Welkom
Welkom in VieCuri Medisch Centrum. Hier leest u de belangrijkste dingen die te maken hebben met uw opname en de afdeling. Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.
Meenemen naar het ziekenhuis
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
- Medicatieoverzicht.
- Het doseringsschema van de Trombosedienst mee als u daar bekend bent.
- Dieet-/voedingsvoorschriften
- Kleding, pyjama, toiletartikelen, stevige schoenen of sloffen.
- Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, eventueel uw apneu-apparaat.
- Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.
Contactpersoon
Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.
Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website.
De contactpersoon mag bij vragen altijd, maar het liefst na 11.30 uur naar de afdeling bellen.
Bezoek
Er zijn op alle dagen 2 bezoekmomenten:
- In de middag: 14.00-15.00 uur
- In de avond: 18.30-20.00 uur
Maximaal 2 bezoekers per patiënt op de kamer. Dit geldt niet voor kinderen t/m 11 jaar, die mogen gewoon meekomen. Wilt u meer bezoek ontvangen? Wissel het bezoek af, ga naar het dagverblijf op de afdeling, naar ons restaurant ThuiZ (1e verdieping) of ga naar restaurant La Vie (begane grond).
Geef het aan de verpleegkundige door als u de afdeling even verlaat.
Waardevolle bezittingen
Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken.
Bloemen en planten
Op deze afdeling zijn geen bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten toegestaan.
Sterke geuren
Gebruik geen sterke geuren zoals parfum, deodorant en aftershave omdat u en andere patiënten hiervan benauwd kunnen raken.
Eten en drinken
Uw bezoek mag drinken, snacks en eten meenemen naar de afdeling voor u.
Op de afdeling mogen er echter geen maaltijden warm gemaakt worden. Ook mag het drinken niet in de koelkast gezet worden. Dit moet allemaal op de kamer te blijven.
Tv / internet / telefoon / andere media
Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.
mijnVieCuri
mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal delen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri.
Ga naar www.mijnviecuri.nl om in te loggen.
Rookvrij ziekenhuis
VieCuri is een rookvrij ziekenhuis. In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.
Voorzieningen in het ziekenhuis
Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.
- Stiltecentrum en gebedsruimte (begane grond route 19)
- Zorgboulevard met regionale ondernemers:
-
- Apotheek VieCuri Vitaal
- Gifts en Bizz, voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
- Pearl, opticien
- Pink, lingerie
- Penders Voetzorg
- Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
- Medipoint, hulpmiddelen en advies
- Stufkens, hoorcentrum
- Huizenaar, haarwerken
- La Vie, restaurant
-
- Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:
-
- pedicure /manicure (077) 320 54 24
- kapper (077) 351 20 76
-
De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak. De kosten zijn voor eigen rekening.
Afdeling Longgeneeskunde
Op deze afdeling worden patiënten opgenomen met ziekten aan de longen.
Behandeling en zorg gaan door en voor
Uw zorg gaat altijd door, ook tijdens de bezoektijden. Dit betekent dat u mogelijk niet op uw kamer bent als uw bezoek langskomt. Bijvoorbeeld omdat u voor een onderzoek of een behandeling naar een andere afdeling moet. Ook kan het zijn dat onze artsen en verpleegkundigen uw bezoek vraagt om tijdelijk de kamer te verlaten. Dit kan gebeuren bij bepaalde zorg of bij privacygevoelige zaken van u of van uw kamergenoten.
Mantelzorg / ondersteuning bij uw zorg
Mantelzorgers kunnen positieve bijdrage leveren aan uw herstel. Vindt u het prettig dat uw mantelzorger (zorg)taken uitvoert tijdens uw opname, geef dit dan door aan de verpleegkundige. U kunt hierover samen afspraken maken. Meer informatie leest u op de pagina over Mantelzorg in VieCuri.
Dagindeling
🕖 07.00 |
|
🍴 08.15 |
Ontbijt |
🍵 10.00 |
Drankenrondje |
🍴 12.00 |
|
13.00-14.00 |
|
🍵 14.00 |
|
15:00 |
|
16.00 |
|
🍴 17.00 |
Warme maaltijd |
🍵 19.00 |
Drankenrondje |
20.00 |
|
🌜 23.00 |
|
Maaltijdverstrekking
De broodmaaltijden kunt u ter plekke zelf samenstellen. Voor de warme maaltijd ontvangt u een menukaart. In de loop van de dag zal de voedingsassistente uw keuze komen opvragen. Drinken wordt geserveerd bij de broodmaaltijden en bij de drankrondes.
