te houden voor patiënten die we in isolatie moeten verplegen. Patiënten voor wie dit geldt, krijgen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk de dag voor de operatie persoonlijk bericht.

    • Mag ik een ontslagen patiënt ophalen? (ingeklapt)

      Er is afgesproken dat ontslagen patiënten, mogen worden opgehaald door een mantelzorger bij de balie van de verpleegafdeling. 

    • Kan de ongeboren baby geïnfecteerd raken tijdens de zwangerschap of bevalling? (ingeklapt)

      Tot nu toe zijn er geen berichten dat een moeder haar ongeboren baby via een directe overdracht (verticale transmissie) heeft besmet tijdens de zwangerschap of de bevalling. Het virus is ook niet gevonden in vruchtwater, navelstrengbloed, de keel van een pasgeborene of in borstvoeding.

      Een moeder kan haar kind wel besmetten op de ‘normale manier’: van mens-op-mens (horizontale transmissie).

      Bron: NVOG

    • Moet ik een mondmasker op als ik naar het ziekenhuis kom? (ingeklapt)

      Nee, dat is alleen nodig als u last heeft van corona gerelateerde klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten). Of als u in thuisisolatie zit of als uw huisgenoot positief is getest op corona de afgelopen 2 weken. 

       

      Heeft u een afspraak in het ziekenhuis en heeft u enkele dagen voor uw afspraak corona gerelateerde klachten? Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is. Vindt uw specialist het nodig dat uw afspraak doorgaat ondanks uw klachten? Dan kunt u bij de receptie in de centrale hal een mondneusmasker ophalen. Dit masker draagt u tot u het ziekenhuis verlaat. 

    • Heeft VieCuri nog voldoende voorraden? (ingeklapt)

      VieCuri heeft nog voldoende voorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes, schorten, handschoenen en dergelijke.

    • Mijn afspraak gaat niet door. Toch heb ik per SMS een afspraakherinnering ontvangen. Wat moet ik nu doen? (ingeklapt)

      U bent telefonisch geïnformeerd dat uw afspraak in het ziekenhuis op dit moment niet door kan gaan en op een later moment wordt ingepland. Mogelijk heeft u toch per SMS een afspraakherinnering ontvangen voor de geannuleerde afspraak. Dit betekent echter niet dat uw afspraak toch doorgaat. Dit kan mogelijk voor verwarring zorgen, onze excuses hiervoor. Als uw afspraak telefonisch is afgezegd, gaat deze niet door.

    • Mijn naaste is per ambulancebus vervoerd. Hoe ziet dit vervoer eruit? (ingeklapt)

      De ambulancebus wordt ingezet om coronapatiënten te vervoeren van VieCuri Venlo naar VieCuri Venray. Het gaat hier om patiënten die nog wel ziekenhuiszorg nodig hebben maar minder intensieve zorg dan de zorg die op de corona-afdeling in Venlo wordt geboden.

       

      De ambulancebus is een omgebouwde touringcar waar zes brancards in vervoerd kunnen worden.

       

      Bekijk deze reportage van het AD om een beeld te krijgen van de ambulancebus en het vervoer van deze patiënten.

    • Kan ik een miskraam krijgen van COVID-19? (ingeklapt)

      Hier is weinig over bekend. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat vrouwen met het coronavirus/COVID-19 meer kans hebben op een miskraam of zwangerschapsverlies.

      Er lijkt wel meer vroeggeboorte te zijn bij vrouwen met het coronavirus/COVID-19. Het is niet duidelijk of dit spontaan is. Of dat de baby om medische redenen eerder geboren moet worden.

      Bron: NVOG

    • Mijn afspraak op de polikliniek of mijn onderzoek gaat door. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Heeft u een afspraak, dan wordt u 24 uur van te voren gebeld (m.u.v. afspraken op maandag, dan wordt u de vrijdag van te voren gebeld). Wij vragen u of u één van onderstaande klachten heeft:

       

      • keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      • benauwdheid
      • reuk- en/of smaakverlies
      • koorts (38 graden of hoger)
      • diarree
      • spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Zit u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die positief is getest op corona de afgelopen 2 weken?

       

      Is het antwoord op één van deze vragen ja? Meldt u zich bij onze receptie voor een mondmasker. Deze vragen worden gesteld om de veiligheid van onze medewerkers en patiënten te waarborgen. Het is belangrijk dat u eerlijk antwoordt. U wordt evengoed gewoon geholpen, tenzij de behandeling of het onderzoek niet mogelijk is bij een van de genoemde klachten. In dat geval wordt er overleg gepleegd met de behandelend arts.

    • Wat als ik me onveilig voel? (ingeklapt)

      We begrijpen heel goed dat het spannend, ongemakkelijk of wennen is om in deze tijd naar het ziekenhuis te komen. U kunt uw vragen of zorgen altijd bespreken met een medewerker van het specialisme waar u onder behandeling bent. 

    • Mijn naaste ligt op de IC en er is geen of weinig contact mogelijk. Waar kan ik terecht voor steun? (ingeklapt)

      Als uw naaste wordt opgenomen op de Intensive Care, is dat voor u een zware tijd waarin er veel op u afkomt. In de huidige tijd heeft een opname extra veel impact door de maatregelen die genomen worden rondom het coronavirus. U kunt voor steun terecht bij Slachtofferhulp.

    • Ik heb een overleg of heb me aangemeld voor een bijeenkomst bij VieCuri. Gaan deze door? (ingeklapt)

      Alle zakelijke overleggen die niet noodzakelijk zijn, worden geannuleerd of uitgesteld. Dit geldt ook voor alle bijeenkomsten bij VieCuri, die geen betrekking hebben op de zorg. Daardoor verkleinen we het risico op het verspreiden van het coronavirus. Deze maatregelen gelden tot minimaal 1 april 2020.

