Informatie eerste polikliniekbezoek
Uw huisarts heeft u verwezen naar het ziekenhuis voor een onderzoek of een afspraak bij een medisch specialist.
Hier leest u informatie over de gang van zaken in VieCuri Medisch Centrum.
Verwijzing verplicht
Voor een eerste afspraak bij een specialist heeft u altijd een verwijzing nodig van uw huisarts of een andere verwijzer. Ziekenhuizen zijn bij het maken van een afspraak verplicht om vast te leggen of een geldige verwijzing aanwezig is. Dit is landelijk geregeld via de Zorgverzekeringswet. Zonder geldige verwijzing zal uw zorgverzekeraar de ziekenhuiskosten niet vergoeden. De kosten van uw behandeling in het ziekenhuis zijn dan voor uw eigen rekening.
Kosten ziekenhuiszorg
Ziekenhuiszorg heeft financiële gevolgen. U betaalt (bijna) altijd een verplicht eigen risico. Controleer uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling wordt vergoed.
Voor meer informatie bekijk de pagina Kosten en facturen1.
Afspraak maken, verplaatsen of afzeggen?
Voor een bezoek aan een specialist heeft u altijd een afspraak nodig. U kunt bellen met de betreffende polikliniek om een afspraak te maken. Of u krijgt een afspraakcode waarmee u zelf digitaal een afspraak kunt plannen.
Wanneer u een afspraak heeft, maar op dat tijdstip verhinderd bent of u wilt uw afspraak afzeggen, geef dit dan zo spoedig mogelijk door. Een andere patiënt kan uw plaats dan innemen en u kunt meteen een nieuwe afspraak maken.
Kijk voor meer informatie op de pagina Een afspraak maken, verplaatsen of afzeggen2.
Wachttijden
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer u de toegangstijd of wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u hierin ondersteunen, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. De maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de Treeknorm) bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek 4 weken.
U vindt onze wachttijden hier3.
Bloedprikken of afgifte van materialen
Bij de bloedafname kunt u terecht om bloed te laten prikken, maar ook voor het inleveren van urine en/of ontlasting voor onderzoek. Om bloed te laten prikken heeft u en afspraak nodig, voor het afgeven van materiaal heeft u geen afspraak nodig. Kijk hier4 voor meer informatie.
Afdeling Medische Beeldvorming
Op afdeling Medische Beeldvorming5 kunt u terecht voor het maken van röntgenfoto’s en diverse scans zoals MRI en CT.
Of u voor uw bezoek een afspraak moet maken is afhankelijk van het onderzoek.
Meenemen naar het ziekenhuis
Als u naar de polikliniek komt, dan moet u de volgende gegevens meebrengen:
- een geldig identiteitsbewijs
- de verwijsbrief van de huisarts
- verzekeringspolis of -pasje
- Actueel Medicatie Overzicht (AMO)
- (loop)hulpmiddel
Wij vinden het belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens een bezoek aan de polikliniek. Wij vragen u dringend een (loop)hulpmiddel en/of begeleiding mee te nemen naar uw polikliniekbezoek als u:
- moeite heeft om zelfstandig te lopen of te staan
- minder goed hoort of ziet de laatste tijd
- de afgelopen zes maanden bent gevallen
- de afgelopen maanden duizelig bent geweest
Ook kunt u gebruik maken van de rolstoelen in het ziekenhuis.
Bereikbaarheid VieCuri
Komt u met de auto dan kunt u deze (op de Locatie Venlo tegen betaling) parkeren op het terrein bij het ziekenhuis. Voor (brom)fietsers is er een fietsenstalling. Bent u gehandicapt of slecht ter been, dan kunt u gebruik maken van de invaliden-parkeerplaats van het ziekenhuis. Hiervoor heeft u een gemeentelijke invalidenparkeerkaart of een schriftelijke verklaring van uw specialist nodig.
Op de parkeerplaats in Venlo rijdt een parkeertaxi en in het ziekenhuis rijdt een politaxi. U kunt van beiden gratis gebruik maken.
Rolstoelen
In de hal bij de hoofdingang staan rolstoelen. Voor gebruik heeft u een muntstuk van €2 nodig, Na gebruik krijgt u dit terug.
De weg in het ziekenhuis
Alle afdelingen hebben een eigen routenummer. Op het informatiebord in de centrale hal van het ziekenhuis kunt u de routenummers van de afdelingen vinden.
