Welkom
Welkom in VieCuri Medisch Centrum. Hier leest u de belangrijkste dingen die te maken hebben met uw opname en de afdeling. Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.
Meenemen naar het ziekenhuis
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
- Medicatieoverzicht.
- Het doseringsschema van de Trombosedienst als u daar bekend bent.
- Dieet-/voedingsvoorschriften
- Stevige schoenen of sloffen.
- Als u 1 of meer nachten moet blijven; een pyjama en toiletspullen.
- Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, apneu-apparaat.
- Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.
Contactpersoon
Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.
Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website.
Bezoek
Tijdens uw opname op de NOA is het belangrijk dat u de korte tijd gebruikt om bij te komen en te herstellen van de ingreep.
De persoon die u naar het ziekenhuis brengt, mag bij u blijven tot het opnamegesprek klaar is.
Na de ingreep bellen wij uw eerste contactpersoon om te bespreken wanneer en hoe laat u opgehaald wordt. De algemene bezoekregeling van VieCuri geldt niet voor de NOA.
Waardevolle bezittingen
Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken. U kunt uw (waardevolle) spullen opbergen in uw persoonlijke kledingkast met cijferslot.
Bloemen en planten
Op deze afdeling zijn geen bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten toegestaan.
Gebruik van televisie, internet en telefoon
Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.
Iedereen kan gebruik maken van ons gratis wifi-netwerk: VieCuri Free Internet. U heeft geen wachtwoord nodig.
Het gebruik van een mobiele telefoon is op deze afdeling toegestaan, maar voorkom geluidsoverlast en houd rekening met uw kamergenoten.
-
- Hou de telefoon aan uw oor en gebruik geen luidspreker.
- Spreek rustig.
- Zoek een rustig plekje op de afdeling, als u lang wilt bellen.
Blijf op de hoogte van actueel nieuws, blogs en evenementen. Volg ons op:
Facebook, Instagram, Vimeo, Youtube en LinkedIn
mijnVieCuri
mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal onderdelen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Ook kan de verpleegkundige van de afdeling hierin digitale folders voor u klaarzetten. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri. Ga naar www.mijnviecuri.nl om in te loggen.
Meer informatie
Alle informatie over behandelingen, onderzoeken, instructies en adviezen van deze afdeling kunt u vinden op www.viecuri.nl
VieCuri is een rookvrij ziekenhuis
In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.
Voorzieningen in het ziekenhuis
Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.
Stiltecentrum en gebedsruimte (route 19)
Zorgboulevard met regionale ondernemers:
- Apotheek VieCuri Vitaal
- Gifts en Bizz,voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
- Pearl, opticien
- Pink, lingerie
- Penders Voetzorg
- Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
- Medipoint, hulpmiddelen en advies
- Stufkens, hoorcentrum
- Huizenaar, haarwerken
- La Vie,restaurant
Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:
- kapper Huizenaar (077) 351 20 76
- pedicure/manicure (077) 320 54 24
De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak. De kosten zijn voor eigen rekening.
Nuchtere Ontvangst Afdeling (NOA)
De Nuchtere Ontvangst Afdeling is een afdeling voor patiënten die 'nuchter' (niets gegeten of gedronken) opgenomen worden voor een operatie of ingreep onder narcose, sedatie of regionale anesthesie. Hier bereiden we u zorgvuldig en veilig voor op de ingreep.
Voorbereiding thuis
Om uw opname en operatie veilig te laten verlopen, is het belangrijk dat u zich aan de volgende afspraken houdt:
Eten en drinken (nuchter zijn)
- Tot 6 uur voor uw opnametijd: u mag nog een lichte maaltijd eten.
- Tot 2 uur voor uw opnametijd: u mag nog helder vloeibaar drinken, zoals water, thee zonder melk of appelsap.
- Vanaf 2 uur voor uw opnametijd: u mag niets meer eten of drinken.
Let op: Houdt u zich niet aan deze afspraken? Dan kan uw operatie worden uitgesteld of afgelast.