    • Ik heb nu een infectie met het coronavirus/COVID-19 en zit in thuisisolatie. Gaat mijn afspraak met de verloskundige of gynaecoloog door? (ingeklapt)

      Overleg met uw verloskundig hulpverlener wat te doen in dit specifieke geval.

      Bron: NVOG

    • Kom ik in contact met coronapatiënten als ik in het ziekenhuis ben? (ingeklapt)

      De patiënten die positief zijn getest op corona worden in isolatie behandeld (op aparte afdelingen of aparte kamers).

    • Mag ik iemand meenemen naar mijn poli-afspraak in VieCuri? (ingeklapt)

      Heeft u een afspraak in het ziekenhuis, dan verzoeken wij u – indien mogelijk – alleen te komen. Heeft u begeleiding nodig? Dan geldt voor poliafspraken: maximaal 1 begeleider per patiënt. 

       

    • Mijn naaste ligt met het coronavirus op de Intensive Care (IC). Wat komt er allemaal kijken bij de verzorging van een coronapatiënt op de IC? (ingeklapt)

      Coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) zijn opgenomen hebben last van zuurstoftekort en liggen aan de beademing. De patiënt is via een buisje verbonden aan de machine die de ademhaling overneemt. Deze buis wordt in de meeste gevallen via de mond ingebracht (in een enkel geval via de neus) en loopt door de luchtpijp van de patiënt. Als een patiënt aan de beademing ligt, wordt de patiënt in slaap gehouden.

       

      De IC-verpleegkundigen en de IC-arts houden voortdurend in de gaten hoe het met de patiënt gaat. Zo wordt voortdurend hartslag, zuurstof, bloeddruk en de beademingsinstelling gecontroleerd. Verder wordt de patiënt ook persoonlijk verzorgd. De patiënt wordt gewassen en verschoond.

       

      De IC-arts bepaalt of een patiënt op de rug of op de buik ligt tijdens de opname. Als patiënten op de buik liggen, is het streven om patiënten 72 uur op de buik te laten liggen. Iedere 4 uur worden de armen en benen verlegd om verstijving en doorligplekken te voorkomen. Het hoofd van de patiënt ligt dan op een speciaal kussen.

       

      Dagelijks is er voor de contactpersoon van de patiënt de mogelijkheid om telefonisch contact te hebben met een verpleegkundige om te horen hoe het met hun naaste gaat. In een dagboek wordt de opname op de IC bijgehouden. Met dit dagboek krijgen de patiënt en de naasten een beeld wat er allemaal op de IC is gebeurd tijdens de opname.

       

      Kijk hier hoe een kamer op de Intensive Care eruitziet en lees de beschrijvingen van alle onderdelen van de IC-kamer.

    • Wat betekent de corona-uitbraak voor mij als patiënt of bezoeker? (ingeklapt)

      De belangrijkste informatie over het coronavirus voor patiënten en bezoekers is (naast op onze website) nu ook te vinden in de VieCuri Behandelapp. Hier vindt u betrouwbare informatie voor als u binnenkort een afspraak hebt in het ziekenhuis of als er een naaste in het ziekenhuis is opgenomen.

       

      In de Behandelapp kunt u ook een corona-quickscan doen om te checken of bepaalde klachten gerelateerd kunnen zijn aan het coronavirus. U vul een aantal korte vragen in en krijgt op basis van uw antwoorden een advies over hoe u het beste kunt handelen.

       

      Bekijk hier meer informatie over het gebruik van de VieCuri Behandelapp en download deze gratis in Google Play of in de App Store.11

    • Ik heb nu een infectie met het coronavirus/COVID-19. Mag ik thuis bevallen? (ingeklapt)

      Op basis van beperkt beschikbare data adviseren wij tijdens de actieve infectie een ziekenhuisbevalling met bewaking van de foetus (cardiotocogram, CTG). Als de infectie meer dan 14 dagen geleden was, vervalt dit advies.

      Bron: NVOG

    • Mag ik borstvoeding geven als ik een infectie met het coronavirus/COVID-19 heb? (ingeklapt)

      Het coronavirus/COVID-19 is niet aangetoond in moedermelk. Wel is het advies om borstvoeding te geven met een mondkap en hygiënemaatregelen in acht te nemen (handen wassen voor het aanraken van de baby of borsten, eigen borstkolf te gebruiken of fles en de borstkolf goed schoon te maken na gebruik). Omdat het wel mogelijk is de baby te infecteren in uw nabijheid, valt het te overwegen om (gekolfde) voeding door een gezond persoon te laten geven.

      Bron: NVOG

    • Mijn afspraak is pas over een tijdje maar de klachten waarvoor ik naar het ziekenhuis moet, worden erger. Wat nu? (ingeklapt)

      Neem direct contact op met uw huisarts of medisch specialist bij VieCuri als u al in behandeling bent. Zij beoordelen of de zorg urgent is geworden. Mogelijk bent u hierdoor eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden.

    • Ik heb binnenkort een afspraak bij VieCuri en ik heb zelf geen klachten als hoesten, benauwdheid of koorts. Kan ik daar veilig naartoe? (ingeklapt)

      Ja, u kunt veilig VieCuri Medisch Centrum bezoeken voor een afspraak, onderzoek of behandeling als u geen klachten als hoesten, benauwdheid of koorts hebt. We volgen het landelijke beleid (RIVM) om verspreiding te voorkomen.

