Patiënt in wachtruimte

Patiënten positief over belconsulten VieCuri

Datum: 30 september 2020

Vanaf de coronacrisis hebben belconsulten een hoge vlucht genomen. Niet alleen bij ons in het ziekenhuis, maar ook bij andere ziekenhuizen. Een trend die lijkt door te zetten. Wij hebben onderzoek gedaan onder de leden van ons patiëntenpanel hoe de telefonische consulten zijn ervaren tijdens de intelligente lockdown van maart tot en met juni 2020. Hieruit blijkt dat heel veel patiënten tevreden zijn over de kwaliteit van het telefonisch consult. Om verder inzicht te krijgen waaraan belconsulten volgens patiënten moeten voldoen, doen wij een vervolgonderzoek

 

Welwillend

De deelnemers aan het onderzoek waren patiënten, begeleiders en bezoekers van VieCuri. Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijke meerderheid (86%) van de respondenten van wie de poliklinische afspraak werd omgezet in een telefonische afspraak hiervoor begrip heeft. Circa driekwart stelt het zelfs op prijs en is tevreden over de kwaliteit van de telefonische afspraak. Ruim de helft is zeer tevreden over de kwaliteit van de belconsulten. Bijna de helft (46%) zou ook vaker een telefonische afspraak willen.

 

Belconsulten

In de coronaperiode van 1 maart tot en met 31 juli 2020 zijn er bij ons rond de 40.000 belconsulten meer geregistreerd dan in 2019. Het merendeel is toe te schrijven aan de pandemie waardoor veel polikliniekbezoeken telefonisch werden gedaan en geregistreerd werden als een polikliniekbezoek. In totaal zijn er in deze periode bijna 50.000 belconsulten geweest bij ons in het ziekenhuis. Wilfred Heesen, cardioloog bij VieCuri: “Hoewel driekwart van het patiëntenpanel tevreden is over de belconsulten, kan het dus nog beter. Om de kwaliteit van het belconsult verder te verhogen en het verschil met een echt fysiek consult verder te verkleinen, zijn we onder meer bezig met het inzetten van thuismetingen. In totaal hebben wij over de betreffende periode ongeveer 50 klachten ontvangen over de kwaliteit van het belconsult. Een derde daarvan bleek terecht. Op een totaal van 50.000 belconsulten is dat een fractie: 0,03%. In de gevallen waarin er foutief is gedeclareerd, zetten wij dat uiteraard recht. Deze incorrecte declaraties zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de hectiek tijdens de coronacrisis en de nog relatieve onbekendheid met belconsulten bij enkele specialismen.”

 

Verdiepingsslag

Om verder inzicht te krijgen in de voorwaarden die patiënten stellen aan belconsulten, maken wij een verdiepingsslag. Wij nodigen hiervoor een aantal deelnemers van het patiëntenpanel uit om in gesprek te gaan. Vragen waarop antwoorden worden gezocht zijn: ‘waaraan moet een belconsult voldoen om als een goed alternatief te worden ervaren voor een afspraak in de polikliniek?’ Maar ook bijvoorbeeld ‘welke afspraken zijn geschikt voor belconsulten?’ Met deze inzichten van patiënten kunnen wij de belconsulten verder verbeteren.

Op deze foto ziet u Wilfred Heesen, cardioloog bij VieCuri Medisch Centrum
Scroll voor meer informatie