Veelgestelde vragen
Wondzorgconsulentes

Veelgestelde vragen

5 meestgestelde vragen

Postadres

VieCuri Medisch Centrum
Postbus 1926, 5900 BX Venlo     

 

Adresgegevens VieCuri
Adres locatie Venlo Adres locatie Venray
Tegelseweg 210, 5912 BL Venlo Merseloseweg 130, 5801 CE Venray
(077) 320 55 55 (0478) 52 22 22

         

Bekijk hier de adresgegevens van de overige locaties.

Naar route- en parkeerinformatie.

Voor het maken van een afspraak kunt u ons altijd bellen.

 

Heeft u een afspraakcode per e-mail ontvangen?

Dan kunt u via MijnVieCuri uw afspraak plannen.

 

Lees meer over het maken van een afspraak.

U kunt beroep doen op een gastdame of gastheer als u moeilijk ter been bent. Zij begeleiden u dan aan de arm of met een rolstoel. Er zijn bij de ingangen ook rolstoelen aanwezig. Op de parkeerplaats rijden Parkeertaxi’s en in VieCuri kunt u gebruik maken van een Politaxi.

 

Lees meer informatie over de Parkeertaxi en de Politaxi.

Er is doordeweeks één bezoekmoment, tussen 18.00-20.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen is het bezoekmoment tussen 14.00-16.00 uur.

 

Lees meer over bezoektijden en de afwijkende bezoektijden.

VieCuri bewaart uw gegevens in een medisch dossier. U kunt inzage vragen in uw medisch dossier. Aan inzage zijn geen kosten verbonden. Ook kunt u een kopie ontvangen van (een deel van) uw medisch(e) dossier(s).

 

Lees meer over het aanvragen van inzage of kopie van uw medisch dossier.

  • Algemene vragen

    Wilt u ons een positieve ervaring laten weten, dan kunt u dit doen via de betrokken medewerkers of via het complimentformulier

    Op locatie Venlo en Venray biedt VieCuri gratis WiFi aan.

    Netwerknaam: VieCuri Free Internet

    Binnen VieCuri zetten gemiddeld 200 medisch specialisten, 100 arts-assistenten, ruim 2.850 medewerkers en zo’n 150 vrijwilligers zich in voor een kwalitatief goede behandeling, verzorging en begeleiding van de patiënten.

    Heeft u een klacht over de behandeling of uw opname in VieCuri? Bespreek deze bij voorkeur met de betrokken medewerker(s) of maak een afspraak maken met de klachtenfunctionaris (077) 320 61 50. U kunt uw klacht of probleem ook online versturen via het klachtenformulier.

     

    Lees meer over klachtenbehandeling.

     

    Wat kan de Cliëntenraad voor u betekenen?

    Individuele klachten kunt u het beste indienen bij de klachtenfunctionaris. De Cliëntenraad hoort  wel heel graag uw tips, adviezen of opmerkingen van algemene aard. Hier vindt u meer Informatie over de Cliëntenraad.

     

     

    Postadres

    VieCuri Medisch Centrum
    Postbus 1926, 5900 BX Venlo     

     

    Adresgegevens VieCuri
    Adres locatie Venlo Adres locatie Venray
    Tegelseweg 210, 5912 BL Venlo Merseloseweg 130, 5801 CE Venray
    (077) 320 55 55 (0478) 52 22 22

             

    Bekijk hier de adresgegevens van de overige locaties.

    Naar route- en parkeerinformatie.

    U kunt beroep doen op een gastdame of gastheer als u moeilijk ter been bent. Zij begeleiden u dan aan de arm of met een rolstoel. Er zijn bij de ingangen ook rolstoelen aanwezig. Op de parkeerplaats rijden Parkeertaxi’s en in VieCuri kunt u gebruik maken van een Politaxi.

     

    Lees meer informatie over de Parkeertaxi en de Politaxi.

    De ziekenhuisorganisatie beschikt over 509 bedden.

    Mocht u met de auto of het openbaar vervoer willen komen, bekijk dan hier de routebeschrijvingen naar:

     

    In het ziekenhuis zijn winkels waar u kranten, tijdschriften, ansichtkaarten, toiletartikelen, en versnaperingen kunt kopen.

     

    Op locatie Venlo vindt u de Zorgboulevard. Regionale ondernemers bieden hier hun zorggerelateerde producten en diensten aan. De Zorgboulevard bevindt zich in de directe nabijheid van het petit restaurant La Vie.

     

    Bekijk het overzicht van de winkels op de Zorgboulevard locatie Venlo.

    Verstand van zaken, gevoel voor mensen

    Ons ziekenhuis is voorzien van geavanceerde technologie en kostbare voorzieningen die nodig zijn om deze diensten te leveren. Maar uiteindelijk staat of valt de kwaliteit van zorg met de manier waarop mensen elkaar bejegenen. Zorg gaat immers over mensen. Wij geloven dat patiënten zich beter voelen en sneller herstellen in een omgeving met hoogwaardige zorg én gastvrije medewerkers. Daarom steken wij veel energie in het blijven verbeteren van deze belangrijke aspecten.

     

    Verzorgingsgebied

    VieCuri heeft een verzorgingsgebied van ongeveer 280.000 inwoners. Patiënten kunnen bij ons voor vrijwel alle specialismen terecht. Binnen VieCuri zetten gemiddeld 200 medisch specialisten, 100 arts-assistenten, ruim 2.850 medewerkers en zo’n 150 vrijwilligers zich in voor een kwalitatief goede behandeling, verzorging en begeleiding van de patiënten. De ziekenhuisorganisatie beschikt over 509 bedden.

     

    Opleiden als speerpunt

    VieCuri is een van de grootste werkgevers van de regio en heeft een belangrijke taak als opleidingsziekenhuis. Wij willen een goed opleidingsklimaat en opleidingsfaciliteiten realiseren als bijdrage aan een kwalitatief goede regionale opleiding én medische zorg. VieCuri ziet het dan ook als een belangrijke taak om onderwijs, scholing, medisch wetenschappelijk onderzoek en opleidingsbevoegdheden te stimuleren en uit te breiden.

    VieCuri heeft een pendeldienst opgezet tussen haar locaties Venlo-Venray voor medewerkers en patiënten. Deze pendeldienst vertrekt vanuit beide locaties en heeft een tussenstop in Horst. De kosten voor een busrit enkele reis bedraagt € 3,50 (let op: in de pendelbus kunt u alleen contant betalen). De pendelbus kan maximaal 8 personen vervoeren.

     

    Sinds 1 juni 2020 is een mondkapje verplicht in de bus. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel. Gebruik daarvoor een niet-medisch mondkapje of een zelfgemaakt mondkapje. Zo zorgen we ervoor dat medische mondkapjes voor de zorg beschikbaar blijven. Zonder mondmasker kunt u geen gebruikmaken van de pendelbus.

     

    De pendelbus rijdt alleen op werkdagen en niet in het weekend. In verband met verwachte drukte aan het einde van de dag, wordt op alle werkdagen om 16.45 uur een extra pendelbus ingezet


    Lees meer over de pendelbus en de dienstregeling.

    Openingstijden petit restaurant La Vie:

     

    Locatie Venlo

    Van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 19.30 uur.

    Zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30 uur.

      

    Locatie Venray

    Van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 14.45 uur.

     

     

    Locatie Venray

    Op het parkeerterrein van VieCuri locatie Venray kunt u gratis parkeren. 

     

    Locatie Venlo

    Op het parkeerterrein van VieCuri locatie Venlo geldt betaald parkeren.  De parkeerkosten zijn € 0,25 per 10 minuten. Het maximale dagtarief  is € 6.00. Het dagtarief geldt alleen als u de auto de hele dag laat staan dus niet bij tussentijds gaan en komen. De betaalautomaten kunt u vinden aan de buitenzijde van onze hoofdingang en bij het Geboortecentrum. U kunt betalen met de PIN of contant. 

     

    Lees meer over parkeren.

    Het laatste nieuws van VieCuri wordt weergegeven in het nieuwsoverzicht.

    In bijzondere gevallen is het mogelijk dat ontheffing van parkeerkosten wordt verleend.  Deze mogelijkheid is van toepassing in de volgende gevallen:

    • wanneer u twee maanden of langer minimaal drie keer per week het ziekenhuis moet bezoeken voor therapie of behandeling;
    • wanneer u veelvuldig in het ziekenhuis verblijft vanwege de zorg voor uw naaste. In dit geval kunt u zelf contact opnemen met de afdeling.