       

      Door de toestroom aan corona- en corona-verdachte patiënten zijn onze zorgmedewerkers hard nodig voor de meest zieke patiënten; dat is op de spoedeisende hulp (SEH), Intensive Care en de verpleegafdelingen.

       

      Dit kan ook voor u gevolgen hebben:

      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij geen lichamelijk onderzoek vereist is? Dan zetten we deze waar mogelijk om naar een telefonische afspraak. 
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij wel lichamelijk onderzoek vereist is? Dan wordt deze afspraak zo mogelijk uitgesteld.
      • Niet-urgente/niet-spoedeisende nieuwe poli-afspraken worden uitgesteld.

       

      Als uw afspraak niet doorgaat of omgezet wordt naar een telefonische afspraak, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

    • Mijn naaste moet worden beademd. Wat zijn de mogelijke gevolgen? (ingeklapt)

      Als uw naaste aan de beademing ligt kan dit diverse gevolgen hebben.

      In deze voorlichtingsvideo van de Nederlandse Internisten Vereniging en Erasmus MC wordt uitgelegd wanneer patiënten aan de beademing moeten en welke gevolgen dat heeft.

    • Kan ik bij VieCuri Venlo nog naar het Regionaal Centrum Geestelijke Gezondheidszorg? (ingeklapt)

      Via de hoofdingang van VieCuri Venlo is er toegang tot het centrum van Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg.

       

      Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg heeft ook maatregelen getroffen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Lees hier meer over deze maatregelen en de mogelijke consequenties voor uw bezoek aan dit centrum.

    • Kan mijn afspraak niet beter telefonisch of via een digitale afspraak plaatsvinden? (ingeklapt)

      Wat we zonder fysiek contact kunnen doen, doen we. Bijvoorbeeld telefonisch of door een digitale afspraak. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Sommige onderzoeken, zoals lichamelijk onderzoek, moeten in het ziekenhuis plaatsvinden.

    • Ik heb klachten als hoesten, benauwdheid of koorts en ik heb een afspraak bij VieCuri. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Neem contact op met de afdeling waarmee u de afspraak heeft. Kijk hier voor de contactgegevens.

       

    • Ik ben genezen van een infectie met het coronavirus/COVID-19. Ben ik nu onder controle van een gynaecoloog? (ingeklapt)

      In principe is een doorgemaakte infectie met COVID-19 geen medische indicatie. Wel wordt voorlopig aangeraden groei-echo’s te laten maken. 

      Bron: NVOG

       

    • Wie mogen er bij de bevalling aanwezig zijn? (ingeklapt)

      Bij de bevalling mag (naast de verloskundige) 1 begeleider meekomen met de zwangere. Als de begeleider hoest en/of niest, moet deze een chirurgisch mondmasker dragen. Als de begeleider hoest en/of niest én koorts heeft, mag deze helaas niet naar binnen bij het Geboortecentrum of het ziekenhuis.

       

      Broertje(s)/zusje(s) mogen één keer op bezoek komen na de bevalling. Zij moeten worden opgehaald, door partner/aanwezige verzorger, bij de ingang van de spoedpost. Niet in de wachtruimte. 

       

      Broertjes en zusjes hoeven geen mondmasker op. Degene die het kind/de kinderen brengt mag niet mee naar de afdeling. Partner/aanwezige verzorger brengt het kind/de kinderen weer zelf naar buiten. Opa(s)/Oma(s) mogen nog niet op bezoek komen.

    • Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat nu? (ingeklapt)

      Heeft u nog geen verwijzing? Neem dan eerst contact op met uw eigen huisarts. Hij bekijkt of uw klacht urgent is en maakt indien nodig een verwijzing naar het ziekenhuis. Heeft u wel al een verwijzing? We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. U wordt opgeroepen zodra dit mogelijk is.

    • Ik heb een afspraak bij VieCuri vanwege koorts, hoesten en/of kortademigheid. Mag ik naar het ziekenhuis komen? (ingeklapt)

      Neem contact op met de afdeling waarmee u de afspraak heeft. Kijk hier voor de contactgegevens.

       

    • Waar moet ik me melden voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      U meldt zich, net als regulier, bij de poli waar u de afspraak heeft. Het routenummer waar u moet zijn, vindt u op de afspraakbevestiging.

    • Mag ik bij mijn baby blijven als deze wordt geboren in het Geboortecentrum en ik COVID-19 (verdachte) klachten heb? (ingeklapt)

      In veruit de meeste gevallen is het mogelijk om moeder en kind samen in isolatie te verplegen als dat nodig is. Dit kan zowel op de couveuse- als op de kraamafdeling.

    • Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      Kom niet te vroeg om drukte in het ziekenhuis te voorkomen. We vragen u om 5 minuten voor de afspraak plaats te nemen in de wachtkamer.

       

      Na uw afspraak verlaat u het ziekenhuis direct, tenzij aanvullend onderzoek nodig is.

    • Ik word binnenkort geopereerd. Gaat deze operatie door? (ingeklapt)

      VieCuri heeft de afgelopen tijd niet-acute operaties moeten uitstellen. De reguliere operaties worden nu weer opgestart. We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. U wordt vanzelf opgeroepen.

    • Waar kan ik terecht om bloed te laten prikken? (ingeklapt)

      U heeft in alle gevallen een doorverwijzing nodig van uw huisarts of specialist. Op deze pagina leest u welke locaties geopend zijn en de openingstijden: https://www.viecuri.nl/bloedafname.

    • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak (begeleider)? (ingeklapt)

      Wij verzoeken u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Tijdens uw afspraak kunt u iemand via de telefoon mee laten luisteren.


