Patiënten die ingepland staan voor galblaasverwijdering krijgen van het VieCuri Monitoringscentrum informatie over de voorbereiding op de operatie en herstel via de app. “De app biedt concrete, persoonlijke adviezen. Bijvoorbeeld over wat je wel en niet mag doen qua bewegen na de operatie,” zegt Ricardo van de Vorst, coördinator van het Monitoringscentrum. Deze app wordt al langer ingezet voor patiënten met COPD, astma, zwangerschapsdiabetes, hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en bij de LARS-poli. De ervaringen van deze patiënten zijn positief, de app wordt als gebruiksvriendelijk ervaren.
Folder belandt in de la
“Voorheen kregen patiënten een folder met leefregels, waarvan we weten dat die na 1 keer lezen in de la belandde. En er was één telefonische nacontrole. Nu krijgen patiënten regelmatig adviezen via de app en ze kunnen altijd chatten bij vragen,” zegt Linda Aarts, verpleegkundige bij het Monitoringscentrum.
Persoonlijke adviezen
De galblaasverwijdering is een ingreep waarvoor patiënten doorgaans weinig nazorg nodig hebben. Het herstel duurt meestal zo’n 4 weken. “Met de app kunnen we de patiënt nog beter begeleiden,” legt Nicole Smets, verpleegkundige polikliniek chirurgie, uit. Met jaarlijks zo’n 300 tot 350 galblaasverwijderingen heeft dit initiatief een grote impact. “Met onze ervaring van de fysieke en telefonische nacontroles, hebben we de app goed kunnen inrichten. We bieden daardoor nu méér ondersteuning dan voorheen en verwachten dat het herstelproces van onze patiënten ook echt verbetert.”
Monitoring
De Thuismeten app biedt interactieve ondersteuning. Bij complicaties of pijn kan de patiënt via de app direct aangeven wat er speelt. “Men ontvangt dan advies over pijnmedicatie of wondzorg”, zegt Linda Aarts. “We kunnen veel op afstand monitoren. En als het nodig is, laten we de patiënt uiteraard voor een controle naar het ziekenhuis komen.”
Hulp bij digitale zorg
Het Servicepunt Digitale Zorg van VieCuri biedt extra ondersteuning voor patiënten die moeite hebben met de app. “Patiënten kunnen zonder afspraak binnenlopen bij het Servicepunt, mailen of bellen”, zegt Ricardo van de Vorst. “En als het toch niet lukt met de app, dan krijgt de patiënt gewoon de telefonische nacontrole zoals we het voorheen deden.”
De toekomst
De digitale ondersteuning past goed in de strategie van VieCuri, waarbij patiënten meer regie krijgen over hun eigen zorg en ze op maat worden geholpen. Dit blijkt uit een belangrijke mijlpaal: onlangs ontving de 1000ste patiënt digitale monitoring via het Monitoringscentrum.
VieCuri blijft werken aan de uitbreiding van digitale monitoring. Binnenkort zullen ook patiënten die een liesbreukoperatie of blindedarmverwijdering ondergaan, op deze manier worden begeleid. Dit zijn veelvoorkomende operaties die goed geschikt zijn voor digitale begeleiding. Zo blijft het verbeteren van de zorg voor patiënten een doorlopend proces.