     

    Lees meer over ontheffing van parkeerkosten.

    VieCuri Venray is in vergelijking met Venlo een laag complex en voert met name geplande zorg uit. Er is geen Intensive Care aanwezig.

    Uw invalidenkaart van de gemeente is geldig op het parkeerterrein van VieCuri. Daarnaast kan uw specialist u (tijdelijk) een invalidenkaart van VieCuri geven. Neem hiervoor contact op met de polikliniek.

     

    Bekijk de lijst met telefoonnummers.

  • Veelgestelde vragen coronavirus

    Vanaf zaterdag 25 september is 1,5 meter afstand houden in Nederland niet meer verplicht. Ziekenhuizen en andere zorginstellingen mogen hiervan afwijken. In het ziekenhuis komen mensen met een kwetsbare gezondheid. Voor de veiligheid van onze patiënten en medewerkers blijven we  1,5 meter afstand houden.  

     

    Dat betekent dat op al onze locaties voorlopig alles hetzelfde blijft: u loopt volgens de aangegeven looproutes, in de wachtruimtes ziet u op welke stoelen u plaats kunt nemen en u houdt waar mogelijk afstand tot onze zorgverleners en zij van u. Is afstand houden niet mogelijk bij het verlenen van zorg, dan dragen onze medewerkers een mondneusmasker.

    Om verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk tegen te gaan, is het belangrijk dat er zo min mogelijk mensen tegelijk in één ruimte zijn. Vanaf 28 juni 2021 mogen er per patiënt meerdere bezoekers per dag op bezoek komen, mits ze elkaar afwisselen. De bezoekers mogen dus niet tegelijk op de patiëntenkamer zijn omdat onze kamers niet groot genoeg zijn om de 1,5m aan te kunnen houden. Het afwisselen dient het liefst buiten plaats te vinden en anders beneden in de hal. Kijk hier voor de actuele bezoekregeling.

     

    Heeft u als bezoeker corona-achtige klachten? Dan mag u niet op bezoek komen in het ziekenhuis.

    Algemene, betrouwbare en actuele informatie is te vinden op deze websites:

    Ja, diverse patiëntverenigingen delen informatie over het coronavirus op hun website. Deze informatie is bedoeld voor specifieke patiëntgroepen. Voor meer informatie over het coronavirus en een specifieke aandoening, kunt u terecht op de volgende websites:

    Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. Met de gegevens die nu bekend zijn, lijken de gevolgen van een infectie met COVID-19 bij een zwangere vrouw niet anders voor het kind en de moeder dan bij andere infectieziekten die koorts veroorzaken.

    Bron: RIVM

    Bij sommige patiënten met een ernstige afweerstoornis blijkt dat zij na de eerste twee vaccinaties niet optimaal beschermd zijn tegen corona. Zij krijgen daarom op advies van het RIVM en de Gezondheidsraad een extra prik aangeboden, als onderdeel van het huidige vaccinatieprogramma.

     

    Lees voor meer informatie hier het volledige nieuwsbericht over de derde prik tegen corona.

    Nee, dat is niet nodig. We blijven in restaurant La Vie (op de zorgboulevard), in restaurant ThuiZ in Venlo en het restaurant in Venray anderhalve meter van elkaar houden. Omdat deze restaurants zich in het ziekenhuis bevinden, gelden andere regels dan in de horeca op andere plekken. Wel vragen we u om op de hygiëneregels te letten.

    Vanaf zaterdag 26 juni 2021 is het bij VieCuri niet meer verplicht om een om een (niet-medisch) mondneusmasker (mondkapje) te dragen in de publieke ruimtes van onze locaties in Venlo en Venray, alle regiopoli’s en de spoedpost Noord-Limburg.  Onze medewerkers dragen bij zorgcontacten binnen de 1,5 meter een mondneusmasker, al dan niet aangevuld met een beschermende bril afhankelijk van de werkzaamheden.

     

    Bent u per ongeluk uw mondneusmasker vergeten, dan kunt u zich melden bij de receptie in de centrale hal. Eerdere richtlijnen blijven van kracht.

     

    Voor zover wij weten zijn er tot op heden geen kinderen overleden aan een coronavirusinfectie. Bij kinderen met een longaandoening kan het ziektebeeld ernstiger verlopen.

     

    Zoals voor alle mensen met andere gezondheidsproblemen geldt: houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen, ook die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

    Bron: RIVM

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Ja, dit is veilig en voor bepaalde zorg ook noodzakelijk. Ons personeel is heel goed geïnstrueerd in het bieden van veilige zorg. Wij zorgen als het nodig is voor de juiste beschermingsmaatregelen, voor u als patiënt en voor onze medewerkers.

    Klik hier voor meer informatie over de bijwerkingen van de COVID-19 vaccinatie op de website van Lareb.  

    De informatie op de website van Lareb wordt continu bijgewerkt en de informatie is betrouwbaar en actueel.

    Nee, VieCuri volgt de RIVM richtlijnen, daarom is er momenteel een aangepast beleid.

    Onze medewerkers schudden nu geen handen.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Als een patiënt wordt ontslagen uit het ziekenhuis en weer naar huis mag, mag een naaste de patiënt bij de balie van de verpleegafdeling ophalen. In het ziekenhuis draagt u een niet-medisch mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd.

    •          Was vaker uw handen
    •          Hoest en nies in uw elleboog
    •          Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
    •          Schud geen handen
    •          Houd 1,5 meter afstand
    •          Raak met uw handen niet uw mond, neus, ogen aan

    Krijgt u corona-achtige klachten enkele dagen voor uw afspraak? Belt u dan met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. De arts bepaalt wat voor u de beste optie is.

     

    Met corona-achtige klachten bedoelen we klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten).

    Tot nu toe zijn er geen berichten dat een moeder haar ongeboren baby via een directe overdracht (verticale transmissie) heeft besmet tijdens de zwangerschap of de bevalling. Het virus is ook niet gevonden in vruchtwater, navelstrengbloed, de keel van een pasgeborene of in borstvoeding.

    Een moeder kan haar kind wel besmetten op de ‘normale manier’: van mens-op-mens (horizontale transmissie).

    Bron: NVOG

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Wanneer u regelmatig uw handen wast met water en zeep, is dit veilig. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

     

    Verder worden de knoppen, deurklinken, relingen en andere ‘contactoppervlakken’ regelmatig gereinigd.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    VieCuri heeft nog voldoende voorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondneusmaskers, schorten, handschoenen en dergelijke.

    Ja, dat kan op verschillende plekken in het ziekenhuis. Op de toiletten kunt u uw handen wassen met water en zeep. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

    Als uw naaste wordt opgenomen op de Intensive Care, is dat voor u een zware tijd waarin er veel op u afkomt. In de huidige tijd heeft een opname extra veel impact door de maatregelen die genomen worden rondom het coronavirus. U kunt voor steun terecht bij Slachtofferhulp.

    Overleg met uw verloskundig hulpverlener wat te doen in dit specifieke geval.

    Bron: NVOG

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Bijeenkomsten bij VieCuri vinden alleen plaats als er 1.5 meter afstand gehouden kan worden. Als dat niet kan, draag dan een mondneusmasker. Bezoek van vertegenwoordigers, gastoperateurs, assistenten en leveranciers vindt alleen bij VieCuri plaats indien noodzakelijk. U krijgt een bericht als uw overleg of bijeenkomst niet doorgaat of digitaal wordt georganiseerd.

    Coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) zijn opgenomen hebben last van zuurstoftekort en liggen aan de beademing. De patiënt is via een buisje verbonden aan de machine die de ademhaling overneemt. Deze buis wordt in de meeste gevallen via de mond ingebracht (in een enkel geval via de neus) en loopt door de luchtpijp van de patiënt. Als een patiënt aan de beademing ligt, wordt de patiënt in slaap gehouden.

     

    De IC-verpleegkundigen en de IC-arts houden voortdurend in de gaten hoe het met de patiënt gaat. Zo wordt voortdurend hartslag, zuurstof, bloeddruk en de beademingsinstelling gecontroleerd. Verder wordt de patiënt ook persoonlijk verzorgd. De patiënt wordt gewassen en verschoond.

