Problemen op het gebied van schrijven en schoolse vaardigheden
Kinderen kunnen problemen hebben bij het aanleren van de (voorbereidende) schrijf - en andere schoolse vaardigheden. Zij kunnen moeite hebben met:
- het aanleren van juiste schrijfpatronen
- het tempo
- pijn/vermoeidheidsklachten
- de leesbaarheid
- het plannen en organiseren van een taak
- hantering van de verschillende materialen
- handhaven van een goede schrijf- en zithouding
Werkwijze
De kinderen worden geobserveerd met de volgende instrumenten:
Kleuterobservatie (KOEK): Hiermee worden de fijnmotorische kleutervaardigheden in kaart gebracht, om te kijken of het kind toe is aan (voorbereidend) schrijven in groep 3 of dat het kind problemen heeft met fijnmotorische vaardigheden.
Schrijfobservaties: Het schrijven kan worden geobserveerd door de BHK, een schrijftest om de kwaliteit van uitvoering te beoordelen en de overschrijfsnelheid te evalueren en de SOS-2-NL test, die de schrijfproblemen bij kinderen op de basisschool observeert.
Het doel is om het kind zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden ten aanzien van schrijven.
Werkwijze op de Mytylschool
- Op de Mytylschool worden vanaf de kleuterklas de randvoorwaarden met betrekking tot het schrijven geobserveerd en getraind. Hierbij is een ergotherapeut wekelijks in de klas aanwezig.
- De leerkracht heeft een signalerende rol naar de ergotherapie.
- Bij problemen in het schrijftraject wordt een verlegde leerlijn voor het schrijven gestart, waarin het kind op een aangepaste manier leert schrijven. Deze verlegde leerlijn is vastgelegd in een schrijfrichtlijn die door de Mytylschool, in nauwe samenwerking met de Ergotherapie, is opgesteld. Het kind leert schrijven in niveaugroepjes, waarin zijn eigen tempo de basis is.
- Bij onvoldoende mogelijkheden om tot schrijven te komen worden door de leerkracht, in overleg met de ergotherapeut, alternatieve mogelijkheden bekeken. Deze mogelijkheden variëren van (aangepast) typen tot volledig computergebruik met indien noodzakelijk hulpmiddelen en aangepaste bedieningen. De lesstof wordt in het laatste geval aangepast.
- Individuele begeleiding van een ergotherapeut bij het schrijfproces is mogelijk.