Welkom
Welkom in VieCuri Medisch Centrum. Hier leest u de belangrijkste dingen die te maken hebben met uw opname en de afdeling. Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.
Meenemen naar het ziekenhuis
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
- Medicatieoverzicht.
- Het doseringsschema van de Trombosedienst mee als u daar bekend bent.
- Dieet-/voedingsvoorschriften
- Stevige schoenen of sloffen.
- Als u 1 of meer nachten moet blijven; een pyjama en toiletspullen.
- Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, apneu-apparaat.
- Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.
Contactpersoon
Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.
Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website.
Als u 1 of meerdere nachten moet blijven mag de contactpersoon bij vragen bellen tussen 9.00-10.00 uur naar de afdeling.
Als u in dagbehandeling wordt opgenomen kan de contactpersoon vragen stellen tijdens het opnamegesprek, als de afdeling na OK de contactpersoon belt of tijdens het ontslaggesprek.
Bezoek
Als u wordt opgenomen is het belangrijk om de korte tijd die u heeft bij te komen en te herstellen van de ingreep. Om deze reden is er geen bezoekregeling voor patiënten die in de dagbehandeling zijn opgenomen.
De persoon die u naar het ziekenhuis brengt mag bij u blijven tot het opnamegesprek is afgerond. Bij terugkomst op de afdeling wordt de eerste contactpersoon gebeld en wordt er een afspraak gemaakt wanneer en hoe laat u opgehaald kan worden.
Als u tenminste 1 nacht moet blijven zijn er van maandag t/m vrijdag 2 bezoekmomenten:
- 14.00-15.00 uur
- 18.30-20.00 uur
Maximaal zijn er 2 bezoekers per patiënt op de kamer toegestaan. Wilt u meer bezoek ontvangen moet dit vooraf met de afdeling overlegd worden. Als er meerdere personen op bezoek komen moet er afgewisseld worden. U kunt ook op het dagverblijf op de afdeling gaan zitten. Ook restaurant ThuiZ (1 e verdieping Venlo) of naar restaurant La Vie (begane grond ) behoren tot de mogelijkheden om met uw bezoek naar toe te gaan. Geef aan de verpleegkundige door als u de afdeling even verlaat.
Waardevolle bezittingen
Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken. U kunt uw (waardevolle) spullen opbergen in uw persoonlijke kledingkast met cijferslot.
Bloemen en planten
Op deze afdeling zijn geen bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten toegestaan.
Gebruik van televisie, internet en telefoon
Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.
Iedereen kan gebruik maken van ons gratis wifi-netwerk: VieCuri Free Internet. U heeft geen wachtwoord nodig.
Het gebruik van een mobiele telefoon is op deze afdeling toegestaan, maar
voorkom geluidsoverlast en houd rekening met uw kamergenoten.
-
- Hou de telefoon aan uw oor en gebruik geen luidspreker.
- Spreek rustig.
- Zoek een rustig plekje op de afdeling, als u lang wilt bellen.
Blijf op de hoogte van actueel nieuws, blogs en evenementen. Volg ons op:
Facebook, Instagram, Vimeo, Youtube en LinkedIn
mijnVieCuri
mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal delen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri.
Ga naar www.mijnviecuri.nl om in te loggen.
VieCuri is een rookvrij ziekenhuis
In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.
Voorzieningen in het ziekenhuis
Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.
Stiltecentrum en gebedsruimte (route 19)
Zorgboulevard met regionale ondernemers:
- Apotheek VieCuri Vitaal
- Gifts en Bizz,voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
- Pearl, opticien
- Pink, lingerie
- Penders Voetzorg
- Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
- Medipoint, hulpmiddelen en advies
- Stufkens, hoorcentrum
- Huizenaar, haarwerken
- La Vie,restaurant
Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:
- pedicure /manicure (077) 320 54 24
- kapper (077) 351 20 76
De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak. De kosten zijn voor eigen rekening.
Afdeling Short Stay
Deze afdeling wordt ook wel kort verblijf afdeling genoemd. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend. Op deze afdelingen in Venlo en Venray worden patiënten opgenomen die een operatie ondergaan en binnen 1-3 dagen weer naar huis gaan.
Dagopname
Op onze afdeling verblijven ook patiënten voor een dagopname (dus zonder overnachting). Deze patiënten kunnen geen bezoek ontvangen.