     

    De IC-arts bepaalt of een patiënt op de rug of op de buik ligt tijdens de opname. Als patiënten op de buik liggen, is het streven om patiënten 72 uur op de buik te laten liggen. Iedere 4 uur worden de armen en benen verlegd om verstijving en doorligplekken te voorkomen. Het hoofd van de patiënt ligt dan op een speciaal kussen.

     

    Dagelijks is er voor de contactpersoon van de patiënt de mogelijkheid om telefonisch contact te hebben met een verpleegkundige om te horen hoe het met hun naaste gaat. In een dagboek wordt de opname op de IC bijgehouden. Met dit dagboek krijgen de patiënt en de naasten een beeld wat er allemaal op de IC is gebeurd tijdens de opname.

     

    Kijk hier hoe een kamer op de Intensive Care eruitziet en lees de beschrijvingen van alle onderdelen van de IC-kamer.

    Op basis van beperkt beschikbare data adviseren wij tijdens de actieve infectie een ziekenhuisbevalling met bewaking van de foetus (cardiotocogram, CTG). Als de infectie meer dan 14 dagen geleden was, vervalt dit advies.

    Bron: NVOG

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    De belangrijkste informatie over het coronavirus voor patiënten en bezoekers is (naast op onze website) nu ook te vinden in de VieCuri Behandelapp (Patient Journey app). Hier vindt u betrouwbare informatie voor als u binnenkort een afspraak hebt in het ziekenhuis of als er een naaste in het ziekenhuis is opgenomen.

     

    In de Behandelapp kunt u ook een corona-quickscan doen om te checken of bepaalde klachten gerelateerd kunnen zijn aan het coronavirus. U vult een aantal korte vragen in en krijgt op basis van uw antwoorden een advies over hoe u het beste kunt handelen.

     

    Bekijk hier meer informatie over het gebruik van de VieCuri Behandelapp en download deze gratis in Google Play of in de App Store.

    Het coronavirus/COVID-19 is niet aangetoond in moedermelk. Wel is het advies om borstvoeding te geven met een mondkap en hygiënemaatregelen in acht te nemen (handen wassen voor het aanraken van de baby of borsten, eigen borstkolf te gebruiken of fles en de borstkolf goed schoon te maken na gebruik). Omdat het wel mogelijk is de baby te infecteren in uw nabijheid, valt het te overwegen om (gekolfde) voeding door een gezond persoon te laten geven.

    Bron: NVOG

    Neem direct contact op met uw huisarts of medisch specialist bij VieCuri als u al in behandeling bent. Zij beoordelen of de zorg urgent is geworden. Mogelijk bent u hierdoor eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden.

    Als uw naaste aan de beademing ligt kan dit diverse gevolgen hebben.

    In deze voorlichtingsvideo van de Nederlandse Internisten Vereniging en Erasmus MC wordt uitgelegd wanneer patiënten aan de beademing moeten en welke gevolgen dat heeft.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Via de hoofdingang van VieCuri Venlo is er toegang tot het centrum van Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg.

     

    Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheidszorg heeft ook maatregelen getroffen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Lees hier meer over deze maatregelen en de mogelijke consequenties voor uw bezoek aan dit centrum.

    Wij nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Waar nodig worden patiënten in isolatie verpleegd en worden medewerkers gemonitord op ziekteverschijnselen.

    Wat we zonder fysiek contact kunnen doen, doen we. Bijvoorbeeld telefonisch of door een digitale afspraak. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Sommige onderzoeken, zoals lichamelijk onderzoek, moeten in het ziekenhuis plaatsvinden.

    In principe is een doorgemaakte infectie met COVID-19 geen medische indicatie. Wel wordt voorlopig aangeraden groei-echo’s te laten maken. 

    Bron: NVOG

     

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    We begrijpen dat er veel op u of uw naaste af komt bij een opname met corona of verdenking van corona. COVID-patiënten worden opgenomen binnen de afdeling Interne Geneeskunde, Longgeneeskunde of op de Intensive Care. In de onderstaande video leggen onze zorgverleners uit wat u kunt verwachten bij een opname in ons ziekenhuis.

     

    Klik hier om naar de video te gaan.

     

    Voor meer informatie over corona of een ziekenhuis opname met corona klikt u hier.

    Heeft u nog geen verwijzing? Neem dan eerst contact op met uw eigen huisarts. Uw huisarts bekijkt of uw klacht urgent is en maakt indien nodig een verwijzing naar het ziekenhuis. Heeft u wel al een verwijzing? We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. U wordt opgeroepen zodra dit mogelijk is.

    Bij de bevalling mag (naast de verloskundige) 1 begeleider meekomen met de zwangere. 

    • Als de begeleider hoest en/of niest, moet deze een chirurgisch mondneusmasker dragen. 
    • Als de begeleider hoest en/of niest én koorts heeft, mag deze helaas niet naar binnen bij het Geboortecentrum of het ziekenhuis.

    Bekijk de actuele bezoekersregeling van het Geboortecentrum.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Ja, VieCuri treft veel maatregelen om de zorg voor onze patiënten veilig te laten verlopen. Het belangrijkste is dat iedereen de basisregels volgt:

    • Was vaker uw handen
    • Hoest en nies in uw elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
    • Schud geen handen
    • Houd 1,5 meter afstand
    • Draag een (niet-medisch) mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd 

     

    We geven met lijnen en pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ook de poliklinieken en wachtruimtes zijn volgens de 1,5 meter norm ingericht waar mogelijk. Verder beperken we het aantal mensen in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk.

     

    Heeft u een afspraak en heeft u enkele dagen voor uw afspraak één van onderstaande klachten?

    •           keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
    •           benauwdheid
    •           reuk- en/of smaakverlies
    •           koorts (38 graden of hoger)
    •           diarree
    •           spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

     

    Bent u in isolatie of quarantaine? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

    U meldt zich, net als regulier, bij de poli waar u de afspraak heeft. Het routenummer waar u moet zijn, vindt u op de afspraakbevestiging. In het ziekenhuis draagt u een niet-medisch mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd (bijv. in een volle wachtkamer).

    In veruit de meeste gevallen is het mogelijk om moeder en kind samen in isolatie te verplegen als dat nodig is. Dit kan zowel op de couveuse- als op de kraamafdeling.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Nee, wij controleren patiënten niet lichamelijk of zij klachten hebben. In de afspraakbevestiging u per brief en/of SMS ontvangt, vragen wij u of u corona-achtige klachten heeft. Heeft u enkele dagen voor uw afspraak corona-achtige klachten? Bent u in isolatie of quarantaine? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

     

    Vanaf zaterdag 26 juni 2021 is het bij VieCuri niet meer verplicht om een (niet-medisch) mondneusmasker te dragen in de publieke ruimtes van onze locaties in Venlo en Venray, alle regiopoli’s en de spoedpost Noord-Limburg. Alleen in situaties waar de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd, geldt de mondkapjesplicht voor zowel patiënten, medewerkers als bezoekers. Onze medewerkers dragen bij zorgcontacten binnen de 1,5 meter een mondneusmasker, al dan niet aangevuld met een beschermende bril afhankelijk van de werkzaamheden. Bent u per ongeluk uw mondneusmasker vergeten, dan kunt u zich melden bij de receptie in de centrale hal. Eerdere richtlijnen blijven van kracht.

    Kom niet te vroeg om drukte in het ziekenhuis te voorkomen. We vragen u om 5 minuten voor de afspraak plaats te nemen in de wachtkamer. In het ziekenhuis draagt u een niet-medisch mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd (bijv. in een volle wachtkamer).

     

    Na uw afspraak verlaat u het ziekenhuis direct, tenzij aanvullend onderzoek nodig is.

    Klik hier voor meer informatie over de mogelijke effecten van de COVID-19 vaccinatie bij zwangerschap op de website van Lareb.

    De informatie op de website van Lareb wordt continu bijgewerkt en de informatie is betrouwbaar en actueel.

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Klik hier voor meer informatie over de mogelijke effecten van de COVID-19 vaccinatie bij borstvoeding op de website van Lareb.

    De informatie op de website van Lareb wordt continu bijgewerkt en de informatie is betrouwbaar en actueel.

    De patiënten die positief zijn getest op corona worden in isolatie behandeld (op aparte afdelingen of aparte kamers).

    Klik hier voor het antwoord op deze vraag van het RIVM. 

    Via de link gaat u direct naar de juiste vraag en het antwoord.

     

    Op de website van het RIVM is betrouwbare en actuele informatie te vinden.

    Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van de politaxi. 

     

    De politaxi brengt patiënten van de ingang van het ziekenhuis in Venlo naar de door u gevraagde polikliniek. Vrijwilligers bemensen de taxi, die rijdt van 8.30 tot 16.30u. Wilt u gebruik maken van de politaxi, dan kunt u (of de baliemedewerker) bellen naar: 077 320 50 80.

     

    Klik hier voor meer informatie over de mogelijke effecten van de COVID-19 vaccinatie bij vruchtbaarheid en zwangerschap op de website van Lareb.

    De informatie op de website van Lareb wordt continu bijgewerkt en de informatie is betrouwbaar en actueel.

    U heeft in alle gevallen een doorverwijzing nodig van uw huisarts of specialist. Op deze pagina leest u welke locaties geopend zijn en de openingstijden: https://www.viecuri.nl/bloedafname.

    Het gebruik van methotrexaat kan een effect hebben op de werking van de vaccinatie. Lees hier meer informatie over het gebruik van methotrexaat en de COVID-19 vaccinatie.

    Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van de parkeertaxi. 

     

    Om het vervoer op een veilige manier mogelijk te maken, hebben we een aantal maatregelen getroffen:

    • Alle chauffeurs krijgen tips van onze fysiotherapeuten over hoe ze mensen het beste kunnen ondersteunen bij het in- en uitstappen. Ook worden ze extra getraind in het besturen van de parkeertaxi. 
    • Alle chauffeurs nemen de richtlijnen van het RIVM en de hygiënemaatregelen in acht. Ze schudden geen handen en houden, waar mogelijk, 1.5 meter afstand.
    • Alle chauffeurs rijden twee vaste routes op parkeerterrein B, C en D, waarbij rijrichting in acht wordt genomen. Aan het einde van dit bericht vindt u een plattegrond met de rijroutes. 
    • U wordt bij uw auto opgehaald. U hoeft de chauffeur niet te bellen. Ook brengt de chauffeur u graag terug naar uw auto. U kunt opstappen bij het bushokje naast de parkeerbetaalautomaten ('opstapplaats parkeertaxi').
    • Onze chauffeur vervoert maximaal twee bezoekers of patiënten per keer.
    • Na iedere rit wordt de parkeertaxi door de chauffeur schoongemaakt (handgrepen, leuning en zitvlakken).
    • De parkeertaxi rijdt niet op parkeerterrein E, F en G.
    • De parkeertaxi rijdt van 8.30 tot 16.30 uur op maandag tot en met vrijdag en is gratis beschikbaar voor iedereen.

    Bekijk hier de plattegrond met de rijroutes parkeertaxi.

     

    Wij verzoeken u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Tijdens uw afspraak kunt u iemand via de telefoon mee laten luisteren.


    Indien begeleiding noodzakelijk is, zoals bij kinderen, kwetsbare ouderen of bij een gesprek waarbij de zorgverlener dit nodig vindt, dan mag er wel één persoon als begeleiding meekomen. Heeft u vanwege medisch noodzakelijke redenen begeleiding nodig (bijvoorbeeld doordat u niet in staat bent zich zelfstandig te verplaatsen)? Dan mag er één persoon meekomen. Ook zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

     

    Bent u voor vervoer naar het ziekenhuis afhankelijk van een bestuurder, dan mag deze begeleider u wel brengen, maar niet in de wachtkamer plaatsnemen. Wij verzoeken de begeleider buiten of in de auto te wachten. Is die persoon verkouden (hoesten of benauwdheidsklachten), wilt u dan iemand anders vragen u naar het ziekenhuis te begeleiden?

     

    Als u hierover vragen heeft, vragen wij u om contact op te nemen met uw poli.

    U bent onder behandeling van een hematoloog of oncoloog. U krijgt bijvoorbeeld chemotherapie of afweeronderdrukkende medicatie. Ook in deze gevallen komt u in aanmerking voor vaccinatie. Als u bent gevaccineerd blijft het belangrijk om u aan alle beschermende maatregelen zoals die nu gelden, te blijven houden. Denk hierbij aan 1,5 meter afstand houden en regelmatig handen wassen.

    Ja, La Vie Venlo en Venray zijn geopend. We blijven in restaurant La Vie (op de zorgboulevard), in restaurant ThuiZ in Venlo en het restaurant in Venray anderhalve meter van elkaar houden. Omdat deze restaurants zich in het ziekenhuis bevinden, gelden andere regels dan in de horeca op andere plekken. Wel vragen we u om op de hygiëneregels te letten. Er mogen max. 2 personen aan een tafel. 


    Verder zijn patiënten weer welkom in ThuiZ.

     

    Er gelden aangepaste openingstijden:

     

    Locatie Venlo

    Maandag tot en met vrijdag: 8.00 - 19.30 uur

    Zaterdag en zondag: 13.30 - 16.30 uur

     

    Locatie Venray

    Maandag t/m vrijdag: 10.00 - 14.45 uur

     

    Klik hier voor veel gestelde vragen en antwoorden over reuma en de COVID-19 vaccinatie op de website van de Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland.

    De informatie op de website van de Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland is betrouwbaar en actueel.

    Ja, dat kan als de afspraak noodzakelijk is. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op.

     

    Wij vragen leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis.

    Klik hier voor veel gestelde vragen en antwoorden over IBD en de COVID-19 vaccinatie op de website van de patiëntenvereniging.

    De informatie op de website van de Patiëntenvereniging is betrouwbaar en actueel.

    De zij-ingangen bij de locaties Venlo en Venray zijn op dit moment gesloten voor bezoekers/patiënten in verband met de coronamaatregelen. 

    Maakt u gebruik van een van deze ingangen? Dan verzoeken wij u vriendelijk om via onze hoofdingang naar binnen te komen. 

    Voor enkele patiënten geldt een uitzondering en deze patiënten zijn hierover geïnformeerd.

    Het advies is om u te laten vaccineren zodra u een oproep krijgt voor de COVID-19 vaccinatie. Dit advies geldt ook als u ziektemodulerende therapie gebruikt.

     

    Aanvullend advies afhankelijk van de medicijnen die u gebruikt

    Gebruikt u ocrelizumab, alemtuzumab of cladribine? Neem dan contact op met uw behandelend specialist zodra u weet wanneer u gevaccineerd wordt. De specialist bepaalt dan samen met u het beste moment van het infuus of kuur rond uw vaccinatie.

     

    Als u een van de volgende medicijnen gebruikt kunt u zich laten vaccineren zodra u een oproep krijgt van het RIVM:

    • Teriflunomide (Aubagio)
    • Dimethylfumaraat (Tecfidera)
    • Fingolimod (Gilenya)
    • Glatirameeracetaat (Copaxone)
    • Interferon-bèta (Avonex, Betaferon, Plegridy, Rebif)
    • Natalizumab (Tysabri)
    • Siponimod (Mayzent)

    We begrijpen heel goed dat het spannend, ongemakkelijk of wennen is om in deze tijd naar het ziekenhuis te komen. U kunt uw vragen of zorgen altijd bespreken met een medewerker van het specialisme waar u onder behandeling bent. 

    Patiënten kunnen zich niet zelf aanmelden voor een spillagelijst (reservelijst). Wij krijgen veel vragen over het vaccineren van kwetsbaren en de spillagelijst. Wij vragen u om niet met de huisarts, medisch specialist of GGD te bellen of te mailen. De druk is al heel hoog in de COVID zorg. Mensen op de lijst worden door de huisarts geïnformeerd. Het is niet mogelijk u aan te melden voor een spillagevaccin (een reservevaccin).

    Voor vragen over de COVID-19 vaccinatie en antistollingsmedicatie kunt u contact opnemen met het Stollingscentrum. Het Stollingscentrum is op werkdagen telefonisch bereikbaar via 0478 - 52 23 48.

    Nee, neem niet zelf contact op met uw behandelend arts (of huisarts) om te vragen of u aan de beurt bent. U krijgt vanzelf per brief een uitnodiging voor de vaccinatie als het zover is. In de brief staat duidelijk aangegeven of het in uw geval nodig is te overleggen met uw specialist (of vaccinatie wel of niet verstandig is, of u ergens alert op moet zijn, etc.). Kijk op de webpagina van het RIVM voor meer informatie over de vaccinatie van de medische risicogroepen.