      Tenzij er begeleiding noodzakelijk is, zoals bij kinderen, kwetsbare ouderen of bij een slechtnieuwsgesprek, dan mag er wel één persoon als begeleiding meekomen. Heeft u vanwege medisch noodzakelijke redenen begeleiding nodig (bijvoorbeeld doordat u niet in staat bent zich zelfstandig te verplaatsen)? Dan mag er één persoon meekomen. Ook zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

       

      Bent u voor vervoer naar het ziekenhuis afhankelijk van een bestuurder, dan mag deze begeleider u wel brengen, maar niet in de wachtkamer plaatsnemen. Wij verzoeken de begeleider buiten of in de auto te wachten. Is die persoon verkouden (hoesten of benauwdheidsklachten), wilt u dan iemand anders vragen u naar het ziekenhuis te begeleiden?

       

      Als u hierover vragen heeft, vragen wij u om contact op te nemen met uw poli.

    • Mogen patiënten op onze verpleegafdelingen bezoek ontvangen? (ingeklapt)

      Patiënten die opgenomen zijn in VieCuri mogen vanaf woensdag 27 mei weer beperkt bezoek ontvangen. Veilige zorg is altijd ons uitgangspunt. Daarom geldt een aantal voorwaarden:

       

      • Allereerst geldt dat u niet op bezoek mag komen als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus: keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk en/of smaakverlies, koorts 38 graden of hoger, diarree, spierpijn in combinatie met één van de andere klachten. U mag ook niet op bezoek komen wanneer u in thuisisolatie bent en/of een huisgenoot heeft die positief is getest op corona de afgelopen twee weken.
      • Het dragen van een goed mondneusmasker is verplicht. Daarmee beschermen we onze patiënten. Om die reden krijgt iedere bezoeker een nieuw en schoon mondkapje van VieCuri. Bij een speciaal uitgiftepunt krijgt u instructies hoe het mondkapje op de juiste wijze te dragen. Bij dit infopunt dienen ook de handen te worden gedesinfecteerd.
      • Patiënten mogen één bezoeker per dag ontvangen. Bij voorkeur is dit altijd dezelfde persoon om het aantal contacten (en daarmee besmettingsrisico) zo klein mogelijk te houden.
      • Er is één bezoekmoment van maximaal 2 uur per dag: Op werkdagen tussen 18.00-20.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 14.00-16.00 uur.
      • Bezoek is ook toegestaan bij patiënten die positief zijn getest op het coronavirus of covid-verdacht zijn. Hierbij gelden wel extra beschermingsmaatregelen (deze uitleg krijgt u op de verpleegafdeling).
      • Het meenemen van bloemen is niet toegestaan.
      • De patiënt blijft met zijn/haar bezoek op de kamer.
      • Uiteraard gelden onze basis hygiënemaatregelen: was regelmatig uw handen, hoest en nies in uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik, schud geen handen, houd 1,5 meter afstand (ook van de patiënt die u bezoekt).
      • We geven met pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden.
      • Voor enkele afdelingen geldt dat bezoek alleen op afspraak plaatsvindt: de Acute Opname Afdeling, de Brain Care Unit, de Intensive Care, de Eerste Harthulp, het Geboortecentrum en de verpleegafdeling Kindergeneeskunde. Ook deze afdelingen houden zich verder aan bovenstaande uitgangspunten.
      • Voor terminale patiënten geldt: bezoek alleen op afspraak en maximaal aantal bezoekers in overleg.
      • Nu bezoek weer is toegestaan, zal de bezorgservice (voor de was, persoonlijke spullen of attenties) voor patiënten binnenkort vervallen.
    • Kan ik gebruik maken van de Parkeertaxi op locatie Venlo (taxi buiten het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      De Parkeertaxi rijdt op dit moment nog niet. We streven ernaar deze z.s.m. weer in gebruik te nemen. Daarvoor zijn nog enkele stappen nodig, zoals aanpassingen doen aan de taxi (plexiglas als afscheiding tussen bestuurder en passagiers) en het instrueren van onze vrijwilligers die de taxi besturen.

    • Kan ik gebruik maken van de Politaxi op locatie Venlo (taxi in het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      In verband met het coronavirus, willen we drukte in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk voorkomen en het mogelijk maken dat iedereen (zoveel als dat kan) 1,5 meter afstand van elkaar kan houden. Om die reden is het rijden van de Politaxi ongewenst. Op sommige punten in ons ziekenhuis is het erg krap om de taxi te laten rijden en ook nog mensen te laten lopen. Om die reden zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

    • Een zorgverlener komt dichterbij dan 1,5 meter afstand. Is dat veilig? (ingeklapt)

      Ja, dit is veilig en voor bepaalde zorg ook noodzakelijk. Ons personeel is heel goed geïnstrueerd in het bieden van veilige zorg. Wij zorgen als het nodig is voor de juiste beschermingsmaatregelen, voor u als patiënt en voor onze medewerkers.

    • Wordt binnen VieCuri nog handen geschud? (ingeklapt)

      Nee, VieCuri volgt de RIVM richtlijnen, daarom is er momenteel een aangepast beleid.

      Onze medewerkers schudden nu geen handen.

    • Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen? (ingeklapt)
      •          Was vaker uw handen
      •          Hoest en nies in uw elleboog
      •          Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •          Schud geen handen
      •          Houd 1,5 meter afstand
      •          Raak met uw handen niet uw mond, neus, ogen aan
    • Bij de parkeerplaats moet ik op een knopje drukken voor een kaartje, is dat veilig? En kan ik veilig deurklinken of relingen aanraken? (ingeklapt)

      Wanneer u regelmatig uw handen wast met water en zeep, is dit veilig. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

       

      Verder worden de knoppen, deurklinken, relingen en andere ‘contactoppervlakken’ regelmatig gereinigd.