Een geldig identiteitsbewijs
Voor elke afspraak of elk onderzoek in het ziekenhuis heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Kijk hier voor meer informatie.6
Uw afspraak bij de specialist
Op het afgesproken tijdstip meldt u zich aan de balie van uw specialist. Een medewerker van de polikliniek neemt nog enkele gegevens met u door. Daarna kunt u in de wachtruimte plaats nemen. Soms worden patiënten die later dan u zijn gekomen eerder geholpen. Dit komt doordat meerdere specialisten gelijktijdig spreekuur hebben. Wacht u langer dan een half uur, informeer dan bij de spreekuurassistente.
Gesprek met de specialist
Een belangrijk deel van ieder medisch onderzoek is het gesprek dat u met uw specialist heeft. Mede aan de hand van dit gesprek probeert de specialist de mogelijke oorzaken van uw gezondheidsklachten te vinden. Wij adviseren u, klachten en vragen op te schrijven, zodat u niets vergeet tijdens het gesprek.
Opleidingsziekenhuis
In de polikliniek komt u met meerdere mensen in aanraking. Naast uw behandelend specialist en de spreekuurassistente kunt u met verpleegkundigen, arts-assistenten en
co-assistenten te maken krijgen. Omdat VieCuri een erkend opleidingsziekenhuis is kan het voorkomen dat u een afspraak krijgt bij een van de arts-assistenten. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de hoofdbehandelaar die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft.
Hoofdbehandelaar
De hoofdbehandelaar is de medisch specialist naar wie u wordt verwezen en/of bij wie het zwaartepunt van uw medische behandeling ligt. U krijgt informatie over wie uw hoofdbehandelaar is.
Vertrek
Heeft u hulp nodig bij uw vertrek uit het ziekenhuis, dan kunt u terecht bij het Informatiepunt Centrale Plein. U kunt hier informatie krijgen over het openbaar vervoer of een taxi bestellen .
Tolken voor slechthorenden en anderstaligen
Tolk voor doven en slechthorenden
Als u niet goed hoort, is communiceren met de arts of verpleegkundige soms lastig. De inzet van een tolk voor doven en slechthorenden kan dan een oplossing bieden. Dit kan een schrijf- en/of gebarentolk zijn. U kunt gemakkelijk zelf een tolk aanvragen via Tolknet, maar de zorgverlener kan het ook voor u regelen. Meer informatie vindt u hier7 of op de pagina 'Tolken en vertalen' op onze website.
Tolkentelefoon voor anderstaligen
Als u geen Nederlands spreekt, kunt u gebruik maken van de tolkentelefoon. Via een telefoon met luidspreker is het mogelijk meerdere mensen tegelijk te laten meeluisteren dan wel meepraten. Door het inschakelen van een tolk kunnen u en uw zorgverleners elkaar beter begrijpen. Meer informatie vindt u hier8 of op de pagina 'Tolken en vertalen' op onze website.
Gratis internetverbinding
VieCuri biedt patiënten en bezoekers gratis wifi aan in de ziekenhuizen op de locaties in Venlo en Venray. Dit betekent dat iedereen met een laptop, tablet of mobiele telefoon eenvoudig toegang heeft tot het draadloos netwerk om te internetten, e-mail te bekijken of social media te gebruiken.
Netwerknaam: VieCuri Free Internet.
Patiëntenportaal ‘mijnVieCuri’
VieCuri biedt u via het patiëntenportaal www.mijnVieCuri.nl de mogelijkheid om in een beveiligde, digitale omgeving zelf uw medische gegevens in te zien. Denk dan aan huisartsenbrieven en uitslagen van onderzoeken. Ook kunt u zelf een vervolgafspraak bij de specialist plannen. Met behulp van het patiëntenportaal bent u beter voorbereid op een bezoek aan uw specialist. U kunt ook een afspraak maken om bloed te prikken.
Klachtenfunctionarissen
Uw bezoek aan het ziekenhuis kan vragen, problemen, maar ook klachten oproepen. U kunt uw klacht het beste meteen bespreken met degene die u verantwoordelijk acht. Vindt u het moeilijk zaken zelf bespreekbaar te maken dan kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionarissen van het ziekenhuis.
Kijk hier9 voor meer informatie of ga naar de pagina Klachtenfunctionaris op onze website.
(077) 320 61 50
E-mail: klachtenfunctionarissen@viecuri.nl
Cliëntenraad
Ingevolge de Wet Medezeggenschap Cliënten kent VieCuri een Cliëntenraad. Deze raad adviseert de directie gevraagd en ongevraagd in het belang van de cliënt. Meer informatie vindt u hier10 of ga naar de pagina ‘Cliëntenraad’ op onze website.
Wetenschappelijk onderzoek
Vrijwel alles wat we tegenwoordig weten over ziekte en gezondheid komt voort uit medisch-wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is nodig om meer kennis te verwerven en betere behandelmethoden te ontwikkelen. Binnen VieCuri zien we er nauwgezet op toe dat het wetenschappelijk onderzoek op een verantwoorde manier gebeurt. Hiervoor zijn strikte regels opgesteld.
