Patiënt in wachtruimte

Veelgestelde vragen over uw afspraak bij VieCuri ten tijde van de coronacrisis

Datum: 5 juni 2020

Heeft u binnenkort een afspraak in VieCuri? Wij vinden het belangrijk dat wij goede en veilige zorg kunnen bieden aan onze patiënten in een veilige werkomgeving voor onze medewerkers. Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over uw afspraak, behandeling of bezoek.

 

Kijk hier voor updates over het coronavirus bij VieCuri. 

 

  • Vragen over uw (geplande) afspraak, onderzoek of operatie

    • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis maar ik krijg ineens corona-achtige klachten. Wat nu? (ingeklapt)

      Krijgt u corona-achtige klachten enkele dagen voor uw afspraak? Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Belt u dan met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. De arts bepaalt of de afspraak eventueel uitgesteld kan worden of dat u een mondneusmasker kan dragen tijdens uw bezoek in het ziekenhuis. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort bezoek/onderzoek/behandeling.

       

      Met corona-achtige klachten bedoelen we klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten).

    • Wanneer word ik geholpen? (ingeklapt)

      We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Mijn afspraak is pas over een tijdje maar de klachten waarvoor ik naar het ziekenhuis moet, worden erger. Wat nu? (ingeklapt)

      Neem direct contact op met uw huisarts of medisch specialist bij VieCuri als u al in behandeling bent. Zij beoordelen of de zorg urgent is geworden. Mogelijk bent u hierdoor eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden.

    • Kan mijn afspraak niet beter telefonisch of via een digitale afspraak plaatsvinden? (ingeklapt)

      Wat we zonder fysiek contact kunnen doen, doen we. Bijvoorbeeld telefonisch of door een digitale afspraak. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Sommige onderzoeken, zoals lichamelijk onderzoek, moeten in het ziekenhuis plaatsvinden.

    • Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat nu? (ingeklapt)

      Heeft u nog geen verwijzing? Neem dan eerst contact op met uw eigen huisarts. Hij bekijkt of uw klacht urgent is en maakt indien nodig een verwijzing naar het ziekenhuis. Heeft u wel al een verwijzing? We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. U wordt opgeroepen zodra dit mogelijk is.

    • Waar moet ik me melden voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      U meldt zich, net als regulier, bij de poli waar u de afspraak heeft. Het routenummer waar u moet zijn, vindt u op de afspraakbevestiging.

    • Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      Kom niet te vroeg om drukte in het ziekenhuis te voorkomen. We vragen u om 5 minuten voor de afspraak plaats te nemen in de wachtkamer.

       

      Na uw afspraak verlaat u het ziekenhuis direct, tenzij aanvullend onderzoek nodig is.

    • Ik word binnenkort geopereerd. Gaat deze operatie door? (ingeklapt)

      VieCuri heeft de afgelopen tijd niet-acute operaties moeten uitstellen. De reguliere operaties worden nu weer opgestart. We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. U wordt vanzelf opgeroepen.

    • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak (begeleider)? (ingeklapt)

      Wij verzoeken u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Tijdens uw afspraak kunt u iemand via de telefoon mee laten luisteren.


      Tenzij er begeleiding noodzakelijk is, zoals bij kinderen, kwetsbare ouderen of bij een slechtnieuwsgesprek, dan mag er wel één persoon als begeleiding meekomen. Heeft u vanwege medisch noodzakelijke redenen begeleiding nodig (bijvoorbeeld doordat u niet in staat bent zich zelfstandig te verplaatsen)? Dan mag er één persoon meekomen. Ook zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

       

      Bent u voor vervoer naar het ziekenhuis afhankelijk van een bestuurder, dan mag deze begeleider u wel brengen, maar niet in de wachtkamer plaatsnemen. Wij verzoeken de begeleider buiten of in de auto te wachten. Is die persoon verkouden (hoesten of benauwdheidsklachten), wilt u dan iemand anders vragen u naar het ziekenhuis te begeleiden?