    Inhaalzorg

    Stond uw behandeling gepland, maar is dit niet door gegaan door de COVID-19 pandemie? Vanaf 2 juli 2021 start VieCuri met het inhalen van uitgestelde zorg. Dit gaat om (niet spoed) zorg van patiënten die in 2020 op de wachtlijst stonden voor een operatieve ingreep. Deze uitgestelde zorg wordt ingehaald in 2021. U krijgt een uitnodiging van de specialist zodra u aan de beurt bent. U hoeft zelf geen contact op te nemen met het ziekenhuis.

     

    Kijk voor meer informatie op:

    www.rijksoverheid.nl/zorgnodigincoronatijd
    www.thuisarts.nl
    www.mijnzorgverzekeraar.nl
    home.mijngezondheid.net

    In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van de verwijzing, staat hoe de afspraak met een specialist tot stand komt.

    • Als aangegeven is dat wij contact met u opnemen, hetzij via een brief of per telefoon, dan hoeft u niets te doen.
    • Indien gevraagd wordt zelf een afspraak te plannen, dan vindt u dat terug in het patiëntbericht met de bijbehorende contactgegevens.

    Indien u naar het ziekenhuis moet komen voor diagnostisch onderzoek, dan is het afhankelijk van het soort onderzoek wat u moet doen:

     

    • Moet u bloed laten prikken?
      Via mijnVieCuri kunt u een afspraak maken voor bloedafname. Het is ook mogelijk om zonder afspraak vrij in te lopen bij onze priklocaties. Kijk op onze website waar en hoe laat u terecht kunt om bloed te laten prikken.
    • Moet u voor een radiologisch onderzoek komen, waarvoor een afspraak nodig is, zoals echo, mammografie of Dexa?
      Bel dan met de afdeling Radiologie. Het telefoonnummer staat op de aanvraagbrief vermeld. Voor een gewone röntgenfoto kunt u terecht op het Centrum voor Diagnostiek route 11 in Venlo.
    • Moet u een functieonderzoek laten uitvoeren zoals een ECG, 24 uurs bloeddrukmeting, cardiale echo, spirometrie, endoscopie of gynaecologische- of prostaatecho?
      In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van uw bezoek aan de huisarts staat of u zelf moet bellen of dat het ziekenhuis contact met u opneemt.

    U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/fysiotherapie/contact/.

    U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/dietetiek/contact/.

    Als u recent in een gebied bent geweest dat door de Nederlandse overheid als code rood of oranje is aangemerkt, wordt u geadviseerd in quarantaine te gaan. Heeft u een afspraak in het ziekenhuis tijdens de quarantaineperiode, neemt u dan contact op met de polikliniek. De arts bepaalt of de afspraak eventueel uitgesteld kan worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort bezoek/onderzoek/behandeling. 

    Bent u in quarantaine? Bijvoorbeeld omdat u de afgelopen 10 dagen in contact bent geweest met een positief getest persoon? Of omdat u de afgelopen 10 dagen in een gebied bent geweest dat door de Nederlandse overheid als code rood of oranje is aangemerkt?


    Bel dan met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. De arts bepaalt of de afspraak uitgesteld kan worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort bezoek/onderzoek/behandeling.

     

    Onze specialisten bekijken per patiënt hoe snel u geholpen moet worden. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

    Moet u een behandeling of operatie ondergaan, dan nemen wij ofwel telefonisch of per brief contact met u op. U hoeft dus niets te doen.

  • Veelgestelde vragen bloedafname op afspraak

    U kunt zelf een afspraak voor bloedafname maken via mijnVieCuri. Volg deze stappen en maak zelf een afspraak:

    1. Ga naar www.mijnviecuri.nl.
    2. Log in met uw DigiD.
    3. Ga naar 'Dossier' en kies een van de volgende opties:
      1. Heeft u een doorverwijzing gekregen maar geen ZorgDomein verwijzing? Ga bij 'Taken' naar 'Afspraak maken'.
      2. Heeft u een doorverwijzing gekregen en een ZorgDomein verwijzing? Ga bij 'Taken' naar 'Verwijzing inplannen'.
    4. Kies 'Bloedafname' en klik daarna op 'Volgende'. Beantwoord de vragen en klik steeds op 'Volgende'.
    5. Geef via 'Meer zoekopties' uw voorkeur voor dag en tijd in en plan uw afspraak.
    6. Op de dag en tijd van uw afspraak kunt u zich melden bij de aanmeldzuil. Druk op 'Bloedafname' en daarna op 'Ik heb een afspraak om bloed te prikken'. Neem het volgnummer mee.
    7. Als u aan de beurt bent, komt uw volgnummer op het scherm te staan met het kamernummer erbij waar u naartoe mag gaan.

     

    Open hier een pdf bestand waarin de zojuist genoemde stappen staan.

    Bekijk hier een uitgebreide beschrijving hoe u zelf een afspraak kunt maken voor bloedafname. In deze beschrijving staan ook afbeeldingen van de stappen die u moet doorlopen.

     

    Lukt het niet om via mijnVieCuri een afspraak te maken?

    Bel dan naar 077 - 320 55 55 en maak telefonisch een afspraak. U kunt dit telefoonnummer ook in de avonduren en weekenden bellen om een afspraak voor bloedafname te maken.

     

    Tijdens uw afspraak met de specialist kan de specialist u vragen om bloed te laten prikken. De specialist maakt een doorverwijzing om bloed te laten prikken. U kunt zelf een afspraak plannen voor bloedafname. Wilt u het liefst zo snel mogelijk na uw afspraak bij de specialist bloed laten prikken omdat u al in het ziekenhuis bent? Dit is vaak mogelijk. U kunt op een van de volgende manieren een afspraak maken:

    1. Heeft u een telefoon/tablet met internet? Ga naar mijnviecuri.nl en log in met uw DigiD. Open dit bestand voor een uitleg hoe u een afspraak voor bloedafname maakt.
    2. Heeft u een telefoon? Bel dan 077 - 320 55 55 en maak telefonisch een afspraak voor bloedafname. De medewerker van VieCuri die u aan de lijn krijgt kijkt of u zo snel mogelijk terecht kunt.
    3. Is de medewerker bij de balie van de polikliniek waar u de afspraak met de specialist had beschikbaar? Vraag aan de medewerker of hij/zij een afspraak voor u kan maken om bloed te prikken. De medewerker kijkt wat de eerstvolgende optie voor u is om bloed te laten prikken. 

     

    Heeft u een afspraak met de specialist in VieCuri en moet u voor die afspraak bloed laten prikken? U kunt de afspraak om bloed te laten prikken zelf maken via mijnVieCuri (of telefonisch via 077 - 320 55 55 als het via mijnVieCuri niet lukt). Plan uw afspraak voor bloedafname dan een half uur voordat u bij de specialist moet zijn. Zo heeft u genoeg tijd om bloed te laten prikken voordat u bij de specialist moet zijn. 

     

    Loopt de afspraak bij bloedafname onverhoopt uit?

    Geef dan aan een medewerker van het Centrum voor Diagnostiek aan dat u een afspraak bij de specialist heeft. U wordt dan met voorrang geholpen zodat u op tijd bij uw afspraak met de specialist bent.

    Geef dan aan een medewerker van het Centrum voor Diagnostiek aan dat u een afspraak bij de specialist heeft. U wordt dan met voorrang geholpen zodat u op tijd bij uw afspraak met de specialist bent.

    U kunt zelf een afspraak plannen voor bloedafname. U kunt op een van de volgende manieren een afspraak maken:

    1. Heeft u een telefoon/tablet met internet? Ga naar mijnviecuri.nl en log in met uw DigiD. Open dit bestand voor een uitleg hoe u een afspraak voor bloedafname maakt.
    2. Heeft u een telefoon? Bel dan 077 - 320 55 55 en maak telefonisch een afspraak voor bloedafname. 

     

    De medewerker bij de balie van de polikliniek waar u net een afspraak heeft gehad, kan voor u een afspraak maken voor bloedafname. U kunt ook zelf een afspraak maken. U kunt op een van de volgende manieren een afspraak maken:

    1. Heeft u een telefoon/tablet met internet? Ga naar mijnviecuri.nl en log in met uw DigiD. Open dit bestand voor een uitleg hoe u een afspraak voor bloedafname maakt.
    2. Heeft u een telefoon? Bel dan 077 - 320 55 55 en maak telefonisch een afspraak voor bloedafname. U kunt ook in de avonduren en in het weekend bellen naar VieCuri om een afspraak te maken. 
    3. Is de medewerker bij de balie van de polikliniek waar u de afspraak met de specialist had beschikbaar? Vraag aan de medewerker of hij/zij een afspraak voor u kan maken om bloed te prikken.

