Het is bijna niet te missen: vlak naast dichtbij de centrale hal, op route 8, kunt u sinds eind februari zonder afspraak binnenlopen bij het Servicepunt Digitale Zorg. Hier (en ook telefonisch en per e-mail) kunt u terecht met al uw niet-medische vragen over digitale toepassingen in het ziekenhuis. Want als u weet hoe u uitslagen terug kunt lezen in mijnVieCuri of digitaal een afspraak kunt maken voor het bloedprikken, houdt u zelf de regie over uw zorg.
Gewoon even binnenlopen
Lucien Gijsbers kwam langs bij het Servicepunt voor hulp bij het installeren van de mijnVieCuri app (HiX patiëntapp). “Ik werd prima geholpen,” zegt hij. Volgens Lucien is het goed dat er nu een plek is waar mensen laagdrempelig hulp kunnen krijgen. “We moeten wel digitaal mee, maar dat lukt niet iedereen vanzelf. Dan is het fijn dat je hier gewoon kunt binnenlopen.” Zelf zocht hij eerder naar oplossingen via Google. “Maar daar krijg je niet altijd antwoord op je specifieke probleem. Ik kon bijvoorbeeld de QR-code niet goed scannen, daar kan Google mij niet bij helpen. Hier word je gewoon direct geholpen.” Tot slot geeft hij nog zijn advies: “Gewoon even binnenlopen. Je kunt er zelf veel tijd aan besteden, maar als je er niet uitkomt, helpt dit punt je zo weer op weg.”
Blij met de hulp
Johan van Dongen kwam naar het Servicepunt omdat hij telkens foutmeldingen kreeg bij het inloggen op de oude mijnVieCuri app. “Ik dacht, ik ga gewoon even naar het ziekenhuis toe en vraag het daar,” vertelt hij. Zijn ervaring met de hulp was “helemaal positief.” “Ik ben al wat ouder, namelijk” voegt hij eraan toe. Hij vindt het prettig dat er nu een plek is waar je zomaar binnen kunt lopen. “Ik heb vroeger nooit geweten waar ik naartoe moest. Zo’n Servicepunt wel handig, want veel mensen worstelen hiermee.” Voorheen had hij de problemen zelf geprobeerd op te lossen. “Ik ben maar wat gaan klungelen, en heb wel eens gebeld, maar dan word je toch op afstand geholpen,” zegt Johan. Zijn advies aan andere patiënten: “Ga in ieder geval gewoon eens naar het Servicepunt toe.”

We zijn er voor iedereen
Dat er behoefte is aan het Servicepunt, blijkt uit de aanloop in de eerste weken. Robin Smeets, coördinator Servicepunt Digitale Zorg, somt op: “De eerste week hadden we in totaal ongeveer 100 bezoekers, fysiek en telefonisch. In de tweede week na de opening waren dat er 117. En in week drie mochten we al 150 mensen helpen. Het grootste deel van hen is wat ouder, maar we zien onder andere ook mensen die niet goed Nederlands spreken. Of jongeren die nieuw zijn in het ziekenhuis en nog nooit hebben ingelogd op mijnVieCuri. Kortom: we zijn er voor iedereen!”
Voor iedereen dezelfde zorg
“Wij willen dat de zorg toegankelijk blijft voor iedereen. En als zoveel mogelijk mensen weten hoe ze bijvoorbeeld hun weg vinden in mijnVieCuri, houdt het zorgpersoneel meer ruimte over voor medisch inhoudelijke vragen”, zegt Robin.
Stel uw vraag
U kunt zonder afspraak binnenlopen bij het Servicepunt Digitale Zorg (route 8) op maandag t/m vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00-17.00. U kunt uw vraag ook mailen naar digitalezorg@viecuri.nl of bellen naar 077-320 5544.