       

      Als u hierover vragen heeft, vragen wij u om contact op te nemen met uw poli.

    • Waar kan ik terecht om bloed te laten prikken? (ingeklapt)

      U heeft in alle gevallen een doorverwijzing nodig van uw huisarts of specialist. Op deze pagina leest u welke locaties geopend zijn en de openingstijden: https://www.viecuri.nl/bloedafname.

    • Ik had een afspraak met een specialist van VieCuri, maar deze is door de coronacrisis geannuleerd. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In de opstartfase van onze reguliere zorg beginnen we met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen.

      We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Ik ben naar de huisarts geweest en heb een verwijzing gekregen voor een afspraak met een specialist van VieCuri. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van de verwijzing, staat hoe de afspraak met een specialist tot stand komt.

      • Als aangegeven is dat wij contact met u opnemen, hetzij via een brief of per telefoon, dan hoeft u niets te doen.
      • Indien gevraagd wordt zelf een afspraak te plannen, dan vindt u dat terug in het patiëntbericht met de bijbehorende contactgegevens.
    • Naar aanleiding van mijn afspraak in het ziekenhuis moet ik een behandeling op operatie ondergaan. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Moet u een behandeling of operatie ondergaan, dan nemen wij ofwel telefonisch of per brief contact met u op. U hoeft dus niets te doen.

    • Ik moet naar het ziekenhuis voor diagnostisch onderzoek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Indien u naar het ziekenhuis moet komen voor diagnostisch onderzoek, dan is het afhankelijk van het soort onderzoek wat u moet doen:

       

      • Moet u bloed laten prikken?
        U hoeft geen afspraak te maken; u kunt vrij inlopen. Kijk op onze website waar en hoe laat u terecht kunt om bloed te laten prikken.
      • Moet u voor een radiologisch onderzoek komen, waarvoor een afspraak nodig is, zoals echo, mammografie of Dexa?
        Bel dan met de afdeling Radiologie. Het telefoonnummer staat op de aanvraagbrief vermeld. Voor een gewone röntgenfoto kunt u terecht op het Centrum voor Diagnostiek route 11 in Venlo.
      • Moet u een functieonderzoek laten uitvoeren zoals een ECG, 24 uurs bloeddrukmeting, cardiale echo, spirometrie, endoscopie of gynaecologische- of prostaatecho?
        In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van uw bezoek aan de huisarts staat of u zelf moet bellen of dat het ziekenhuis contact met u opneemt.
    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Fysiotherapie. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/fysiotherapie/contact/.

    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Diëtetiek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/dietetiek/contact/.

 

 

  • Vragen over contact met patiënten in het ziekenhuis

    • Mogen patiënten op onze verpleegafdelingen bezoek ontvangen? (ingeklapt)

      Patiënten die opgenomen zijn in VieCuri mogen vanaf woensdag 27 mei weer beperkt bezoek ontvangen. Veilige zorg is altijd ons uitgangspunt. Daarom geldt een aantal voorwaarden:

       