Planning van uw opname
Van tevoren is bekend wanneer u wordt opgenomen. U krijgt een bericht wanneer, waar en hoe laat u in ons ziekenhuis moet zijn. Het ligt aan de ingreep of u in Venlo of Venray wordt opgenomen. Niet alle ingrepen worden op beide locaties uitgevoerd. Afhankelijk van de ingreep wordt door VieCuri bepaalt op welke locatie u behandeld zal worden.
Als u in Venray wordt opgenomen kunt u zich op z’n vroegst om 7.15 uur melden op de afdeling.
De dag van de operatie
Als voorbereiding op uw operatie heeft u de folder ‘Anesthesie en preoperatief onderzoek’ ontvangen. Hierin kunt u alle informatie lezen die van belang is rondom de anesthesie zoals nuchter blijven en premedicatie.
Welke arts voert de operatie uit?
De arts die u eerder heeft geholpen op de polikliniek, Spoedeisende Hulp of op de Acute Opname Afdeling is niet altijd de arts die uw operatie uitvoert. Mogelijk voert een andere arts of een arts-assistent de operatie uit.
Behandeling en zorg gaan door en voor
Uw zorg gaat altijd door. Dit betekent dat u mogelijk niet op uw kamer bent als uw bezoek langskomt, omdat u een onderzoek of behandeling hebt. Ook kan het zijn dat we uw bezoek vragen om tijdelijk de kamer te verlaten. Bij bepaalde zorg of bij privacygevoelige zaken van u of van uw kamergenoten kan dit nodig zijn.
Mantelzorg / ondersteuning bij uw zorg
Mantelzorgers kunnen positieve bijdrage leveren aan uw herstel. Wilt u dat uw mantelzorger (zorg)taken uitvoert tijdens uw opname, geef dit dan door aan de verpleegkundige. U kunt hierover samen afspraken maken. Meer informatie leest u op de pagina over Mantelzorg in VieCuri.
Dagindeling
Op de dag van de operatie kunnen er andere tijden gelden in verband met de uitwerking van de narcose. Het is dan mogelijk dat u buiten deze tijden een lichte broodmaaltijd krijgt.
Als u bent geopereerd geeft de arts of de verpleegkundige aan wat u mag eten en drinken.
Heeft u een dieet? Geef dit door aan de voedingsassistenten en verpleegkundigen.
Uur |
Activiteit |
---|---|
7.00 |
Wakker worden |
7.45-8.30 |
Ontbijt |
10.00 |
Drankenrondje |
12.00-12.30 |
Lunch |
14.00 |
Drankenrondje |
17.00-19.00 |
Warme maaltijd |
19.00 |
Drankenrondje |
22.00 |
Nachtrust |
Visite lopen
Tijdens uw korte opname van 1 tot enkele nachten in het ziekenhuis ziet u uw eigen specialist meestal niet, maar ziet u na uw ingreep vaak uw operateur.
Van maandag tot en met vrijdag loopt de arts-assistent of de specialist visite met de verpleegkundige op de afdeling.
U kunt bij de arts-assistent of de specialist terecht met al uw vragen.
Als u in dagbehandeling wordt opgenomen zal er geen visite gelopen worden. Bij sommige ingrepen ziet u in dagbehandeling wel uw operateur na uw ingreep, maar dit is niet altijd zo.
Samen Beslissen / 3 goede vragen
Als u in VieCuri bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u? Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts tijdens de visite of een apart gesprek de mogelijkheden en uw behandelwensen bespreken.
U kunt zich met de volgende 3 vragen voorbereiden op een goed gesprek:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
VieCuri wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. Het is belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt, wat uw ervaringen zijn, wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat. Dit zijn allemaal belangrijke dingen die kunnen helpen bij uw beslissing. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u ook om de mogelijkheden en uw voorkeuren duidelijk te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol en ‘beslissen jullie samen’ over het behandelplan.
Bewegen
Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.
VieCuri is een opleidingsziekenhuis
Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.
Wie werken er op deze afdeling?
Een ziekenhuis gaat 24 uur per dag door. Daarom wisselen de medewerkers een paar keer per dag. Als het personeel elkaar afwisselt, is er een overdracht op de afdeling. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het met iedereen gaat. Iedere verpleegkundige verzorgt een groep patiënten. Dit betekent dat u iedere dag een “vaste” verpleegkundige heeft.
Artsen
Op de afdeling werken verschillende specialisten. Iedere specialist heeft zijn eigen vakgebied.
Deze artsen werken op de locatie in Venlo en in Venray.
Uw eigen chirurg is uw hoofdbehandelaar. De operateur maakt samen met u een behandelplan.