Dieet
Heeft u een dieet? Geef dit door aan de voedingsassistenten en verpleegkundigen.
Visite lopen
Tijdens uw opname in het ziekenhuis ziet u uw eigen longarts niet iedere dag. Van maandag tot en met vrijdag loopt de arts-assistent (zaalarts) met een verpleegkundige visite.
De zaalarts bespreekt uw zorg dagelijks met uw longarts.
U kunt bij de arts-assistenten terecht voor al uw dagelijkse vragen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om uw longarts te spreken. Geef dit aan bij de arts-assistent of verpleegkundige.
Patiëntenbespreking
Iedere dag is er een overleg met alle beschikbare artsen, arts-assistenten en co-assistenten. Tijdens deze bespreking worden alle opgenomen patiënten besproken. De behandelplannen worden kritisch bekeken en als dat nodig is bijgesteld. Tijdens dit overleg worden ook bijzonderheden uit de visite en uitslagen van aanvullend onderzoek besproken.
Samen Beslissen / 3 goede vragen
Als u in VieCuri bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u? Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts tijdens de visite of een apart gesprek de mogelijkheden en uw behandelwensen bespreken.
U kunt zich met de volgende 3 vragen voorbereiden op een goed gesprek:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
VieCuri wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. Het is belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt, wat uw ervaringen zijn, wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat. Dit zijn allemaal belangrijke dingen die kunnen helpen bij uw beslissing. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u ook om de mogelijkheden en uw voorkeuren duidelijk te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol en ‘beslissen jullie samen’ over het behandelplan.
Bewegen
Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.
VieCuri is een opleidingsziekenhuis
Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.
Wie werken er op deze afdeling?
Een ziekenhuis gaat 24 uur per dag door. Daarom wisselen de medewerkers een paar keer per dag. Als het personeel elkaar afwisselt, is er een overdracht op de afdeling. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het met iedereen gaat.
Iedere verpleegkundige verzorgt een groep patiënten. Dit betekent dat u iedere dag een “vaste” verpleegkundige heeft.
Artsen
Op de afdeling werken longartsen. Deze longartsen werken op de locatie in Venlo en in Venray. Uw eigen longarts is uw hoofdbehandelaar. De longarts maakt samen met u een behandelplan.
Arts-assistenten
Arts-assistenten zijn volledig bevoegde artsen die in opleiding zijn tot specialist (AIOS) of niet in opleiding tot specialist (ANIOS). Op de polikliniek helpen arts-assistenten vaak mee tijdens het spreekuur van de longarts.
Op de polikliniek assisteren de arts-assistenten de arts.
Op de verpleegafdeling zijn de arts-assistenten verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en kunnen ze de rol van zaalarts hebben. Ze lopen visite met de verpleegkundige. Arts-assistenten zijn tijdens uw opname een belangrijke vaste schakel tussen u en uw behandelend arts.
Co-assistenten
Een co-assistent is een student Geneeskunde die in het ziekenhuis ervaring opdoet. Deze praktijkervaring is het laatste onderdeel van de opleiding tot arts. De co-assistenten doen vaak een deel van het vooronderzoek bij patiënten. Zij kunnen nog niet al uw vragen beantwoorden. Na dit vooronderzoek komt u bij uw behandelend arts. Uw arts geeft antwoord op al uw vragen. Wilt u niet dat een co-assistent bij uw afspraak aanwezig is? Geef dit dan aan bij uw behandelend arts.
Andere zorgverleners op de afdeling
Het verplegend personeel bestaat uit:
- (gespecialiseerde) verpleegkundigen
- leerling-verpleegkundigen en stagiaires
Op de afdeling kunt u ook in contact komen met:
- physician assistant (PA) zorgverlener die speciaal is opgeleid om een aantal taken over te nemen van de specialist
- voedingsassistenten
- secretaressen
- afdelingsassistenten
- fysiotherapeuten
- medewerkers van het priklaboratorium
- gipsverbandmeesters
- spiritueel zorgverleners
- schoonmaakmedewerkers
- diëtisten
- ergotherapeuten
- transferverpleegkundigen (als dat nodig is bij ontslag)
Zorgrisico’s bij opname
Pijnbestrijding
U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat
bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen.