    • Kan ik mijn handen wassen/desinfecteren bij binnenkomst? (ingeklapt)

      Ja, dat kan op verschillende plekken in het ziekenhuis. Op de toiletten kunt u uw handen wassen met water en zeep. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

    • Waarom wordt de zorg herstart? (ingeklapt)

      Hoewel de coronacrisis nog lang niet voorbij is, wordt de situatie in Nederland langzaam stabieler. De coronazorg in het ziekenhuis neemt langzaam af. Daarnaast is het nog langer uitstellen van de reguliere zorg niet verantwoord. Er zijn patiënten die zonder onze zorg kans lopen om veel zieker te worden.

    • Is het bezoekersrestaurant geopend? (ingeklapt)

      Vanaf woensdag 3 juni is het bezoekersrestaurant in beperkte mate open. La Vie is ingericht als afhaalrestaurant. Daarnaast zijn er aangepaste openingstijden. Op maandag t/m vrijdag in Venlo van 8:30-17:00 uur en in Venray van 8:30-15:30 uur. 


      Om drukte te voorkomen en te waarborgen dat iedereen voldoende afstand houdt, is er geen mogelijkheid om te zitten. La Vie biedt een assortiment dat gemakkelijk ‘op de hand’ is mee te nemen. 

    • Waar kan ik mijn gegevens wijzigen? (ingeklapt)

      Een wijziging van uw adres, telefoonnummer of e-mailadres kunt u via www.mijnVieCuri.nl doorgeven. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij de receptie in onze centrale hal (neem hiervoor een geldig identiteitsbewijs mee). Ook kunt u aan de balie uw huisarts en apotheek laten wijzigen. 

    • Kan ik als leverancier/dienstverlener naar VieCuri komen? (ingeklapt)

      Ja, dat kan. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op. Wij vragen leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis.

    • Ik had een afspraak met een specialist van VieCuri, maar deze is door de coronacrisis geannuleerd. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In de opstartfase van onze reguliere zorg beginnen we met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen.

      We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Ik ben naar de huisarts geweest en heb een verwijzing gekregen voor een afspraak met een specialist van VieCuri. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van de verwijzing, staat hoe de afspraak met een specialist tot stand komt.

      • Als aangegeven is dat wij contact met u opnemen, hetzij via een brief of per telefoon, dan hoeft u niets te doen.
      • Indien gevraagd wordt zelf een afspraak te plannen, dan vindt u dat terug in het patiëntbericht met de bijbehorende contactgegevens.
    • Naar aanleiding van mijn afspraak in het ziekenhuis moet ik een behandeling op operatie ondergaan. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Moet u een behandeling of operatie ondergaan, dan nemen wij ofwel telefonisch of per brief contact met u op. U hoeft dus niets te doen.

    • Ik moet naar het ziekenhuis voor diagnostisch onderzoek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Indien u naar het ziekenhuis moet komen voor diagnostisch onderzoek, dan is het afhankelijk van het soort onderzoek wat u moet doen:

       

      • Moet u bloed laten prikken?
        U hoeft geen afspraak te maken; u kunt vrij inlopen. Kijk op onze website waar en hoe laat u terecht kunt om bloed te laten prikken.
      • Moet u voor een radiologisch onderzoek komen, waarvoor een afspraak nodig is, zoals echo, mammografie of Dexa?
        Bel dan met de afdeling Radiologie. Het telefoonnummer staat op de aanvraagbrief vermeld. Voor een gewone röntgenfoto kunt u terecht op het Centrum voor Diagnostiek route 11 in Venlo.
      • Moet u een functieonderzoek laten uitvoeren zoals een ECG, 24 uurs bloeddrukmeting, cardiale echo, spirometrie, endoscopie of gynaecologische- of prostaatecho?
        In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van uw bezoek aan de huisarts staat of u zelf moet bellen of dat het ziekenhuis contact met u opneemt.
    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Fysiotherapie. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/fysiotherapie/contact/.

    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Diëtetiek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/dietetiek/contact/.

  • Patiëntenportaal MijnVieCuri Bekijk alle vragen

  • VieCuri Patiëntenpanel

    • Wat wordt verstaan onder een panelonderzoek? (ingeklapt)

      Een panelonderzoek is een onderzoek dat gedaan wordt via het VieCuri Patiëntenpanel. Dit staat los van medische onderzoeken die bij VieCuri plaatsvinden. Voor een panelonderzoek stellen wij een korte online vragenlijst op over uiteenlopende onderwerpen.

    • Kan iedereen lid worden van het VieCuri Patiëntenpanel? (ingeklapt)

      Nee, alleen patiënten, bezoekers en bewoners in en rondom Venlo en Venray kunnen lid worden van het panel. Medewerkers van VieCuri zijn uitgesloten van deelname.

    • Heb ik speciale software nodig om mee te doen? (ingeklapt)

      Nee, u heeft geen speciale software nodig. Het enige wat u nodig heeft, is toegang tot het internet en een eigen e-mailadres zodat we u per e-mail kunnen uitnodigen voor de panelonderzoeken.

    • Hoe weet ik dat er een panelonderzoek is waaraan ik kan meedoen? (ingeklapt)

      Uitnodigingen voor het invullen van een vragenlijst worden altijd per mail naar u verstuurd. In deze e-mail staat een link naar het panelonderzoek waarmee u automatisch toegang hebt tot de vragenlijst.

