Afdelingsinformatie Brain Care Unit (BCU)

Informatie over uw opname

Welkom

Welkom in VieCuri Medisch Centrum. Hier leest u de belangrijkste dingen die te maken hebben met uw opname en de afdeling. Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.

Meenemen naar het ziekenhuis

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
  • Medicatieoverzicht.
  • Het doseringsschema van de Trombosedienst mee als u daar bekend bent.
  • Dieet-/voedingsvoorschriften
  • Kleding, pyjama, toiletartikelen, stevige schoenen of sloffen.
  • Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, eventueel uw apneu-apparaat.
  • Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.

Contactpersoon

Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.

Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website.

De BCU is 24 uur per dag bereikbaar, maar we vragen u om niet bellen tussen 7:00 en 10:30 uur in verband met de persoonlijke verzorging van de patiënten.

 

De verpleegkundige probeert dagelijks de contactpersoon bij te praten over de dagelijkse ontwikkelingen. Wij streven er op de BCU naar om de eerste contactpersoon tussen 10.30-12.00 uur te bellen om de visite te bespreken. Op de verpleegafdeling wordt er alleen gebeld bij bijzonderheden. 

Bezoek

Er zijn op alle dagen 2 bezoekmomenten:

In de middag: 14.00-15.00 uur en

in de avond: 18.30-20.00 uur.

Maximaal 2 bezoekers per patiënt op de kamer. (Dit geldt niet voor kinderen t/m 11 jaar, die mogen gewoon meekomen).

Als u op bezoek komt moet u zich persoonlijk aanmelden via de intercom. 

Waardevolle bezittingen

Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken. U kunt uw (waardevolle) spullen opbergen in uw persoonlijke kledingkast met cijferslot.

Bloemen en planten

Op deze afdeling zijn geen bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten toegestaan.

Gebruik van televisie, internet en telefoon

Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.

 

Iedereen kan gebruik maken van ons gratis wifi-netwerk: VieCuri Free Internet. U heeft geen wachtwoord nodig.

 

Het gebruik van een mobiele telefoon is op deze afdeling toegestaan, maar

voorkom geluidsoverlast en houd rekening met uw kamergenoten. 

    • Hou de telefoon aan uw oor en gebruik geen luidspreker.
    • Spreek rustig.
    • Zoek een rustig plekje op de afdeling,  als u lang wilt bellen.

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, blogs en evenementen. Volg ons op: 
FacebookInstagramVimeoYoutube en LinkedIn

mijnVieCuri

mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal onderdelen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Ook kan de verpleegkundige van de afdeling hierin digitale folders voor u klaarzetten. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri. Ga naar www.mijnviecuri.nl om in te loggen.

Meer informatie

Alle informatie over behandelingen, onderzoeken, instructies en adviezen van deze afdeling kunt u vinden op www.viecuri.nl

VieCuri is een rookvrij ziekenhuis

In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.

Voorzieningen in het ziekenhuis

Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.

Stiltecentrum en gebedsruimte (route 19)
Zorgboulevard met regionale ondernemers:

  • Apotheek VieCuri Vitaal
  • Gifts en Bizz,voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
  • Pearl, opticien
  • Pink, lingerie
  • Penders Voetzorg
  • Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
  • Medipoint, hulpmiddelen en advies
  • Stufkens, hoorcentrum
  • Huizenaar, haarwerken
  • La Vie,restaurant

Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:

  • kapper Huizenaar (077) 351 20 76
  • pedicure/manicure (077) 320 54 24

De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak.  De kosten zijn voor eigen rekening.

Brain Care Unit (BCU)

Op de BCU wordt intensieve zorg geleverd aan patiënten door een specialistisch behandelteam. Het doel van de behandeling op de BCU is om door middel van specifieke medische en verpleegkundige zorg het herstel te optimaliseren. Op de BCU wordt meteen gestart met neurologische revalidatie.

Mantelzorg / ondersteuning bij uw zorg

Mantelzorgers kunnen positieve bijdrage leveren aan uw herstel. Wilt u dat uw mantelzorger (zorg)taken uitvoert tijdens uw opname, geef dit dan door aan de verpleegkundige. U kunt hierover samen afspraken maken. Meer informatie leest u op de pagina over Mantelzorg in VieCuri.

Maaltijdverstrekking

De broodmaaltijden kunt u ter plekke zelf samenstellen. Voor de warme maaltijd ontvangt u een menukaart. In de ochtend zal de voedingsassistente uw keuze komen opvragen. Drinken wordt geserveerd bij de broodmaaltijden en tijdens de drankrondes.

Dieet

Heeft u een dieet? Geef dit door aan de voedingsassistenten en verpleegkundigen.