Decubitus
We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.
Ondervoeding
Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.
Vallen
Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:
- minder goed hoort of ziet
- moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
- de afgelopen 6 maanden bent gevallen
- de afgelopen maanden duizelig bent geweest.
Meer informatie over pijn, decubitus, ondervoeding en vallen vindt u op de informatiepagina Zorgrisico’s bij opname.
Weer naar huis
De arts bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw behandeling en uw zorg. U krijgt dan meestal meteen datum voor een controleafspraak mee, maar soms wordt deze later nagestuurd.
Mogelijk heeft u bij een ontslag naar de thuissituatie extra hulpmiddelen nodig. Denk hierbij aan een bed (voor beneden), looprek, rollator, urinaal of po-stoel. Voor meer informatie of overleg kunt u bij de verpleging terecht.
Vervolgzorg
Als u niet meteen naar huis kan zonder zorg, wordt het Transferbureau ingeschakeld.
Dit bureau bepaalt aan de hand van de wet of u in aanmerking komt voor vervolgzorg; zoals thuiszorg, revalidatie of een kortdurend verblijf in een zorginstelling. Bij de informatie over ‘Vervolgzorg nodig’ kunt u hierover meer lezen.
Als er voor u vervolgzorg geregeld moet worden is de datum en tijdstip van uw ontslag meestal niet goed van te voren aan te geven. Op het moment dat bekend is dat de thuiszorg of de zorginstelling tijd en plaats voor u heeft gaat de ontslagprocedure verder. Dit moment kan voor uw gevoel heel snel en plotseling komen. Het kan dus zo zijn dat u dezelfde of de volgende dag al het ziekenhuis mag verlaten. We hopen dat u begrijpt dat door de samenwerking met andere organisaties er snel gehandeld moet worden om ieders planning te laten slagen.
Vervoer
Als u met ontslag mag, moet uzelf of uw contactpersoon het vervoer te regelen en een eventuele rolstoel. Als de ontslagdatum bekend is zal de verpleegkundige dit met u bespreken. De verpleegkundige bespreekt ook welke vervoersmogelijkheden er bestaan en welke het best passend is in uw situatie:
- eigen vervoer/ taxi
- rolstoeltaxi
- ambulance (dit wordt altijd in overleg bepaald door de arts en verpleging).
Medicijnen
Moet u thuis medicijnen blijven gebruiken? Een medewerker van de apotheek bespreekt dit met u voordat u naar huis gaat.
Maak VieCuri beter!
Compliment, tip of klacht
Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling.
Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen.
Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.
VieCuri patiëntenpanel
Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim
500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel en meld u aan!
Cliëntenraad
De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij
geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur
van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri
in het algemeen.
Goed om te weten
Bij een afspraak, behandeling of opname in het ziekenhuis spelen zaken een rol
waar u waarschijnlijk niet meteen aan denkt. We hebben er een aantal voor u op een
rij gezet in op de informatiepagina 'Goed om te weten'.
- Wachttijden
- Kosten ziekenhuiszorg
- Registratie en identificatie
- Rechten en plichten van de patiënt en zorgverlener
- Tolk voor doven, slechthorenden en anderstaligen
- Privacy
- Wet en regelgeving
- Dossierinzage
- Levenskwesties
- Infectiepreventie
- Huisregels van VieCuri
- Wetenschappelijk onderzoek
Wilt u meer lezen over een of meerdere onderwerpen, ga dan naar de website
of vraag de verpleegkundige om deze informatie uit te printen.
Vragen
Als u informatie mist of vragen heeft, stel deze aan de verpleegkundige of arts op de afdeling.
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden;
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. VieCuri streeft ernaar om deze informatie altijd zo actueel en volledig mogelijk aan te bieden. Toch kan het gebeuren dat de informatie niet compleet of verouderd is. Ook kan in uw situatie de aandoening of behandeling anders zijn dan op deze pagina staat. Daarom kunt u aan deze informatie geen rechten ontlenen.
VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden in teksten, afbeeldingen en video’s. Ook niet als deze informatie niet goed is begrepen.
Deze informatie kan verwijzen naar websites van andere organisaties. VieCuri heeft geen invloed op websites van andere organisaties. Ook is VieCuri niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de beschikbaarheid of de inhoud daarvan.