    • Wat voor panelonderzoeken kan ik verwachten? (ingeklapt)

      De panelonderzoeken kunnen gaan over diverse onderwerpen, maar hebben altijd betrekking op VieCuri Medisch Centrum. U kunt dan onder meer denken aan onderzoeken over uw behoeften, wensen en ideeën over diverse actuele onderwerpen die spelen in en rondom het ziekenhuis.

    • Moet ik een vragenlijst meteen invullen? (ingeklapt)

      Nee, u kunt de vragenlijst invullen op een tijdstip dat u het beste schikt. Let wel op de periode dat de vragenlijst ingevuld kan worden, dit varieert per onderzoek van enkele dagen tot enkele weken.

    • Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst? (ingeklapt)

      Dit verschilt per panelonderzoek. Wij proberen de vragenlijst altijd zo kort mogelijk te houden. Gemiddeld duurt het invullen hiervan ongeveer 5 minuten.

    • Hoe vaak ontvang ik een vragenlijst? (ingeklapt)

      Als u meedoet aan het VieCuri Patiëntenpanel ontvangt u vier tot zes keer per jaar een uitnodiging voor deelname aan een panelonderzoek. Hoe vaak wij u uitnodigen, hangt onder andere af van uw profiel. We nodigen u namelijk alleen uit voor panelonderzoek dat aansluit bij uw persoonlijke situatie.

    • Ben ik verplicht om aan alle onderzoeken deel te nemen? (ingeklapt)

      Nee, deelname is niet verplicht.

    • Wat gebeurt er met de onderzoeksresultaten? (ingeklapt)

      VieCuri vindt het belangrijk om te weten wat patiënten van ons verwachten en wat ze vinden van wat wij doen. Zo kunnen we de mening van de patiënt meenemen in onze besluitvorming. Daarnaast zijn de onderzoeksresultaten voor ons een bron van informatie en inspiratie en kunnen deze leiden tot nieuwe services of diensten. Panelleden dragen op deze manier bij aan de verbetering van de zorg.

    • Hoe zit het met mijn privacy? (ingeklapt)

      We respecteren uw privacy; uw gegevens (zoals uw e-mailadres) worden uitsluitend gebruikt om u uit te nodigen voor een panelonderzoek. Deze gegevens geven wij niet door aan derden. De antwoorden die u geeft tijdens het onderzoek blijven altijd anoniem. Ook worden uw gegevens niet gekoppeld aan andere gegevens (bijvoorbeeld medische gegevens) die VieCuri van u heeft. Lees hier meer informatie over de privacyverklaring van VieCuri.

    • Wat gebeurt er met mijn gegevens? (ingeklapt)
      • We bewaren uw persoonlijke gegevens zolang u ingeschreven staat als panellid. Nadat u uzelf uitschrijft, verwijderen wij uw gegevens uit de database.
      • Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van onderzoek en worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld.
      • De gegevens die u in het kader van het patiëntenpanel aan ons verstrekt, worden altijd anoniem verwerkt. Uw gegevens worden nooit doorgegeven aan derden, ook niet aan uw behandelend arts.
      • Uw contactgegevens (e-mailadres) worden niet gebruikt en zullen ook nooit aan derden worden doorgegeven. We gebruiken uw e-mailadres alleen om u uit te nodigen voor het invullen van een vragenlijst of daarover met u te communiceren.
      • De persoonsgegevens (geboortedatum, geslacht, etc.) die wij vragen in te vullen, geven ons inzicht in de diversiteit van de deelnemers van het panel. Zo weten we of alle groepen patiënten goed vertegenwoordigd zijn in het panel. Ook geeft dit ons de mogelijkheid om slechts een deel van het panel uit te nodigen voor het onderzoek, bijvoorbeeld wanneer de vragen over een specifieke locatie of afdeling gaan.
    • Hoe zit het met de beveiliging? (ingeklapt)
      • Uw persoonsgegevens zijn goed beveiligd tegen onrechtmatig gebruik.
      • Uw persoonsgegevens zijn opgeslagen in een database. De server waarop deze database staat, is tegen inbraak beveiligd door firewalls, authenticatie en encryptie.
      • U kunt uw persoonsgegevens bekijken en indien nodig wijzigen op uw eigen persoonlijke pagina. Deze pagina is, door een beveiligde verbinding met internet, alleen voor u toegankelijk. Andere panelleden hebben géén toegang tot uw gegevens!
      • De webapplicatie die gebruikt wordt voor onderzoek is eveneens beveiligd door authenticatie (toegangscode en wachtwoord). Uw antwoorden zijn dus niet toegankelijk voor andere panelleden.
      • Wij gebruiken software met veiligheidsinstellingen die ervoor zorgen dat informatie niet kwijtraakt, misbruikt of gewijzigd wordt. Alleen geautoriseerd personeel heeft toegang tot uw gegevens en enkel voor analyse en kwaliteitscontrole.
  • Administratieve vragen

  • Een afspraak op de polikliniek Bekijk alle vragen

  • Kosten van de zorg

    • Kan ik de factuur van VieCuri indienen bij mijn verzekeraar? (ingeklapt)

      U kunt uw factuur altijd indienen bij uw verzekeraar. De vergoeding die u krijgt is afhankelijk van uw polisvoorwaarden en of uw verzekeraar een contract heeft afgesloten met VieCuri. Voor meer informatie over vergoedingen kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.

    • Ik heb een aanmaning van het incassobureau ontvangen, wat nu? (ingeklapt)

      Indien de factuur niet tijdig wordt betaald wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau Hafkamp gerechtsdeurwaarders en Incasso.  Neem bij vragen contact op met het incassobureau. U kunt de contactgegevens vinden op de aanmaning of de brief die u heeft ontvangen. VieCuri doet geen onderhandelingen of financiële afhandeling meer voor deze facturen. Alle contacten en correspondentie verlopen vanaf dat moment via het incassobureau.