Bloedprikken vóór uw afspraak bij de NOA
Moet u nog bloed laten prikken?
Ga dan eerst naar het laboratorium (route 11) voordat u naar de NOA gaat.
De aanvraagformulieren voor het bloedprikken heeft u eerder gekregen van de verpleegkundige van het Pré-operatief Bureau.
Maak op tijd een afspraak voor het bloedprikken.
Medicatiegebruik op de dag van de operatie
Tijdens het gesprek op het Pré-operatiefbureau is met u besproken welke medicijnen u op de dag van de operatie mag innemen.
Verloop van uw opname
Melden en eerste wachtruimte
Meld u bij de balie. Daarna neemt u plaats in de eerste wachtruimte.
Een verpleegkundige komt u ophalen en brengt u naar de opnamekamer.
Gesprek en controles
In de opnamekamer heeft u een gesprek met de verpleegkundige. Zij heet u welkom, stelt enkele vragen en meet uw bloeddruk, hartslag, zuurstofgehalte en temperatuur.
U krijgt 1000 mg paracetamol. U mag deze innemen met een beetje water.
Kleden en voorbereiden
Na het gesprek neemt u plaats in de volgende wachtruimte.
Als u aan de beurt bent, mag u zich omkleden. U krijgt een operatiejasje en een onderbroek van het ziekenhuis.
U doet uw eigen kleding en ondergoed uit.
- Draag geen haarspelden of elastiekjes met metaal.
- Doe sieraden en piercings uit. U kunt piercings eventueel van tevoren vervangen door plastic exemplaren.
U krijgt een tas voor uw spullen. Deze tas wordt na de operatie teruggebracht naar uw kamer in een afgesloten kast.
Daarna mag u in bed gaan liggen.
Wachten
Het kan zijn dat u nog even moet wachten voordat u wordt opgehaald.
De verpleegkundige brengt u daarna naar de voorbereidingsruimte.
Naar de operatiekamer
Op de operatiekamer krijgt u een infuus en wordt u aangesloten op een bewakingsmonitor.
De anesthesioloog geeft u narcose of een plaatselijke verdoving.
Als u slaapt of goed verdoofd bent, start de chirurg met de operatie of het onderzoek.
Wie zijn er in de operatiekamer?
- In de operatiekamer zijn vaak de volgende mensen aanwezig:
de anesthesiemedewerker - de anesthesioloog
- de operatieassistent
- de chirurg
- de arts-assistent
Na de operatie
Na de operatie gaat u naar de uitslaapkamer.
Uitslaapkamer
De uitslaapkamer noemen we ook wel de Recovery.
Op de uitslaapkamer ligt u aan een bewakingsmonitor. De verpleegkundigen controleren steeds uw ademhaling, hartslag en bloeddruk.
U mag al uw vragen aan deze verpleegkundigen stellen.
Als het nodig is, krijgt u extra pijnstilling of iets tegen de misselijkheid.
U blijft op de uitslaapkamer totdat u goed wakker bent, stabiel bent en de pijn onder controle is. De verpleegkundigen zorgen ervoor dat u zich zo comfortabel mogelijk voelt.
Voordat u teruggaat naar de afdeling, controleren de verpleegkundigen uw gegevens nog een keer.
Na de uitslaapkamer: terug naar de afdeling
Vanuit de uitslaapkamer haalt de verpleegkundige van de afdeling u op.
Uw spullen zijn dan al naar uw kamer gebracht.
De zorg na de operatie
Op de afdeling krijgt u de zorg die u nodig heeft na de operatie.
Uitstel van de operatie
Soms moeten we uw opname of operatie uitstellen. Bijvoorbeeld omdat er een spoedopname is.
Bent u nog thuis? Dan laten wij zo snel mogelijk weten dat uw opname niet doorgaat.
Bent u al opgenomen? Dan kan het gebeuren dat uw operatie toch niet doorgaat. Bijvoorbeeld als u grieperig bent of als uw bloed niet goed is.
