Lindy weet sinds een paar jaar dat ze astma heeft en komt daarvoor één keer per jaar op controle bij de longarts. “Ook ga ik eens per jaar naar de longverpleegkundige. Zij vroeg of ik openstond voor thuismonitoring via de Thuismeten-app van Luscii. Zo kunnen ze tussentijds nóg beter in de gaten houden wanneer mijn klachten opspelen en sneller ingrijpen als dat nodig is.”
Inmiddels gebruikt Lindy de app een jaar en vult ze elke twee tot drie weken een vragenlijst in. “Het gaat om simpele vragen zoals of ik benauwd was, of ik meer medicatie nodig had en hoeveel ik heb bewogen. Binnen 3 minuten heb ik alles ingevuld.” Laatst vulde Lindy in dat ze flink moest hoesten. “Een paar uur later kreeg ik al een telefoontje vanuit het ziekenhuis. Ook kan ik zelf via de chatfunctie in de app een vraag stellen. Bijvoorbeeld als ik het zo benauwd heb en mijn lijf het zelf niet op lijkt te kunnen lossen. Dan word ik gebeld en krijg ik advies. Dat je via de app rechtstreeks contact hebt met het ziekenhuis, voelt voor mij heel vertrouwd. Maar zeker ook vind ik het fijn dat het snel en efficiënt is.”
‘Tussendoor aan de bel trekken’
Lindy vindt het een geruststellende gedachte dat ze via de Thuismeten-app zo goed in de gaten wordt gehouden. “Als je nog maar sinds kort weet dat je astma hebt, ben je zoekende: moet ik wel of niet mijn medicatie ophogen als ik meer benauwd ben? Heb ik antibiotica nodig? Wat kan ik het beste doen? Naast de jaarlijkse afspraak bij de longarts en bij de longverpleegkundige, kan ik nu tussendoor makkelijk aan de bel trekken. Door de tips en berichten weet ik wat ik moet doen. ”
We kunnen goede adviezen op het juiste moment geven.
‘Wauw, snel geregeld’
Longverpleegkundige Miranda Vogelzangs overlegt tijdens de eerste afspraak met een patiënt of de Thuismeten-app voor hem of haar een goede optie is. “Mensen die geen smartphone hebben, blijven we op de traditionele manier volgen. Denken we dat het wel bij iemand past, dan melden we de patiënt aan bij het Monitoringscentrum voor gebruik van de Thuismeten-app van Luscii. Al deze patiënten zien we evengoed één keer per jaar op de poli om onder andere te controleren of ze hun inhalatiemedicijnen nog op de juiste manier innemen.”
De gegevens die de patiënten via de Thuismeten-app invullen, komen rechtstreeks bij de zes verpleegkundigen van het Monitoringscentrum binnen. Eén van hen is Marcella Jenniskens. “De vragenlijsten worden meestal nog dezelfde dag, maar uiterlijk binnen 2 werkdagen, beoordeeld. Merken we op dat het slechter gaat met een patiënt, dan bellen we de patiënt om te beoordelen wat er moet gebeuren. In geval van twijfel, overleggen we met de longverpleegkundige voor het beste advies.”
Marcella is erg te spreken over deze werkwijze. “De longverpleegkundigen antwoorden altijd dezelfde dag. Zij geven door welk advies we aan de patiënt kunnen geven of bellen de patiënt zelf. We kunnen supersnel schakelen. Dat zie ik ook terug aan de reacties van patiënten: ‘Wauw is het al geregeld? Wat snel!’, hoor ik vaak.”

‘Verslechtering of zelfs opname voorkomen’
Als de longverpleegkundige een seintje krijgt van de monitoringsverpleegkundige dat het minder goed met iemand gaat, neemt ze vaak even persoonlijk contact op. Miranda: “Zo krijg ik een nog beter beeld van de situatie en kan ik inschatten of medicijnen aangepast moeten worden. Ik geef zelf advies of overleg met de longarts.” Door deze werkwijze houdt Miranda meer tijd over voor patiënten die het echt nodig hebben en worden de wachtlijsten voor een eerste afspraak op de poli korter. Er is nog één groot voordeel, vertelt ze: “We merken duidelijk dat door de thuismonitoring niet alleen wij, maar ook de patiënt zelf meer inzicht krijgt in zijn of haar gezondheid. Ook kunnen we sneller ingrijpen als het minder goed gaat. Vaak werkt thuismonitoring preventief. We kunnen goede adviezen op het juiste moment geven, niet pas als het al heel slecht met iemand gaat. Zo kunnen we een verslechtering of een opname soms voorkomen.”
Servicepunt Digitale Zorg
Komt u in aanmerking voor thuismonitoring? Dan kunt u met vragen over de app terecht bij het Servicepunt Digitale Zorg. Hier kunt u leren hoe u deze app op uw telefoon moet installeren. U kunt zonder afspraak binnenlopen bij het Servicepunt Digitale Zorg (route 8) op maandag t/m vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00-17.00. U kunt uw vraag ook mailen naar digitalezorg@viecuri.nl of bellen naar 077-3205544.
Cliëntenraad: ‘Veiliger gevoel dankzij thuismonitoring’
Goede zorg leveren kan alleen als je weet wat er onder patiënten leeft. De Cliëntenraad van VieCuri is er voor de belangen van de patiënt en wil de zorg nóg beter maken. “Zorg op afstand via de verpleegkundigen van het Monitoringcentrum heeft voor alle partijen voordelen”, vindt Cliëntenraadslid Liesbeth Peeters uit Venlo. “Deze werkwijze is, met het oog op de toenemende zorg én personeelstekorten, de toekomst. Voor de patiënt is het een geruststellende gedachte dat er altijd iemand is om op terug te vallen. De poli bellen voelt vaak als een drempel en een poli-afspraak kan soms lang duren, terwijl er via de Thuismeten-app direct contact is. Ik heb in mijn eigen omgeving gezien dat thuismonitoring ervoor kan zorgen dat iemand zich veiliger voelt. Want als het slechter met je gaat, wordt er direct ingegrepen. Verder is het minder belastend dat je als patiënt niet steeds op en neer naar het ziekenhuis hoeft.”
Mocht het nodig zijn, dan zou Liesbeth zeker zelf gebruikmaken van de Thuismeten-app. “De verpleegkundigen van het Monitoringcentrum zijn heel goed geschoold. Ik begrijp dat sommige mensen moeite hebben met het digitale aspect. Maar gelukkig kunnen zij voor vragen, bijvoorbeeld over het installeren van de app, terecht bij het Servicepunt Digitale Zorg.”