    • Ik heb de factuur ontvangen maar ik ben verzekerd (Basisverzekering). (ingeklapt)

      Controleert u eerst of u op de begindatum van de DBC (staat op uw factuur) verzekerd was. In dat geval kunt u een mail sturen naar debiteuren@viecuri.nl onder vermelding van uw patiëntennummer, het factuurnummer en het verzekeringsnummer en de zorgverzekeraar. 

    • Ik heb de factuur ontvangen maar ik ben verzekerd (Aanvullende verzekering). (ingeklapt)

      U krijgt de factuur voor een behandeling thuisgestuurd, als de behandeling niet uit uw basisverzekering vergoed wordt. Indien u voor de behandeling aanvullend verzekerd bent, dient u de factuur zelf in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden zal uw zorgverzekeraar overgaan tot het wel, deels of niet vergoeden van de behandeling. U bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de ontvangen factuur aan VieCuri.

    • Ik heb een factuur ontvangen maar ik ben niet in VieCuri geweest of behandeld. (ingeklapt)

      Het kan zijn dat door bijvoorbeeld uw huisarts of door een andere (eerste lijns) aanvrager materiaal is afgenomen (bijvoorbeeld bloed of urine) en dat dit is opgestuurd naar VieCuri voor onderzoek. In dat geval brengt VieCuri de kosten bij u (of uw verzekeraar) in rekening. Twijfelt u toch over de factuur, stuur dan een mail onder vermelding van patiëntennummer en factuurnummer naar debiteuren@viecuri.nl.

       

    • Wanneer stuurt het ziekenhuis de factuur? (ingeklapt)

      Uitgangspunt is dat het ziekenhuis na afloop van de gehele behandeling of als de landelijk vastgestelde periode is afgelopen, een factuur stuurt. Als uw klachten dan nog bestaan of daarna weer terugkomen start een vervolg behandeltraject. Het ziekenhuis gebruikt in de administratie dan een andere DBC-zorgproductcode, die uitgaat van een vervolgbehandeling (de vervolg DBC). Na afloop van de vervolgbehandelingen stuurt het ziekenhuis weer een factuur.

    • Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar omdat die mijn behandeling wel vergoed. Toch krijg ik een factuur thuisgestuurd. Hoe kan dit? (ingeklapt)

      Het DBC zorgproduct wordt gefactureerd aan de zorgverzekeraar waar u bij aanvang van de behandeling verzekerd was. Dit is een landelijke regel. Als u na uw eerste consult overstapt naar een andere zorgverzekeraar, wordt de gehele behandeling toch in rekening gebracht bij uw oude zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u dan nog een rekening van uw oude zorgverzekeraar ontvangt voor het eigen risico/bijdrage.

    • Ik heb een voorschot betaald en krijg nu een factuur. Hoe gaat de verrekening? (ingeklapt)

      VieCuri stuurt altijd een totaalfactuur voor de uitgevoerde zorgactiviteiten. Het betaalde voorschot is hierop in mindering gebracht door VieCuri. Het eventueel resterend bedrag (als het factuurbedrag hoger is dan het betaalde voorschot) dient u dan alsnog aan VieCuri te voldoen op IBAN rekeningnummer NL 84 RABO 0173811000 t.n.v. VieCuri onder vermelding van het factuurnummer en patiëntennummer.

    • Ik heb een factuur ontvangen op mijn adres maar de persoon woont hier niet, wat nu? (ingeklapt)

      U kunt de factuur retour zenden naar VieCuri met vermelding van de reden. VieCuri zal op basis hiervan de benodigde vervolgacties uitzetten.

    • Wat is de IBAN en BIC code van VieCuri (Bij Buitenlandse betaalopdrachten). (ingeklapt)

      Deze nummers heeft u nodig om geld uit het buitenland over te maken naar de (Nederlandse) bankrekening van VieCuri . De IBAN en BIC (SWIFT) codes zijn:
      IBAN : NL 84 RABO 0173811000
      BIC (SWIFT) :RABO NL 2U

    • Ik wil bezwaar maken tegen de factuur omdat ik niet tevreden ben over de behandeling. (ingeklapt)

      De factuur van de afdeling financiële administratie ontvangt u omdat de in de in rekening gebrachte zorg aan u is geleverd. De factuur is derhalve terecht. Indien u een klacht wilt indienen vanwege ontevredenheid over de (medische) behandeling, dan kunt u deze klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van VieCuri.

    • Hoe zit de factuur in elkaar? (ingeklapt)

      De rekening is opgesteld volgens landelijk vastgestelde regels.
      In onderstaande tabel worden de belangrijkste termen toegelicht die u op de rekening kunt tegenkomen:

      Uitleg termen op de factuur
      Term Uitleg
      Datum van             De datum van het eerste bezoek aan het ziekenhuis voor de behandeling die weergegeven wordt in de DBC-zorgproductcode.
      Datum t/m    De datum waarop de behandeling is afgerond of    landelijk vastgestelde periode is afgelopen
      Uitvoerend specialisme       Deze code geeft het specialisme van de hoofdbehandelaar aan
      DBC-zorgproductcode        Betreft de code voor de diagnose en behandeling die plaatsgevonden heeft.
      Hashcode  Controlegetal waaruit blijkt dat de te declareren zorgproductcode op juiste wijze is bepaald aan de hand van vastgelegde diagnose en verrichtingen.
      Kosten   De kosten van het ziekenhuis. Zoals de apparatuur en het gebruik van eventuele behandelruimten.
      Honorarium  

      Het honorariumdeel heeft betrekking op het honorarium van de specialist. De DBC-zorgproductcode geeft een gemiddelde behandeling weer. Per patiënt kunnen de activiteiten die omschreven zijn in het hele pakket van een DBC verschillen.