    Bel dan naar VieCuri via het telefoonnummer 077 - 320 55 55. Via de telefoon maakt een medewerker van  VieCuri een afspraak voor u om bloed te laten prikken. U kunt VieCuri overdag, in de avonduren en in het weekend bellen om een afspraak te maken. 

    Bel dan naar VieCuri via het telefoonnummer 077 - 320 55 55. Via de telefoon maakt een medewerker van  VieCuri een afspraak voor u om bloed te laten prikken. U kunt VieCuri overdag, in de avonduren en in het weekend bellen om een afspraak te maken. 

    Nee, onze medewerkers bij de receptie in de centrale hal kunnen geen afspraak voor u maken om bloed te laten prikken.

     

    U kunt VieCuri wel bellen om een afspraak te maken voor bloedafname. Bel dan naar 077 - 320 55 55. Via de telefoon maakt een medewerker van  VieCuri een afspraak voor u om bloed te laten prikken. U kunt VieCuri overdag, in de avonduren en in het weekend bellen om een afspraak te maken. 

    Ja dat kan. Bel dan naar VieCuri via het telefoonnummer 077 - 320 55 55. Via de telefoon maakt een medewerker van  VieCuri een afspraak voor u om bloed te laten prikken. U kunt VieCuri overdag, in de avonduren en in het weekend bellen om een afspraak te maken. 

    Om bloed te laten prikken bij VieCuri in Venlo en Venray moet u een afspraak hebben. Bent u vergeten om een afspraak te maken en bent u al in het ziekenhuis? Dan kunt u het beste VieCuri bellen via het telefoonnummer 077 - 320 55 55. Via de telefoon maakt een medewerker van  VieCuri een afspraak voor u om bloed te laten prikken. De medewerker kijkt hoe laat u zo snel mogelijk terecht kunt. 

    U maakt een afspraak om bloed te laten prikken. Tijdens uw afspraak voor bloedafname kunt u ook het materiaal afgeven. Hiervoor hoeft u niet meer naar de balie voor materiaalafgifte.

     

    U kunt de afspraak om bloed te laten prikken zelf maken via mijnVieCuri (of telefonisch via 077 - 320 55 55 als het via mijnVieCuri niet lukt).

    U kunt de afspraak om bloed te laten prikken zelf maken via mijnVieCuri (of telefonisch via 077 - 320 55 55 als het via mijnVieCuri niet lukt). Op de dag en tijd van uw afspraak meldt u zich bij de aanmeldzuil. Kies op de zuil voor de optie 'combi afspraak'. Nadat u bloed heeft laten prikken kunt u met hetzelfde volgnummer in de wachtruimte bij Radiologie plaatsnemen.

    Op dit moment kunt u alleen bij VieCuri Venlo en Venray op afspraak terecht. Op een later moment wordt dit ook mogelijk voor de overige priklocaties van VieCuri.

  • Patiëntenportaal mijnVieCuri Bekijk alle vragen

    U kunt iemand anders toestemming geven om uw patiëntenportaal in te zien. Om iemand anders inzage te geven in uw patiëntenportaal moet u diegene machtigen. Hiervoor moet u een machtigingsformulier invullen waarin u zelf aangeeft toestemming te geven dat iemand anders inzage krijgt in uw patiëntenportaal. Het machtigingsformulier is verkrijgbaar bij alle poliklinieken en bij de centrale balies van onze ziekenhuizen in Venlo en Venray. Het machtigingsformulier is ook hier te vinden op onze website.

    Als u het machtigingsformulier heeft ingevuld kunt u dit formulier afgeven bij de centrale balie in Venlo of Venray. Neem dan uw eigen legitimatiebewijs mee en het legitimatiebewijs van degene die u machtigt. Binnen twee weken nadat u het formulier heeft afgegeven, ontvangt u een bevestiging dat de machtiging is ingesteld.

    Neem contact op met de Helpdesk mijnVieCuri. De helpdesk is telefonisch te bereiken op +31 77 320 55 44 of per e-mail via mijnviecuri@viecuri.nl. De helpdesk is van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 8.30 en 12.00 uur.
    Let op: deze helpdesk kan u niet helpen met medische vragen. Voor medische vragen kunt u terecht bij uw behandelend specialist.
    Kijk dan hier om contact op te nemen met de polikliniek. 

    Bovenaan deze pagina kunt u klikken op “Inloggen mijnVieCuri”. U kunt ook rechtstreeks naar www.mijnviecuri.nl gaan.

    U logt in met uw DigiD. Dat kan op een van deze 2 manieren:

    1. Inloggen met de DigiD app: heeft u de DigiD app op uw telefoon of tablet en wilt u hiermee inloggen in mijnVieCuri? Klik op “Met de DigiD app” om met de DigiD app in te loggen. Volg de instructies op het scherm.
    2. Inloggen met een sms-controle: heeft u een DigiD met sms controle? Klik op “Met een sms-controle” om in te loggen met sms-controle. Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens krijgt u per sms een code die u op het scherm moet invoeren om in te loggen.

     

    mijnVieCuri is nu ook beschikbaar als app. Download de mijnVieCuri app gratis in de App Store of Play Store. 

    Klik hier om de mijnVieCuri app gratis te downloaden voor uw iPhone of iPad (App Store).

    Klik hier om de mjinVieCuri app gratis te downloaden voor uw Android toestel (Play Store).

     

    DigiD is uw digitale legitimatiebewijs. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Dit systeem is door de overheid in het leven geroepen om op internet iemand identiteit te controleren. Heeft u nog geen DigiD? Of heeft u wel een DigiD maar nog zonder sms-code? Ga dan naar de website van DigiD om dit aan te vragen.

    Als u wel DigiD heeft maar geen sms-code kunt u alleen via de DigiD app inloggen. U kunt de DigiD app gratis downloaden van de App Store of Play Store.
    Als u niet via de DigiD app wilt inloggen, kunt u een sms-code aanvragen.
    Vraag uw sms-code hier aan via de website van DigiD.

  • VieCuri Patiëntenpanel

    Een panelonderzoek is een onderzoek dat gedaan wordt via het VieCuri Patiëntenpanel. Dit staat los van medische onderzoeken die bij VieCuri plaatsvinden. Voor een panelonderzoek stellen wij een korte online vragenlijst op over uiteenlopende onderwerpen.

    Nee, alleen patiënten, bezoekers en bewoners in en rondom Venlo en Venray kunnen lid worden van het panel. Medewerkers van VieCuri zijn uitgesloten van deelname.

    Nee, u heeft geen speciale software nodig. Het enige wat u nodig heeft, is toegang tot het internet en een eigen e-mailadres zodat we u per e-mail kunnen uitnodigen voor de panelonderzoeken.

    Uitnodigingen voor het invullen van een vragenlijst worden altijd per mail naar u verstuurd. In deze e-mail staat een link naar het panelonderzoek waarmee u automatisch toegang hebt tot de vragenlijst.

    De panelonderzoeken kunnen gaan over diverse onderwerpen, maar hebben altijd betrekking op VieCuri Medisch Centrum. U kunt dan onder meer denken aan onderzoeken over uw behoeften, wensen en ideeën over diverse actuele onderwerpen die spelen in en rondom het ziekenhuis.

    Nee, u kunt de vragenlijst invullen op een tijdstip dat u het beste schikt. Let wel op de periode dat de vragenlijst ingevuld kan worden, dit varieert per onderzoek van enkele dagen tot enkele weken.

    Dit verschilt per panelonderzoek. Wij proberen de vragenlijst altijd zo kort mogelijk te houden. Gemiddeld duurt het invullen hiervan ongeveer 5 minuten.

    Als u meedoet aan het VieCuri Patiëntenpanel ontvangt u vier tot zes keer per jaar een uitnodiging voor deelname aan een panelonderzoek. Hoe vaak wij u uitnodigen, hangt onder andere af van uw profiel. We nodigen u namelijk alleen uit voor panelonderzoek dat aansluit bij uw persoonlijke situatie.

    Nee, deelname is niet verplicht.

