Bij het Pre-operatief Bureau worden alle belangrijke gegevens van de patiënt verzameld. Op basis daarvan kan de anesthesist beoordelen of de operatie kan doorgaan. Het begint ermee dat de patiënt thuis of op het bureau een digitale vragenlijst invult. Dat is het startpunt voor een inschatting van zijn lichamelijke conditie. De volgende stap is een lichamelijk onderzoek. “Zo luisteren we naar het hart en longen, meten we de bloeddruk en maken we indien nodig een hartfilmpje. Ook regelen we een afspraak om bloed te prikken, als dat nodig is”, vertelt Alice Hendriks, Pre-operatief verpleegkundige.
‘Minder stress dankzij uitleg’
U hoeft maar 1 keer naar het Pre-operatief Bureau te komen. Alles wordt achter elkaar geregeld. “Patiënten die medicijnen slikken, gaan eerst naar de apotheek voor een actueel medicijnoverzicht. Daarna komen ze bij ons. Na het lichamelijk onderzoek geven we veel uitleg, bijvoorbeeld over welke medicijnen iemand wel of juist niet mag innemen op de ochtend voor de operatie.” De verpleegkundigen gaan, als de patiënt ervoor open staat, ook in op de leefstijl door eventueel overgewicht of roken aan te kaarten.
Er is ook oog voor het mentale aspect. “Veel mensen zijn bang voor de operatie, maar wie angstig of gestrest is, kan informatie niet goed opnemen. Dus nemen we alle tijd voor de uitleg. We behandelen patiënten hier als vips, zodat ze goed geïnformeerd en minder gestrestst de deur uitgaan. Ook dat draagt eraan bij dat ze zo goed mogelijk zijn voorbereid op de operatie.”
Groen licht van de anesthesist?
De spreekuurassistenten bewaken het hele proces op het Pre-operatief Bureau: ze plannen afspraken in en sturen de informatie van het consult van de specialisten door naar de anesthesist. Ook zorgen ze dat uitslagen, bijvoorbeeld van bloedprikken en hartfilmpje, op de juiste plek terechtkomen. Alles wordt in het digitale dossier van de patiënt verzameld. Een essentieel onderdeel daarvan is het document waarin de patiënt officieel toestemming geeft voor de narcose.
Spreekuurassistent Anjo Meulenbeld vertelt: “Mocht iemand, om wat voor medische reden dan ook, geen groen licht van de anesthesist krijgen voor de operatie, zorgen wij als spreekuurassistenten dat alle partijen, zoals behandelaars en opnameplanning, dit weten. Als een geplande operatie niet kan doorgaan, heeft dat consequenties voor de gehele planning.”
‘Veel voor patiënten betekenen’
Onlangs vierde de afdeling dat maar liefst 8 collega’s langer dan 25 jaar in dienst zijn. Alice: “We hebben een hecht team en halen allemaal veel voldoening uit ons werk. Ook overleggen we dagelijks wat er anders of beter kan.” Anjo vult aan: “Het geeft veel werkplezier dat we zoveel voor mensen kunnen betekenen. Dat begint al bij het inplannen van de afspraak, door mee te denken over een geschikt tijdstip. En voor mensen die niet goed Nederlands spreken, regelen we een tolk. Het mooiste van ons vak? Als patiënten de deur uitlopen en aangeven dat ze door onze hulp nu precies weten wat ze kunnen verwachten.”

200 patiënten per week
Een team van in totaal 8 spreekuurassistenten en 10 verpleegkundigen helpt elke dag (telefonisch of persoonlijk) zo’n 40 patiënten. Dat zijn maar liefst 200 patiënten per week!