Werkwijze en afspraken op de BCU

  • Op de BCU is een kamer uitgerust met speciale apparatuur om extra observaties te doen. Als extra observatie noodzakelijk is dan bent u aangesloten op een monitor. Deze bewaakt de bloeddruk, hartslag, hartritme en zuurstofgehalte in het bloed.
    Wanneer uw lichamelijke toestand stabiel is en het medisch verantwoord is, dan stopt de extra observatie. Deze beslissing neemt de neuroloog of Physician Assistant (PA) in overleg met de neuroloog.
    Er is niet altijd een zorgverlener in de patiëntenkamer op de Brain Care Unit. Daarom kan de verpleegkundige met een camera die boven het bed hangt u op afstand in de gaten houden. De camerabeelden worden niet bewaard of opgenomen. Op deze manier verhogen wij de veiligheid van zorg.
  • Dagelijks loopt de PA en/of dienstdoende neuroloog visite.
  • Vragen en/of wensen kunt u kenbaar maken bij de verpleegkundige. Deze zal er voor zorgen dat uw informatie, vragen of wensen bij de juiste persoon of instantie terechtkomen.

Samen Beslissen / 3 goede vragen

Als u in VieCuri bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u? Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts tijdens de visite of een apart gesprek de mogelijkheden en uw behandelwensen bespreken.

U kunt zich met de volgende 3 vragen voorbereiden op een goed gesprek:

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

VieCuri wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. Het is belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt, wat uw ervaringen zijn, wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat. Dit zijn allemaal belangrijke dingen die kunnen helpen bij uw beslissing. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u ook om de mogelijkheden en uw voorkeuren duidelijk te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol en ‘beslissen jullie samen’ over het behandelplan.

Wie werken er op deze afdeling?

Een ziekenhuis gaat 24 uur per dag door. Daarom wisselen de medewerkers een paar keer per dag. Als het personeel elkaar afwisselt, is er een overdracht op de afdeling. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het met iedereen gaat.

Op het white board op uw kamer kunt u zien welke verpleegkundige voor u zorgt

Zorgverleners op de afdeling

Binnen de BCU werken een aantal zorgverleners samen. Om de behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen is een goede communicatie tussen de verschillende zorgverleners heel belangrijk.

De zorgverleners waarmee u te maken kunt krijgen:

  • Neuroloog
  • Revalidatiearts
  • Physician Assistant (PA)
  • Neurologie verpleegkundige
  • Fysiotherapeut
  • Logopedist
  • Ergotherapeut
  • Verpleegkundig consulent CVA/NHA

VieCuri is een opleidingsziekenhuis

Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.

Bewegen

Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.

Zorgrisico’s bij opname

Pijnbestrijding

U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen.

Decubitus

We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.

Ondervoeding

Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.

Vallen

Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:

  • minder goed hoort of ziet
  • moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
  • de afgelopen 6 maanden bent gevallen
  • de afgelopen maanden duizelig bent geweest.

Meer informatie over pijn, decubitus, ondervoeding en vallen vindt u op de informatiepagina Zorgrisico’s bij opname.

Weer naar huis

De arts bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw behandeling en uw zorg. U krijgt dan meestal meteen datum voor een controleafspraak mee, maar soms wordt deze later nagestuurd.

 

Mogelijk heeft u bij een ontslag naar de thuissituatie extra hulpmiddelen nodig. Denk hierbij aan een bed (voor beneden), looprek, rollator, urinaal of po-stoel. Voor meer informatie of overleg kunt u bij de verpleging terecht.

Vervolgzorg

Als u niet meteen naar huis kan zonder zorg, wordt het Transferbureau ingeschakeld.

Dit bureau bepaalt aan de hand van de wet of u in aanmerking komt voor vervolgzorg; zoals thuiszorg, revalidatie of een kortdurend verblijf in een zorginstelling. Bij de informatie over ‘Vervolgzorg nodig kunt u hierover meer lezen.

 

Als er voor u vervolgzorg geregeld moet worden is de datum en tijdstip van uw ontslag meestal niet goed van te voren aan te geven. Op het moment dat bekend is dat de thuiszorg of de zorginstelling tijd en plaats voor u heeft gaat de ontslagprocedure verder. Dit moment kan voor uw gevoel heel snel en plotseling komen. Het kan dus zo zijn dat u dezelfde of de volgende dag al het ziekenhuis mag verlaten. We hopen dat u begrijpt dat door de samenwerking met andere organisaties er snel gehandeld moet worden om ieders planning te laten slagen.

Vervoer

Als u met ontslag mag, moet uzelf of uw contactpersoon het vervoer regelen en een eventuele rolstoel. Als de ontslagdatum bekend is zal de verpleegkundige dit met u bespreken. De verpleegkundige bespreekt ook welke vervoersmogelijkheden er bestaan en welke het best passend is in uw situatie:

  • eigen vervoer/ taxi
  • rolstoeltaxi
  • ambulance (dit wordt altijd in overleg bepaald door de arts en verpleging).

Medicijnen

Moet u thuis medicijnen blijven gebruiken? Een medewerker van de apotheek bespreekt dit met u voordat u naar huis gaat.

Maak VieCuri beter!

Compliment, tip of klacht

Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling.

Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen. Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.

VieCuri patiëntenpanel

Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim 500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel en meld u aan!

Cliëntenraad

De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri in het algemeen.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kunt u ze stellen tijdens het eerstvolgende bezoek of contact opnemen met de Brain Care Unit.

Zodra de patiënt niet meer op de BCU opgenomen is maar bijvoorbeeld verhuisd is naar de verpleegafdeling Neurologie moet u het algemene nummer van de afdeling Neurologie bellen.

Contact

Opmerkingen

  • Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
  • Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?

Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.

Disclaimer

Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.

scroll terug naar boven