Wie een eenvoudige botbreuk of verstuiking heeft, hoeft sinds augustus voor nabehandeling en -controle niet meer terug naar VieCuri. Patiënten werken thuis aan hun herstel met de hulp van een handige app, met daarin alle informatie én oefeningen. VieCuri is het eerste ziekenhuis in Limburg dat deze Virtual Fracture Care-app aanbiedt.
Uit onderzoek blijkt dat nacontrole, zeker bij een simpele verstuiking of botbreuk, lang niet altijd nodig is. In de app staat voor elk letsel een compleet behandelplan met instructies, filmpjes en oefeningen.
Gipsverbandmeester Evelien Ketellapper: “Ik kan me voorstellen dat mensen het gevoel hebben minder begeleiding te krijgen bij het wegvallen van een controle. Echter krijgen ze via de app alle informatie die we mondeling geven nu ook digitaal mee waardoor ze het altijd terug kunnen lezen. Daarnaast voorziet de app in duidelijke filmpjes voor het aanbrengen van bijvoorbeeld een brace of drukverband en worden oefeningen voorgedaan. Door de app krijgt iedere patiënt dezelfde complete informatie. We maken de zorg dus vooral efficiënter. En, nog een groot voordeel: mensen hoeven als het niet nodig is, niet meer terug naar het ziekenhuis voor nacontrole.”
Bellen met de Breuklijn
De ervaring van de gipsverbandmeester is dat de meeste mensen snel hun weg vinden in de app. “Oudere mensen die niet zo handig zijn met de smartphone, krijgen vaak hulp van een (klein)kind of andere mantelzorger. Ik zeg ook: trek vooral aan de bel bij twijfel. We zijn er altijd voor de patiënt!” Mensen kunnen via een speciaal telefoonnummer de ‘Breuklijn’ bellen voor advies. “Soms twijfelen patiënten of het normaal is wat ze nog voelen of zien. Of ze willen weten of ze alweer auto mogen rijden. Meestal kan ik ze telefonisch helpen, zo niet, dan kunnen we samen een afspraak maken voor een extra controle op de poli.”
‘Geen verlof nodig’
De 39-jarige Maurice Schattenkerk uit Venlo brak in augustus zijn middenhandsbeentje, nadat hij tijdens het werk met zijn hand tussen twee zware stenen kwam. “Op de gipskamer is een spalk aangelegd. Ook werd me verteld over de app. Ik moet eerlijk zeggen: dat vond ik eerst een beetje vreemd, want je verwacht toch een stukje nazorg. Maar achteraf bleek het voor mij een uitkomst, want zo hoefde ik geen verlof op te nemen voor de nacontrole!”
Het gebruik van de app wijst zichzelf, zegt Maurice. “Ik schat in dat de meeste mensen het, zeker met een beetje hulp, wel kunnen. In de app staan de oefeningen duidelijk uitgelegd met tekst en filmpjes. Ik zag precies wat ik moest doen.”
Vangnet bij vragen
Maurice werkt bij een bouwmarkt en mocht een maand tot zes weken geen zware dingen tillen. “Omdat ik deze breuk al eerder heb gehad, wist ik een beetje hoe het herstel zou verlopen. Ik ken mijn eigen lichaam. En er stond ook duidelijk in de app dat ik voor vragen altijd contact kon opnemen. Dus daar heb je als patiënt zeker een vangnet. Eigenlijk vind ik de inzet van zo’n app een teken van de natuurlijke, technologische vooruitgang. We doen allemaal steeds meer met onze telefoon; het is een kwestie van tijd dat de zorg daar ook in meegaat.”
Minder druk op de zorg
De app werd ontwikkeld door het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis en wordt nu in zo’n dertig ziekenhuizen gebruikt. Onderzoek laat zien dat patiënten net zo, of zelfs meer tevreden, zijn. Door de app wordt de druk op de zorg minder. VieCuri schat in dat er zo’n 1.200 nacontroles per jaar wegvallen door het gebruik van de app.