      • Allereerst geldt dat u niet op bezoek mag komen als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus: keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk en/of smaakverlies, koorts 38 graden of hoger, diarree, spierpijn in combinatie met één van de andere klachten. U mag ook niet op bezoek komen wanneer u in thuisisolatie bent en/of een huisgenoot heeft die positief is getest op corona de afgelopen twee weken.
      • Het dragen van een goed mondneusmasker is verplicht. Daarmee beschermen we onze patiënten. Om die reden krijgt iedere bezoeker een nieuw en schoon mondkapje van VieCuri. Bij een speciaal uitgiftepunt krijgt u instructies hoe het mondkapje op de juiste wijze te dragen. Bij dit infopunt dienen ook de handen te worden gedesinfecteerd.
      • Patiënten mogen één bezoeker per dag ontvangen. Bij voorkeur is dit altijd dezelfde persoon om het aantal contacten (en daarmee besmettingsrisico) zo klein mogelijk te houden.
      • Er is één bezoekmoment van maximaal 2 uur per dag: Op werkdagen tussen 18.00-20.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 14.00-16.00 uur.
      • Bezoek is ook toegestaan bij patiënten die positief zijn getest op het coronavirus of covid-verdacht zijn. Hierbij gelden wel extra beschermingsmaatregelen (deze uitleg krijgt u op de verpleegafdeling).
      • Het meenemen van bloemen is niet toegestaan.
      • De patiënt blijft met zijn/haar bezoek op de kamer.
      • Uiteraard gelden onze basis hygiënemaatregelen: was regelmatig uw handen, hoest en nies in uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik, schud geen handen, houd 1,5 meter afstand (ook van de patiënt die u bezoekt).
      • We geven met pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden.
      • Voor enkele afdelingen geldt dat bezoek alleen op afspraak plaatsvindt: de Acute Opname Afdeling, de Brain Care Unit, de Intensive Care, de Eerste Harthulp, het Geboortecentrum en de verpleegafdeling Kindergeneeskunde. Ook deze afdelingen houden zich verder aan bovenstaande uitgangspunten.
      • Voor terminale patiënten geldt: bezoek alleen op afspraak en maximaal aantal bezoekers in overleg.
      • Nu bezoek weer is toegestaan, zal de bezorgservice (voor de was, persoonlijke spullen of attenties) voor patiënten binnenkort vervallen.
    • Mag ik een ontslagen patiënt ophalen? (ingeklapt)

      Er is afgesproken dat ontslagen patiënten, mogen worden opgehaald door een mantelzorger bij de balie van de verpleegafdeling. 

    • Mijn naaste ligt op de IC en er is geen of weinig contact mogelijk. Waar kan ik terecht voor steun? (ingeklapt)

      Als uw naaste wordt opgenomen op de Intensive Care, is dat voor u een zware tijd waarin er veel op u afkomt. In de huidige tijd heeft een opname extra veel impact door de maatregelen die genomen worden rondom het coronavirus. U kunt voor steun terecht bij Slachtofferhulp.

    • Mijn naaste ligt met het coronavirus op de Intensive Care (IC). Wat komt er allemaal kijken bij de verzorging van een coronapatiënt op de IC? (ingeklapt)

      Coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) zijn opgenomen hebben last van zuurstoftekort en liggen aan de beademing. De patiënt is via een buisje verbonden aan de machine die de ademhaling overneemt. Deze buis wordt in de meeste gevallen via de mond ingebracht (in een enkel geval via de neus) en loopt door de luchtpijp van de patiënt. Als een patiënt aan de beademing ligt, wordt de patiënt in slaap gehouden.

       

      De IC-verpleegkundigen en de IC-arts houden voortdurend in de gaten hoe het met de patiënt gaat. Zo wordt voortdurend hartslag, zuurstof, bloeddruk en de beademingsinstelling gecontroleerd. Verder wordt de patiënt ook persoonlijk verzorgd. De patiënt wordt gewassen en verschoond.

       

      De IC-arts bepaalt of een patiënt op de rug of op de buik ligt tijdens de opname. Als patiënten op de buik liggen, is het streven om patiënten 72 uur op de buik te laten liggen. Iedere 4 uur worden de armen en benen verlegd om verstijving en doorligplekken te voorkomen. Het hoofd van de patiënt ligt dan op een speciaal kussen.

       

      Dagelijks is er voor de contactpersoon van de patiënt de mogelijkheid om telefonisch contact te hebben met een verpleegkundige om te horen hoe het met hun naaste gaat. In een dagboek wordt de opname op de IC bijgehouden. Met dit dagboek krijgen de patiënt en de naasten een beeld wat er allemaal op de IC is gebeurd tijdens de opname.