    VieCuri vindt het belangrijk om te weten wat patiënten van ons verwachten en wat ze vinden van wat wij doen. Zo kunnen we de mening van de patiënt meenemen in onze besluitvorming. Daarnaast zijn de onderzoeksresultaten voor ons een bron van informatie en inspiratie en kunnen deze leiden tot nieuwe services of diensten. Panelleden dragen op deze manier bij aan de verbetering van de zorg.

    We respecteren uw privacy; uw gegevens (zoals uw e-mailadres) worden uitsluitend gebruikt om u uit te nodigen voor een panelonderzoek. Deze gegevens geven wij niet door aan derden. De antwoorden die u geeft tijdens het onderzoek blijven altijd anoniem. Ook worden uw gegevens niet gekoppeld aan andere gegevens (bijvoorbeeld medische gegevens) die VieCuri van u heeft. Lees hier meer informatie over de privacyverklaring van VieCuri.

    • We bewaren uw persoonlijke gegevens zolang u ingeschreven staat als panellid. Nadat u uzelf uitschrijft, verwijderen wij uw gegevens uit de database.
    • Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van onderzoek en worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld.
    • De gegevens die u in het kader van het patiëntenpanel aan ons verstrekt, worden altijd anoniem verwerkt. Uw gegevens worden nooit doorgegeven aan derden, ook niet aan uw behandelend arts.
    • Uw contactgegevens (e-mailadres) worden niet gebruikt en zullen ook nooit aan derden worden doorgegeven. We gebruiken uw e-mailadres alleen om u uit te nodigen voor het invullen van een vragenlijst of daarover met u te communiceren.
    • De persoonsgegevens (geboortedatum, geslacht, etc.) die wij vragen in te vullen, geven ons inzicht in de diversiteit van de deelnemers van het panel. Zo weten we of alle groepen patiënten goed vertegenwoordigd zijn in het panel. Ook geeft dit ons de mogelijkheid om slechts een deel van het panel uit te nodigen voor het onderzoek, bijvoorbeeld wanneer de vragen over een specifieke locatie of afdeling gaan.
    • Uw persoonsgegevens zijn goed beveiligd tegen onrechtmatig gebruik.
    • Uw persoonsgegevens zijn opgeslagen in een database. De server waarop deze database staat, is tegen inbraak beveiligd door firewalls, authenticatie en encryptie.
    • U kunt uw persoonsgegevens bekijken en indien nodig wijzigen op uw eigen persoonlijke pagina. Deze pagina is, door een beveiligde verbinding met internet, alleen voor u toegankelijk. Andere panelleden hebben géén toegang tot uw gegevens!
    • De webapplicatie die gebruikt wordt voor onderzoek is eveneens beveiligd door authenticatie (toegangscode en wachtwoord). Uw antwoorden zijn dus niet toegankelijk voor andere panelleden.
    • Wij gebruiken software met veiligheidsinstellingen die ervoor zorgen dat informatie niet kwijtraakt, misbruikt of gewijzigd wordt. Alleen geautoriseerd personeel heeft toegang tot uw gegevens en enkel voor analyse en kwaliteitscontrole.
  • Administratieve vragen

    U kunt een wijziging van uw gegevens (inclusief uw apotheek) doorgeven aan ons Informatiepunt met een geldig identiteitsbewijs of via:

     

    Een wijziging van uw mobiel telefoonnummer en e-mailadres kunt u ook via MijnVieCuri doorgeven. Nu inloggen op MijnVieCuri.

    U kunt een ziekenhuispas laten maken bij het Informatiepunt Centrale Plein op locatie Venlo of locatie Venray. Het Informatiepunt op locatie Venlo is op werkdagen geopend van 6.30 tot 22.00 uur. In Venray kunt u op werkdagen tussen 6.30 en 17.00 uur terecht.

     

    Lees meer over de ziekenhuispas en wat u mee moet nemen om de pas te laten maken.

  • Een afspraak op de polikliniek Bekijk alle vragen

    Voor het maken van een afspraak kunt u ons altijd bellen.

     

    Heeft u een afspraakcode per e-mail ontvangen?

    Dan kunt u via MijnVieCuri uw afspraak plannen.

     

    Lees meer over het maken van een afspraak.

  • Kosten van de zorg

    U kunt uw factuur altijd indienen bij uw verzekeraar. De vergoeding die u krijgt is afhankelijk van uw polisvoorwaarden en of uw verzekeraar een contract heeft afgesloten met VieCuri. Voor meer informatie over vergoedingen kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.

    Indien de factuur niet tijdig wordt betaald wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau Hafkamp gerechtsdeurwaarders en Incasso.  Neem bij vragen contact op met het incassobureau. U kunt de contactgegevens vinden op de aanmaning of de brief die u heeft ontvangen. VieCuri doet geen onderhandelingen of financiële afhandeling meer voor deze facturen. Alle contacten en correspondentie verlopen vanaf dat moment via het incassobureau.

    Controleert u eerst of u op de begindatum van de DBC (staat op uw factuur) verzekerd was. In dat geval kunt u een mail sturen naar debiteuren@viecuri.nl onder vermelding van uw patiëntennummer, het factuurnummer en het verzekeringsnummer en de zorgverzekeraar. 

    U krijgt de factuur voor een behandeling thuisgestuurd, als de behandeling niet uit uw basisverzekering vergoed wordt. Indien u voor de behandeling aanvullend verzekerd bent, dient u de factuur zelf in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden zal uw zorgverzekeraar overgaan tot het wel, deels of niet vergoeden van de behandeling. U bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de ontvangen factuur aan VieCuri.

    Het kan zijn dat door bijvoorbeeld uw huisarts of door een andere (eerste lijns) aanvrager materiaal is afgenomen (bijvoorbeeld bloed of urine) en dat dit is opgestuurd naar VieCuri voor onderzoek. In dat geval brengt VieCuri de kosten bij u (of uw verzekeraar) in rekening. Twijfelt u toch over de factuur, stuur dan een mail onder vermelding van patiëntennummer en factuurnummer naar debiteuren@viecuri.nl.

     

    Uitgangspunt is dat het ziekenhuis na afloop van de gehele behandeling of als de landelijk vastgestelde periode is afgelopen, een factuur stuurt. Als uw klachten dan nog bestaan of daarna weer terugkomen start een vervolg behandeltraject. Het ziekenhuis gebruikt in de administratie dan een andere DBC-zorgproductcode, die uitgaat van een vervolgbehandeling (de vervolg DBC). Na afloop van de vervolgbehandelingen stuurt het ziekenhuis weer een factuur.

    Het DBC zorgproduct wordt gefactureerd aan de zorgverzekeraar waar u bij aanvang van de behandeling verzekerd was. Dit is een landelijke regel. Als u na uw eerste consult overstapt naar een andere zorgverzekeraar, wordt de gehele behandeling toch in rekening gebracht bij uw oude zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u dan nog een rekening van uw oude zorgverzekeraar ontvangt voor het eigen risico/bijdrage.

    VieCuri stuurt altijd een totaalfactuur voor de uitgevoerde zorgactiviteiten. Het betaalde voorschot is hierop in mindering gebracht door VieCuri. Het eventueel resterend bedrag (als het factuurbedrag hoger is dan het betaalde voorschot) dient u dan alsnog aan VieCuri te voldoen op IBAN rekeningnummer NL 84 RABO 0173811000 t.n.v. VieCuri onder vermelding van het factuurnummer en patiëntennummer.

    U kunt de factuur retour zenden naar VieCuri met vermelding van de reden. VieCuri zal op basis hiervan de benodigde vervolgacties uitzetten.

    Deze nummers heeft u nodig om geld uit het buitenland over te maken naar de (Nederlandse) bankrekening van VieCuri . De IBAN en BIC (SWIFT) codes zijn:
    IBAN : NL 84 RABO 0173811000
    BIC (SWIFT) :RABO NL 2U

    De factuur van de afdeling financiële administratie ontvangt u omdat de in de in rekening gebrachte zorg aan u is geleverd. De factuur is derhalve terecht. Indien u een klacht wilt indienen vanwege ontevredenheid over de (medische) behandeling, dan kunt u deze klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van VieCuri.

