Patiënt in wachtruimte

De stem van de patiënt wordt binnen VieCuri graag gehoord

Datum: 10 maart 2023

Wij verbeteren steeds onze zorg. Dat doen we graag samen met de patiënt. Eén van de manieren om dat te doen, is door over tal van onderwerpen de mening van patiëntvertegenwoordigers te vragen. (Ex-)patiënten Coen Oudenhoven en Jan Vissers zetten zich op deze manier in om de oncologiezorg te verbeteren.

 

Feedback aan artsen
De patiëntvertegenwoordigers geven over tal van zaken hun mening. Bijvoorbeeld: wat vinden zij van de inrichting van het Oncologiecentrum? Is de informatiefolder helder en compleet? Kan het behandeltraject beter, en zo ja hoe dan? Of: is twee onderzoeken achter elkaar op één dag te vermoeiend? Eén van de patiëntvertegenwoordigers die over dit soort onderwerpen sinds 2020 graag meedenkt is Jan Vissers (74) uit Grubbenvorst. “Ik ben in december 2019 geopereerd aan darmkanker. Dat is gelukkig goed verlopen. Bij één van de controles werd mij gevraagd of ik belangstelling had voor de rol van patiëntvertegenwoordiger. Tijdens de Tumorwerkgroep die inzoomt op darmkanker geef ik nu als ervaringsdeskundige mijn inbreng. Waarom ik het doe? Om ervoor te zorgen dat toekomstige patiënten van goede informatie worden voorzien. En natuurlijk om de artsen feedback te geven hoe je het behandelproces als patiënt ervaart.”

 

Knappe beweging
Ook de 61-jarige Coen Oudenhoven uit Venray
 vindt het belangrijk dat de stem van de patiënt gehoord wordt. Sinds oktober 2022 is hij patiëntvertegenwoordiger binnen de werkgroep Longoncologie. “Als het gaat om de kwaliteit van de zorg, wordt vaak de invalshoek van de patiënt gemist. Terwijl dit juist een waardevolle bijdrage kan betekenen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Ik heb zelf longkanker en de bedoeling is dat ik mijn ervaringen met het ziekenhuis en behandelingen meeneem in mijn rol als patiëntvertegenwoordiger. Ik vind dit een mooi initiatief. Naar mijn mening is het heel sterk dat de stem van de patiënt wordt gehoord door specialisten. Dat is een heel knappe beweging, die ook door de Raad van Bestuur van VieCuri wordt ondersteund. Door mogelijke blinde vlekken van professionals te benoemen, kan het ziekenhuis verbeteringen doorvoeren voor patiënten.”

 

Inge Ruitenburg, Coen Oudenhoven en Jan Vissers

Inge Ruitenburg (l) over Coen Oudenhoven (m) en Jan Vissers (r): 'Zij willen vanuit hun hart de zorgervaring voor toekomstige patiënten, beter maken.'

 

De zorgervaring voor toekomstige patiënten verbeteren

“Niemand weet beter wat zijn of haar behoeften zijn, dan de patiënt zelf. Die kennis is uniek en willen we gebruiken in onze zorg. We betrekken de patiënt op verschillende manieren: van een goed één op één gesprek in de behandelkamer tot aan overleggen over ons algemene beleid”, legt Inge Ruitenburg uit. Zij is als stafadviseur Oncologie het aanspreekpunt voor de patiëntvertegenwoordigers. Binnen VieCuri schuiven sinds 2014 patiëntvertegenwoordigers aan bij de Tumorwerkgroepen (weke delen, huid, prostaat en urineweg, darm, long, borst) en de Oncologie Beleidscommissie. “Daar mogen we trots op zijn, want ik ken maar weinig andere ziekenhuizen die patiëntexpertise zo verweven hebben in de oncologische zorg en het beleid. Daarbij vind ik het heel mooi dat de vertegenwoordigers hun inbreng willen geven. Zij willen vanuit hun hart de zorgervaring voor andere, toekomstige patiënten, beter maken.” 

Groepsfoto vietamine artikel
Scroll voor meer informatie