  • Privacy

    • Waarom moet ik toestemming geven? (ingeklapt)

      Als VieCuri onderdelen van uw medisch dossier digitaal wil delen met uw huisarts, dan kunt u uw huisarts hiervoor persoonlijk toestemming geven. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om hier geen toestemming voor te geven.

    • Ik krijg een e-mail van VieCuri via ZIVVER. Kan ik deze openen en is deze te vertrouwen? (ingeklapt)

      Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Via ZIVVER wordt een e-mail verstuurd met een beveiliging met wachtwoord of met een code via SMS. Op deze manier kunnen we borgen dat alleen de rechtmatige ontvanger de mail kan lezen.

       

      Wilt u controleren of een e-mail daadwerkelijk van een medewerker van VieCuri afkomstig is, dan kunt u op het volgende letten:

      • Het e-mailadres eindigt altijd op ‘@viecuri.nl’
      • Ga met de muis op de knop met de link naar het bericht staan. De link moet beginnen met https://app.zivver.com/...

      Heeft u desondanks nog steeds twijfels, dan is het verstandig even te bellen met de afzender.

    • Wat zijn de voordelen als ik toestemming geef? (ingeklapt)

      De voordelen van digitale inzage door uw huisarts in uw medische gegevens bij VieCuri zijn bijvoorbeeld:

      • Dat u niet meer voor niets bij de huisarts komt omdat de uitslagen nog niet binnen zijn
      • U hoeft niet alles nog een keer zelf te vertellen
      • Uw huisarts krijgt een completer beeld van uw medische gegevens. Het voordeel van een completer beeld is dat onderzoeken en behandelingen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hierdoor kan sneller de juiste zorg geboden worden. Ook kunnen onnodige afspraken voorkomen worden. Dit bespaart u tijd én geld.

       

      Als u geen toestemming geeft, profiteert u niet van de bovenstaande voordelen van digitale gegevensuitwisseling tussen VieCuri en uw huisarts. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon,
      CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Wie kan mijn gegevens inzien als ik toestemming geef? (ingeklapt)

      Alleen uw huisarts en de waarnemend huisarts op de Spoedpost kunnen met uw toestemming inzage krijgen in uw medische gegevens. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dus niet bij uw medische gegevens. Ook andere zorgverleners zoals een psycholoog of een fysiotherapeut kunnen uw gegevens bij VieCuri niet inzien.

    • Welke gegevens kan uw huisarts inzien? (ingeklapt)

      Uw huisarts of de waarnemend huisarts op de Spoedpost kunnen alleen relevante medische informatie, zoals (huisartsen)brieven, uitslagen en uw afspraken inzien.

    • Hoe geef ik toestemming? (ingeklapt)

      Toestemming geven is heel eenvoudig. U geeft uw huisarts persoonlijk door dat u toestemming geeft voor inzage in uw medische gegevens bij VieCuri MC.  

       

       

    • Kan ik toestemming geven voor mijn partner, kind of iemand anders? (ingeklapt)

      U kunt alleen toestemming geven voor iemand anders als u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder als het kind toestemming moeten geven.

    • Wat zijn de gevolgen als ik geen toestemming geef voor gegevensuitwisseling? (ingeklapt)

      Als u geen toestemming geeft, profiteert u niet van de voordelen van digitale gegevensuitwisseling tussen VieCuri en uw huisarts. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon, CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Wat gebeurt er als ik mijn keuze niet doorgeef? (ingeklapt)

      Dan heeft uw huisarts geen digitale inzage meer in uw medische gegevens van het ziekenhuis. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon, CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Hoe kan ik mijn toestemming intrekken? (ingeklapt)

      U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Dit kunt u persoonlijk kenbaar maken bij uw huisarts.

    • Hoe zit het met de veiligheid en vertrouwelijkheid van mijn gegevens? (ingeklapt)

      Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens goed beveiligd zijn. Onze systemen zijn een onderdeel van een beveiligd netwerk. Uw privacy wordt op verschillende manieren beschermd. 

      • Het portaal waarin uw gegevens worden verwerkt en getoond wordt regelmatig getest op technische beveiliging, zodat hackers geen misbruik kunnen maken, of uw gegevens door onbevoegden kunnen worden ingezien.
      • Een zorgverlener kan niet zomaar inloggen. Zijn computersysteem moet voldoen aan strenge beveiligingseisen en hij moet zich voor inzage in uw dossier altijd identificeren met een persoonlijke pas en pincode.
    • Waar kan ik terecht met klachten over het gebruik van de gegevensuitwisseling? (ingeklapt)

      Een klacht kunt u indienen bij de klachtenfunctionaris.

    • Wat moet ik doen als ik van huisarts verander? (ingeklapt)

      Het is belangrijk om wijzigingen altijd aan ons door te geven. Daarmee kunnen wij uw dossier actueel houden.

      Het is belangrijk dat u ook uw nieuwe huisarts opnieuw persoonlijk toestemming geeft voor inzage in uw medische gegevens.

      Als u de naam van uw nieuwe huisarts niet aan ons doorgeeft, kan deze uw medische gegevens niet raadplegen. Terwijl dat misschien juist wel prettig zou zijn aangezien de nieuwe huisarts nog niet op de hoogte is van uw medische situatie en geschiedenis.

  • Op bezoek bij een patiënt

  • Medische informatie

  • De website

  • Werken & Leren

Scroll voor meer informatie