Patiënt in wachtruimte

Update 24-6: Terugroepactie slaapapneu-apparaat Dreamstation

Datum: 24 juni 2021

Nieuwsbericht 24-6-2021:

De longartsen van VieCuri volgen de richtlijn van hun beroepsvereniging:

 

Op basis van uitvoerig overleg met diverse instanties, de berichtgeving uit Europa en de gepubliceerde informatie vanuit Philips, is het op dit moment onmogelijk om een goede en volledige risico inschatting te maken van wat de consequenties kunnen zijn bij verder gebruik van de Dreamstation 1.

 

Daartegenover staat dat het staken van het gebruik van de apparaten in (bepaalde) gevallen vergaande consequenties kan hebben.

Het liefste zouden wij al onze patiënten per direct omzetten naar een ander apparaat.

 

Na gesprekken met de leverancier is het echter niet mogelijk gebleken dit binnen redelijke termijn te realiseren.

 

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat Philips met een reparatie oplossing komt voor de huidige apparaten.

 

Alles afwegende en met de informatie die ons op dit moment bekend is, vinden wij het niet passend om op dit moment in algemene zin patiënten te adviseren te stoppen met het gebruik van de genoemde apparaten tot er meer informatie is.

-----------

Nieuwsbericht 16-6-2021:

Leverancier Vivosol heeft gisteren alle gebruikers van Philips slaapapneuapparatuur (voor zover bij hen bekend) een mail gestuurd met de stand van zaken. Mocht u de mail niet hebben gekregen, u leest hem hier.  Vivisol geeft daarin aan samen met anderen te werken aan een Plan van Aanpak. Ook heeft men nieuwe vragen en antwoorden op hun website toegevoegd. Op www.vivisol.nl vindt u het laatste nieuws.

 

 ----------------

Nieuwsbericht 15-6-2021:

Philips Healthcare heeft aangegeven om het gebruik van de Dreamstation 1 per direct te stoppen. Het Dreamstation 1 apparaat wordt door patiënten thuis gebruikt om slaapapneu te behandelen. De apparaten, van leverancier Vivisol, bevatten een schuimrubber dat schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Volgens Philips gaat het om een relatief beperkt aantal klachten, maar men wil toch geen risico’s nemen.

 

Waarschuwing geldt alleen voor de Dreamstation 1
Gebruikt u een ander apparaat van Philips dan de Dreamstation 1, of van een ander merk (bijvoorbeeld ResMed, Fisher & Paykel of Heinen & Löwenstein)? Dan is deze waarschuwing niet op uw apparaat van toepassing.

 

Contact en vragen
Leverancier Vivisol verstrekt in de loop van vandaag alle patiënten die een Dreamstation 1 in hun bezit hebben, via de mail verdere informatie.

 

Philips overlegt momenteel met de landelijke vereniging van longartsen over alternatieven. De verwachting is dat in de loop van de komende dagen er meer duidelijkheid gegeven wordt door Philips over welke passende maatregelen er genomen gaan worden, zoals het aanpassen of ruilen van apparatuur, alternatieven etc.

 

We begrijpen dat dit bericht zorgen geeft en vragen oproept. Zodra wij nieuwe informatie beschikbaar hebben, wordt dit via de VieCuri website gecommuniceerd.

 

Voor meer informatie bekijkt u de website van leverancier Vivisol bekijken (inclusief vragen en antwoorden):
https://www.vivisol.nl/index.php/news/view/philips-terugroepactie-antwoorden-op-veelgestelde-vragen

 

Hier leest u de reactie van de Nederlandse Apneu Patiëntenvereniging: https://apneuvereniging.nl/terugroepactie-dreamstation-van-philips/

 

Waarschuwingsbordje
Scroll voor meer informatie

Belangrijk bericht

Binnenkort naar VieCuri? Bereid u goed voor!

 

Let op: werkzaamheden hoofdingang VieCuri Venlo

  • Van vrijdag 22 oktober t/m vrijdag 29 oktober is de hoofdingang van VieCuri Venlo aan de Tegelseweg gesloten in verband met werkzaamheden
  • U kunt gebruikmaken van de ingang aan de Maas-zijde (bij de parkeerautomaten), de M-ingang of de ingang bij de K-toren (ingang dialyse)

Meer weten over de werkzaamheden? Lees hier het volledige nieuwsbericht: 

 

Lees meer

 

Houd rekening met het volgende:

  • Kom alleen (tenzij begeleiding noodzakelijk is. Bekijk hier de uitzonderingen)
  • Kom niet te vroeg (max. 15 minuten vóór uw afspraak)
  • Desinfecteer regelmatig uw handen: bij binnenkomst, tijdens uw bezoek en in ieder geval na toiletbezoek
  • Draag een mondneusmasker wanneer de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd (bijv. in een volle wachtkamer)
  • Verlaat het ziekenhuis direct na uw afspraak, tenzij aanvullend onderzoek nodig is
  • Heeft u corona-achtige klachten? Of bent u in quarantaine of isolatie? Bel vóór uw afspraak met de polikliniek waarmee u de afspraak heeft

Meer weten? Lees hier hoe u zich kunt voorbereiden op uw bezoek aan VieCuri: 

 

Bereid u voor

 

Bloedafname

Voor bloedafname bij VieCuri in Venlo en Venray kunt u alleen op afspraak terecht. Bij de overige priklocaties kunt u zonder afspraak terecht.

 

Lees meer