Het kan ook gebeuren dat het operatieprogramma die dag is uitgelopen. Wij proberen u dan zo snel mogelijk opnieuw op te roepen.
Checklist voor uw veiligheid
Voor uw veiligheid gebruiken wij een checklist.
Op verschillende momenten vragen wij:
- uw naam
- uw geboortedatum
- welke operatie u krijgt
- aan welke kant van uw lichaam u wordt geholpen
Zo controleren wij of wij de juiste medische informatie over u hebben.
Bewegen
Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.
VieCuri is een opleidingsziekenhuis
Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.
Zorgrisico’s bij opname
Pijnbestrijding
U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen.
Decubitus
We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.
Ondervoeding
Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.
Vallen
Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:
- minder goed hoort of ziet
- moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
- de afgelopen 6 maanden bent gevallen
- de afgelopen maanden duizelig bent geweest.
Weer naar huis
De arts bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw behandeling en uw zorg. U krijgt dan meestal meteen datum voor een controleafspraak mee, maar soms wordt deze later nagestuurd.
Mogelijk heeft u bij een ontslag naar de thuissituatie extra hulpmiddelen nodig. Denk hierbij aan een bed (voor beneden), looprek, rollator, urinaal of po-stoel. Voor meer informatie of overleg kunt u bij de verpleging terecht.
Vervolgzorg
Als u niet meteen naar huis kan zonder zorg, wordt het Transferbureau ingeschakeld.
Dit bureau bepaalt aan de hand van de wet of u in aanmerking komt voor vervolgzorg; zoals thuiszorg, revalidatie of een kortdurend verblijf in een zorginstelling. Bij de informatie over ‘Vervolgzorg nodig’ kunt u hierover meer lezen.
Als er voor u vervolgzorg geregeld moet worden is de datum en tijdstip van uw ontslag meestal niet goed van te voren aan te geven. Op het moment dat bekend is dat de thuiszorg of de zorginstelling tijd en plaats voor u heeft gaat de ontslagprocedure verder. Dit moment kan voor uw gevoel heel snel en plotseling komen. Het kan dus zo zijn dat u dezelfde of de volgende dag al het ziekenhuis mag verlaten. We hopen dat u begrijpt dat door de samenwerking met andere organisaties er snel gehandeld moet worden om ieders planning te laten slagen.
Vervoer
Als u met ontslag mag, moet uzelf of uw contactpersoon het vervoer regelen en een eventuele rolstoel. Als de ontslagdatum bekend is zal de verpleegkundige dit met u bespreken. De verpleegkundige bespreekt ook welke vervoersmogelijkheden er bestaan en welke het best passend is in uw situatie:
- eigen vervoer/ taxi
- rolstoeltaxi
- ambulance (dit wordt altijd in overleg bepaald door de arts en verpleging).
Medicijnen
Moet u thuis medicijnen blijven gebruiken? Een medewerker van de apotheek bespreekt dit met u voordat u naar huis gaat.
Maak VieCuri beter!
Compliment, tip of klacht
Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling.
Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen. Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.
VieCuri patiëntenpanel
Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim 500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel en meld u aan!
Cliëntenraad
De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri in het algemeen.
Goed om te weten
Bij een afspraak, behandeling of opname in het ziekenhuis spelen zaken een rol waar u waarschijnlijk niet meteen aan denkt. We hebben er een aantal voor u op een rij gezet in op de informatiepaginga 'Goed om te weten'.
- Wachttijden
- Kosten ziekenhuiszorg
- Registratie en identificatie
- Rechten en plichten van de patiënt en zorgverlener
- Tolk voor doven, slechthorenden en anderstaligen
- Privacy
- Wet en regelgeving
- Dossierinzage
- Levenskwesties
- Infectiepreventie
- Huisregels van VieCuri
- Wetenschappelijk onderzoek
Wilt u meer lezen over een of meerdere onderwerpen, ga dan naar de website of vraag de verpleegkundige om deze informatie uit te printen.
Contact
Opmerkingen
Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.