    De rekening is opgesteld volgens landelijk vastgestelde regels.
    In onderstaande tabel worden de belangrijkste termen toegelicht die u op de rekening kunt tegenkomen:

     

    Uitleg termen op de factuur
    TermUitleg
    Datum van             De datum van het eerste bezoek aan het ziekenhuis voor de behandeling die weergegeven wordt in de DBC-zorgproductcode.
    Datum t/m    De datum waarop de behandeling is afgerond of    landelijk vastgestelde periode is afgelopen
    Uitvoerend specialisme       Deze code geeft het specialisme van de hoofdbehandelaar aan
    DBC-zorgproductcode        Betreft de code voor de diagnose en behandeling die plaatsgevonden heeft.
    Hashcode  Controlegetal waaruit blijkt dat de te declareren zorgproductcode op juiste wijze is bepaald aan de hand van vastgelegde diagnose en verrichtingen.
    Kosten   De kosten van het ziekenhuis. Zoals de apparatuur en het gebruik van eventuele behandelruimten.
    Honorarium  

    Het honorariumdeel heeft betrekking op het honorarium van de specialist. De DBC-zorgproductcode geeft een gemiddelde behandeling weer. Per patiënt kunnen de activiteiten die omschreven zijn in het hele pakket van een DBC verschillen.

  • Privacy

    Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Via ZIVVER wordt een e-mail verstuurd met een beveiliging met wachtwoord of met een code via SMS. Op deze manier kunnen we borgen dat alleen de rechtmatige ontvanger de mail kan lezen.

     

    Wilt u controleren of een e-mail daadwerkelijk van een medewerker van VieCuri afkomstig is, dan kunt u op het volgende letten:

    • Het e-mailadres eindigt altijd op ‘@viecuri.nl’
    • Ga met de muis op de knop met de link naar het bericht staan. De link moet beginnen met https://app.zivver.com/...

    Heeft u desondanks nog steeds twijfels, dan is het verstandig even te bellen met de afzender.

    De voordelen van digitale inzage door uw huisarts in uw medische gegevens bij VieCuri zijn bijvoorbeeld:

    • Dat u niet meer voor niets bij de huisarts komt omdat de uitslagen nog niet binnen zijn
    • U hoeft niet alles nog een keer zelf te vertellen
    • Uw huisarts krijgt een completer beeld van uw medische gegevens. Het voordeel van een completer beeld is dat onderzoeken en behandelingen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hierdoor kan sneller de juiste zorg geboden worden. Ook kunnen onnodige afspraken voorkomen worden. Dit bespaart u tijd én geld.

     

     

    Alleen uw huisarts en de waarnemend huisarts op de Spoedpost hebben inzage in uw medische gegevens. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dus niet bij uw medische gegevens. Ook andere zorgverleners zoals een psycholoog of een fysiotherapeut kunnen uw gegevens bij VieCuri niet inzien.

    Uw huisarts of de waarnemend huisarts op de Spoedpost kunnen alleen relevante medische informatie, zoals (huisartsen)brieven, uitslagen en uw afspraken inzien.

    Toestemming geven kunt u heel eenvoudig in MijnVieCuri 

     

    U kunt alleen toestemming geven voor iemand anders als u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder als het kind toestemming moeten geven.

    Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens goed beveiligd zijn. Onze systemen zijn een onderdeel van een beveiligd netwerk. Uw privacy wordt op verschillende manieren beschermd. 

    • Het portaal waarin uw gegevens worden verwerkt en getoond wordt regelmatig getest op technische beveiliging, zodat hackers geen misbruik kunnen maken, of uw gegevens door onbevoegden kunnen worden ingezien.
    • Een zorgverlener kan niet zomaar inloggen. Zijn computersysteem moet voldoen aan strenge beveiligingseisen en hij moet zich voor inzage in uw dossier altijd identificeren met een persoonlijke pas en pincode.

    Een klacht kunt u indienen bij de klachtenfunctionaris.

    Het is belangrijk om wijzigingen altijd aan ons door te geven. Daarmee kunnen wij uw dossier actueel houden.

     
    Als u de naam van uw nieuwe huisarts niet aan ons doorgeeft, kan deze uw medische gegevens niet raadplegen. Terwijl dat misschien juist wel prettig zou zijn aangezien de nieuwe huisarts nog niet op de hoogte is van uw medische situatie en geschiedenis.

  • Op bezoek bij een patiënt

    Er is doordeweeks één bezoekmoment, tussen 18.00-20.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen is het bezoekmoment tussen 14.00-16.00 uur.

     

    Lees meer over bezoektijden en de afwijkende bezoektijden.

    Dit kunt u telefonisch navragen via (077) 320 55 55 of (0478) 52 22 22 (24 uur per dag bereikbaar).

    Patiënten mogen één bezoeker per dag ontvangen. 

     

    Lees meer over bezoektijden en de afwijkende bezoektijden.

    Op de meeste verpleegafdelingen mag u geen bloemen meenemen voor de patiënt. Alleen op de verpleegafdeling Neurologie zijn bloemen toegestaan.

     

    Potgrond bevat veel bacteriën en schimmels. Planten en bloemstukjes in potgrond zijn daarom niet toegestaan.

  • Medische informatie

    In verband met het coronavirus kunt u tijdelijk terecht op een beperkt aantal prikposten. Bekijk in dit overzicht waar u terecht kunt om bloed te prikken.

    Alle voorlichtingsbijeenkomsten van VieCuri worden weergegeven in onze agenda

    VieCuri bewaart uw gegevens in een medisch dossier. U kunt inzage vragen in uw medisch dossier. Aan inzage zijn geen kosten verbonden. Ook kunt u een kopie ontvangen van (een deel van) uw medisch(e) dossier(s).

     

    Lees meer over het aanvragen van inzage of kopie van uw medisch dossier.

    VieCuri heeft van veel onderzoeken en behandeling een patiëntenfolder. Deze folders kunt u ook op deze website vinden.

     

    Bekijk het overzicht met beschikbare patiëntenfolders.

     

    Staat de door u gezochte folder er niet bij? Vraag ernaar bij uw zorgverlener of informeer bij het Patiëntenservicebureau op (077) 320 54 45 of via psb-venlo@viecuri.nl

    registratie van kanker

  • De website

    Heeft u een vraag over de website? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie & Marketing via communicatie@viecuri.nl of bel (077) 320 53 33.

    Heeft u een vraag met betrekking tot social media? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie & Marketing via communicatie@viecuri.nl of bel (077) 320 53 33.

  • Werken & Leren

    Voor een recent overzicht van alle aangeboden opleiding in VieCuri kijkt u hier.

    Alle actuele vacatures zijn te vinden op www.werkenbijviecuri.nl.

    Alle informatie over stage lopen in VieCuri kunt u hier vinden.

    U kunt online solliciteren via www.werkenbijviecuri.nl.

    VieCuri is regelmatig op zoek naar mensen die als gastdame – of gastheer op een van onze locaties wil werken. Lees verder over vrijwilligerswerk bij VieCuri.

  • Scroll voor meer informatie

    Belangrijk bericht

    Binnenkort naar VieCuri? Bereid u goed voor!

     

    Let op: werkzaamheden hoofdingang VieCuri Venlo

    • Van vrijdag 22 oktober t/m vrijdag 29 oktober is de hoofdingang van VieCuri Venlo aan de Tegelseweg gesloten in verband met werkzaamheden
    • U kunt gebruikmaken van de ingang aan de Maas-zijde (bij de parkeerautomaten), de M-ingang of de ingang bij de K-toren (ingang dialyse)

    Meer weten over de werkzaamheden? Lees hier het volledige nieuwsbericht: 

     

    Lees meer

     

    Houd rekening met het volgende:

    • Kom alleen (tenzij begeleiding noodzakelijk is. Bekijk hier de uitzonderingen)
    • Kom niet te vroeg (max. 15 minuten vóór uw afspraak)
    • Desinfecteer regelmatig uw handen: bij binnenkomst, tijdens uw bezoek en in ieder geval na toiletbezoek
    • Draag een mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd (bijv. in een volle wachtkamer)
    • Verlaat het ziekenhuis direct na uw afspraak, tenzij aanvullend onderzoek nodig is
    • Heeft u corona-achtige klachten? Of bent u in quarantaine of isolatie? Bel vóór uw afspraak met de polikliniek waarmee u de afspraak heeft

    Meer weten? Lees hier hoe u zich kunt voorbereiden op uw bezoek aan VieCuri: 

     

    Bereid u voor

     

    Bloedafname

    Voor bloedafname bij VieCuri in Venlo en Venray kunt u alleen op afspraak terecht. Bij de overige priklocaties kunt u zonder afspraak terecht.

     

    Lees meer