Bij wetenschappelijk onderzoek maakt men vaak gebruik van patiëntengegevens of van lichaamsmateriaal (bloed, urine en lichaamsweefsel).
Gebruik patiëntengegevens / restmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek
Het gebruik van patiëntengegevens / restmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek gebeurt meestal anoniem. Dit betekent dat de onderzoeker niet weet om welke patiënten het gaat. Voor dit onderzoek is uw toestemming niet vereist. U kunt hier wel bezwaar tegen maken.
Is het gebruik van anonieme patiëntgegevens of het gebruik van anoniem restmateriaal niet mogelijk dan is uw toestemming nodig, tenzij dat in redelijkheid niet mogelijk is
Wat is restmateriaal?
In het kader van de behandeling door een specialist, wordt regelmatig lichaamsmateriaal (zoals bloed) afgenomen. Meestal blijft er wat lichaamsmateriaal over dat gebruikt kan worden voor wetenschappelijk onderzoek. Dit wordt ‘restmateriaal’ genoemd.
Bezwaar maken
Wilt u bezwaar maken tegen gebruik van uw patiëntgegevens of restmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt u dit kenbaar maker. Kijk hier11 voor meer informatie onder het kopje 'Bezwaar maken'.
Uw rechten als patiënt
De rechten en plichten van u als patiënt zijn in verschillende wetten vastgelegd, onder andere in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Het ziekenhuis respecteert deze patiëntenrechten en geeft hier zo veel mogelijk uitvoering aan.. Met vragen of voor informatie over de WGBO kunt u terecht op de website van het ziekenhuis www.viecuri.nl 12
Goed om te weten
Wilt u meer informatie over:
- uw rechten en plichten
- een second opinion
- uw medisch dossier
- uw privacy
- onze klachtenprocedure
- kosten van de ziekenhuiszorg
- wetenschappelijk onderzoek
Lees ‘Goed om te weten'13 voor uitgebreide informatie.
Wilt u meer informatie over VieCuri of heeft u vragen over zaken die hier niet genoemd staan kijk dan op de website van VieCuri: www.viecuri.nl 14
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak kunt u bellen met het Belcentrum of de betreffende polikliniek.
Belcentrum
Voor het maken van een afspraak kunt u het Belcentrum bellen op telefoonnummer (077) 320 55 55. Dit kan maandag t/m vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur.
Polikliniek
Ook kunt u direct bellen met de betreffende polikliniek. Deze zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur.
Ga naar www.viecuri.nl/locaties-en-route15 of klik op onderstaande button.
Bekijk het overzicht van alle poliklinieken met de telefoonnummers16
Onze zorgverleners
Klik hier17 voor een overzicht van onze zorgverleners of ga naar: www.viecuri.nl/onze-zorgverleners
Linkjes
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/kosten-en-facturen/
- https://www.viecuri.nl/contact-en-route/afspraak-maken-verplaatsen-of-afzeggen/
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/wachttijden/
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/bloedprikken/
- https://www.viecuri.nl/specialismen/medische-beeldvorming/
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/een-geldig-identiteitsbewijs/
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/tolken-en-vertalen/
- https://www.viecuri.nl/naar-het-ziekenhuis/tolken-en-vertalen/
- https://www.viecuri.nl/contact-en-route/compliment-tip-of-klacht/een-klacht-indienen/klachtenfunctionaris/
- https://www.viecuri.nl/over-viecuri/bestuur-en-advies-raden/clientenraad/
- https://www.viecuri.nl#
- http://www.viecuri.nl/
- https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/algemeen/goed-om-te-weten-over-uw-rechten-en-plichten-onze-huisregels-en-meer/
- http://www.viecuri.nl/
- https://www.viecuri.nl/locaties-en-route
- https://www.viecuri.nl#
- https://www.viecuri.nl/onze-zorgverleners/
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden;
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. VieCuri streeft ernaar om deze informatie altijd zo actueel en volledig mogelijk aan te bieden. Toch kan het gebeuren dat de informatie niet compleet of verouderd is. Ook kan in uw situatie de aandoening of behandeling anders zijn dan op deze pagina staat. Daarom kunt u aan deze informatie geen rechten ontlenen.
VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden in teksten, afbeeldingen en video’s. Ook niet als deze informatie niet goed is begrepen.
Deze informatie kan verwijzen naar websites van andere organisaties. VieCuri heeft geen invloed op websites van andere organisaties. Ook is VieCuri niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de beschikbaarheid of de inhoud daarvan.