Het Servicepunt Digitale Zorg op route 8, Venlo

Resultaten VieCuri Patiënten panel: onderzoek naar het Servicepunt Digitale Zorg

274 patiënten dachten onlangs mee over het nieuwe Servicepunt Digitale Zorg (SDZ) van VieCuri. Zij gaven hun mening over digitale zorg en deelden hun verwachtingen van het SDZ. De resultaten van dit onderzoek bieden waardevolle inzichten die VieCuri gebruikt om de ondersteuning bij digitale zorg verder te verbeteren.

Digitale zorg: ervaring en knelpunten

9 op de 10 deelnemers heeft ervaring met digitale zorg, zoals belconsulten of het gebruik van mijnVieCuri. Hoewel velen zich hier prima mee redden, ondervindt 37% weleens problemen. De knelpunten die genoemd worden, zijn herkenbaar voor het SDZ: inloggen op mijnVieCuri, afspraken terugvinden of wijzigen, en het vinden van uitslagen, labbrieven of vragenlijsten. Deze signalen bevestigen dat persoonlijke hulp bij digitale zorg nog steeds belangrijk is.

Zelf online regelen wordt gewaardeerd

Ruim 75% van de deelnemers is positief over de mogelijkheid om zelf online afspraken te plannen, te verplaatsen of af te zeggen. Zij ervaren meer regie, minder wachttijd aan de telefoon en meer gemak. Toch geeft een kleine groep aan liever telefonisch contact te hebben, vooral als er aanvullende vragen zijn. VieCuri blijft dan ook inzetten op een combinatie van digitale en persoonlijke service.

Lid Patiëntenpanel Patiënt
Als je naar de polikliniek belt, duurt het vaak lang voor je aan de beurt bent i.v.m. de wachtrij. Wat ik zelf kan regelen, doe ik heel graag.

Hulp via het Servicepint Digitale Zorg: laagdrempelig en persoonlijk

Het animo voor het Servicepunt Digitale Zorg is groot. 8 op de 10 deelnemers zou (misschien) contact opnemen bij vragen over digitale zorg. Sommigen willen graag fysiek geholpen worden, bijvoorbeeld op hun eigen apparaat bij het SDZ. Anderen kiezen liever voor telefonisch of contact per e-mail. De aard van de vraag en of iemand al in VieCuri is, speelt vaak ook mee.

Patiënten vinden het belangrijk dat hulp laagdrempelig, begrijpelijk en persoonlijk is. Ze waarderen het als medewerkers rustig de tijd nemen, geduldig uitleg geven en rekening houden met mensen die minder digitaal vaardig zijn. Privacy en een rustige omgeving zijn belangrijke voorwaarden voor een prettig bezoek aan het SDZ.

Samen werken aan begrijpelijke digitale zorg

De inzichten uit dit onderzoek bevestigen dat het SDZ voorziet in een duidelijke behoefte. VieCuri gebruikt de resultaten om de dienstverlening verder aan te scherpen en de bekendheid van het SDZ te vergroten. Samen met patiënten werken we aan toegankelijke en begrijpelijke digitale zorg.

Wilt u meer weten over het Servicepunt Digitale Zorg? Kijk dan op deze pagina.

Denk met ons mee en maak Viecuri beter!

Bent u nog geen lid en wilt u ook meedenken met VieCuri? Meld u dan hier aan voor het Patiëntenpanel!

U bent welkom als patiënt, mantelzorger, naaste, bezoeker en inwoner van deze regio. Meer informatie over het Patiëntenpanel vindt u op deze pagina.

Datum

30 mei 2025

scroll terug naar boven