Arts-assistenten
Arts-assistenten zijn volledig bevoegde artsen die in opleiding zijn tot specialist (AIOS) of niet in opleiding tot specialist (ANIOS).
Op de polikliniek en operatiekamer assisteren de arts-assistenten de specialist. Arts-assistenten kunnen ook samen met een specialist opereren. Arts-assistenten in opleiding opereren ook zelfstandig als de specialist hier toestemming voor geeft. De specialist geeft deze toestemming alleen als de arts-assistent ervaren genoeg is.
Op de verpleegafdeling zijn de arts-assistenten verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze lopen visite met de verpleegkundige.
Arts-assistenten zijn tijdens uw opname een belangrijke vaste schakel tussen u en uw behandelend specialist.(Wilt u niet behandeld worden door een arts-assistent? Geef dit dan aan bij uw behandelend arts).
Andere zorgverleners op de afdeling
Het verplegend personeel bestaat uit:
- verpleegkundigen
- leerling-verpleegkundigen en stagiaires
Op de afdeling kunt u ook in contact komen met:
- Physician Assistant (PA)
- voedingsassistenten
- secretaressen
- afdelingsassistenten
- fysiotherapeuten
- medewerkers van het priklaboratorium
- spiritueel zorgverleners
- schoonmaakmedewerkers
- diëtisten
- transferverpleegkundigen (als dat nodig is bij ontslag)
Zorgrisico’s bij opname
Pijnbestrijding
U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen.
Decubitus
We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.
Ondervoeding
Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.
Vallen
Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:
- minder goed hoort of ziet
- moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
- de afgelopen 6 maanden bent gevallen
- de afgelopen maanden duizelig bent geweest.
Meer informatie over pijn, decubitus, ondervoeding en vallen vindt u op de informatiepagina Zorgrisico’s bij opname.
Weer naar huis
Bereid u voor de opname goed voor!
Als blijkt dat u in dagverpleging geopereerd wordt, moet u zich hier goed op voorbereiden.
Wat zijn bijvoorbeeld beperkingen na de ingreep waar u voorheen geen last van had? Wat kunt u er zelf aan doen hulp inschakelen? Denk hierbij aan tijdelijke mantelzorg binnen uw netwerk, het zelf aanvragen van thuiszorg of het tijdelijk bij iemand intrekken.
Thuiszorg
Als blijkt dat u thuiszorg nodig heeft terwijl dit voor opname niet in te schatten was zal de verpleging op de afdeling de zorgvraag in kaart brengen. Samen met de transferverpleegkundige wordt vervolgens naar mogelijkheden gekeken rondom de thuiszorg die het beste aansluit binnen de gestelde richtlijnen. Meer informatie kunt u hier lezen: ‘ Vervolgzorg nodig? ’
De transferverpleegkundige kan als dat nodig samen met u vervolgzorg regelen.
Ontslaggesprek en nazorg
De arts, arts-assistent of PA bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Vaak is voor uw opname al ingeschat hoe lang u in het ziekenhuis moet blijven.
Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw ingreep en uw zorg. Als het nodig is krijgt u leefregels mee. Dit zijn tips voor de eerste weken na de operatie.
Ook krijgt u een afsprakenkaart voor uw controleafspraak mee.
Uw huisarts ontvangt een ontslagbrief met een verslag van uw behandeling in het ziekenhuis.
Mogelijk bent u minder mobiel na de ingreep of operatie. We vragen de contactpersoon die u komt halen om een rolstoel mee te nemen. Hiervoor is een €2,- munt nodig. Deze staan bij verschillende ingangen van het ziekenhuis.
Medicijnen
Als u medicijnen of verbandmiddelen moet gebruiken krijgt u hiervoor een recept mee. Als er op medische gronden verbandmiddelen nodig zijn voor korter dan 14 dagen zal de verpleging advies geven welke verbandmiddelen u moet gebruiken en waar u die kunt kopen. Verbandmiddelen die minder dan 14 dagen nodig zijn, worden helaas niet vergoed door de zorgverzekering.
Pijnstilling voor thuis
Wij adviseren u om thuis paracetamol op voorraad te hebben. Paracetamol wordt bij ontslag niet meegegeven.
- Advies is om 2 doosjes paracetamol in huis te hebben.
- Andere nieuwe pijnstillers worden meegegeven en/of op recept gezet.
Maak VieCuri beter!
Compliment, tip of klacht
Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling.
Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen. Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.
VieCuri patiëntenpanel
Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim 500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel en meld u aan!
Cliëntenraad
De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri in het algemeen.
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.