Patiënt in wachtruimte

''We denken mee voor alle mensen in Noord-Limburg''

Datum: 10 juli 2023

Als je weet wat er onder patiënten leeft, kun je nóg betere zorg leveren. De zeven leden van de VieCuri Cliëntenraad vertegenwoordigen de belangen van de patiënt. Daarvoor hebben ze maandelijks overleg met de Raad van Bestuur en ook regelmatig met andere VieCuri-medewerkers. Huug Lennaerts zwaaide onlangs (na negen jaar!) af als lid van de Cliëntenraad en blikt terug op een bijzondere periode.

 

De 66-jarige Huug Lennaerts uit Beesel startte ooit zelf als verpleegkundige in het Venlose ziekenhuis, de voorloper van het huidige VieCuri. Later studeerde hij gezondheidswetenschappen en ging hij bij een zorgverzekeraar werken. Toen hij zo’n negen jaar geleden door privéomstandigheden stopte met werken, wilde hij graag betrokken blijven bij de zorg. “Als lid van de Cliëntenraad kon ik mijn kennis over en ervaring met de zorg blijven delen. Ik geloof dat we in de hedendaagse maatschappij veel van elkaar kunnen leren. Ik zie de Cliëntenraad als een sparringspartner van het ziekenhuis; een partner die interactief is en graag meedenkt. Niet door op alle slakken zout te leggen, maar door af en toe een pittige discussie te voeren. Om zo samen tot een goed oordeel over een idee te komen.”

 

Meedenken

De Cliëntenraad wordt onder andere betrokken bij onderwerpen als de herinrichting van het parkeerterrein, samenwerking met andere zorgorganisaties en de totstandkoming van de nieuw strategische visie van VieCuri. “Ik vind het heel goed dat de Cliëntenraad over al dit soort zaken kan meedenken. We doen dat voor alle mensen in de regio Noord-Limburg. Want wie is ‘dé’ patiënt? Dat kan zomaar ineens je buurman of partner zijn!”

 

Sterk collectief

Formeel worden leden van de Cliëntenraad voor deze vrijwillige functie gevraagd en nemen zij na maximaal 3 keer 3 jaar afscheid. “Ik vind dat een goed gebruik, want het is nu wel tijd voor nieuw bloed. Ik was inmiddels het langst zittende lid van de Cliëntenraad en heb deze rol negen jaar met veel plezier vervuld. Wat ik zo mooi vind, is dat alle leden van de raad hun eigen specialisme en taken hebben, maar tegelijk een sterk collectief vormen.''

 

Zorg beter maken

Uitgangspunt van de Cliëntenraad is: ‘Wij willen de zorg voor u nog beter maken’. Dat hield Huug Lennaerts altijd in zijn achterhoofd. “Als een idee aan ons werd voorgelegd, probeerde ik altijd te beredeneren: wat betekent dit nu écht voor de patiënt? Wordt de zorg sneller, simpeler of toegankelijker door dit initiatief? Zo is bijvoorbeeld in de loop der jaren de verpleegduur sterk teruggelopen. Mensen verblijven vandaag de dag veel korter in het ziekenhuis dan twintig jaar geleden. Dat is in basis heel positief, want niets is fijner dan zo vlug mogelijk weer naar huis mogen. Maar juist omdat het tegenwoordig zo snel gaat, is het wél belangrijk om extra te investeren in de informatievoorziening aan de patiënt. Als Cliëntenraad zetten we ons voor dat soort zaken in.”

 

‘Patiënt is zijn eigen expert'

Waar Huug Lennaerts vooral trots op is als hij terugblikt op de afgelopen negen jaar? “Onder andere dat we ervoor hebben gezorgd dat er nu een Patiëntenpanel is. Hoe goed professionals ook zijn opgeleid en hoe zorgvuldig de zaken in het ziekenhuis worden geregeld, de beste leerschool krijg je als patiënt zelf. De patiënt is immers zijn eigen expert en kan via het panel waardevolle input geven om de zorg te verbeteren.''

 

Huug Lennaerts in de centrale hal in VieCuri Venlo

Huug Lennaerts: 'Ik zie de Cliëntenraad als een sparringspartner van het ziekenhuis; een partner die interactief is en graag meedenkt.'

 

 

 

 

Huug Lennaerts in centrale hal Venlo
Scroll voor meer informatie