       

      Kijk hier hoe een kamer op de Intensive Care eruitziet en lees de beschrijvingen van alle onderdelen van de IC-kamer.

    • Mijn naaste moet worden beademd. Wat zijn de mogelijke gevolgen? (ingeklapt)

      Als uw naaste aan de beademing ligt kan dit diverse gevolgen hebben.

      In deze voorlichtingsvideo van de Nederlandse Internisten Vereniging en Erasmus MC wordt uitgelegd wanneer patiënten aan de beademing moeten en welke gevolgen dat heeft.

 

  • Vragen over de hygiënemaatregelen

    • Kan ik mijn handen wassen/desinfecteren bij binnenkomst? (ingeklapt)

      Ja, dat kan op verschillende plekken in het ziekenhuis. Op de toiletten kunt u uw handen wassen met water en zeep. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

    • Bij de parkeerplaats moet ik op een knopje drukken voor een kaartje, is dat veilig? En kan ik veilig deurklinken of relingen aanraken? (ingeklapt)

      Wanneer u regelmatig uw handen wast met water en zeep, is dit veilig. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

       

      Verder worden de knoppen, deurklinken, relingen en andere ‘contactoppervlakken’ regelmatig gereinigd.

    • Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen? (ingeklapt)
      •          Was vaker uw handen
      •          Hoest en nies in uw elleboog
      •          Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •          Schud geen handen
      •          Houd 1,5 meter afstand
      •          Raak met uw handen niet uw mond, neus, ogen aan
    • Wordt binnen VieCuri nog handen geschud? (ingeklapt)

      Nee, VieCuri volgt de RIVM richtlijnen, daarom is er momenteel een aangepast beleid.

      Onze medewerkers schudden nu geen handen.

    • Een zorgverlener komt dichterbij dan 1,5 meter afstand. Is dat veilig? (ingeklapt)

      Ja, dit is veilig en voor bepaalde zorg ook noodzakelijk. Ons personeel is heel goed geïnstrueerd in het bieden van veilige zorg. Wij zorgen als het nodig is voor de juiste beschermingsmaatregelen, voor u als patiënt en voor onze medewerkers.

    • Moet ik een mondmasker op als ik naar het ziekenhuis kom? (ingeklapt)

      Nee, dat is alleen nodig als u last heeft van corona gerelateerde klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten). Of als u in thuisisolatie zit of als uw huisgenoot positief is getest op corona de afgelopen 2 weken. 

       

      Heeft u een afspraak in het ziekenhuis en heeft u enkele dagen voor uw afspraak corona gerelateerde klachten? Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is. Vindt uw specialist het nodig dat uw afspraak doorgaat ondanks uw klachten? Dan kunt u bij de receptie in de centrale hal een mondneusmasker ophalen. Dit masker draagt u tot u het ziekenhuis verlaat. 

    • Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen? (ingeklapt)

      Ja, VieCuri treft veel maatregelen om de zorg voor onze patiënten veilig te laten verlopen. Het belangrijkste is dat iedereen de basisregels volgt:

      •   Was vaker uw handen
      •   Hoest en nies in uw elleboog
      •   Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •   Schud geen handen
      •   Houd 1,5 meter afstand

       

      We geven met lijnen en pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ook de poliklinieken en wachtruimtes zijn volgens de 1,5 meter norm ingericht waar mogelijk. Verder beperken we het aantal mensen in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk.

       

      Heeft u een afspraak en heeft u enkele dagen voor uw afspraak één van onderstaande klachten?

      •           keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      •           benauwdheid
      •           reuk- en/of smaakverlies
      •           koorts (38 graden of hoger)
      •           diarree
      •           spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die 2 weken voor uw afspraak positief is getest op corona? Bel dan met de polikliniek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is.

 

 

  • Veelgestelde vragen van zwangere vrouwen over het coronavirus

    • Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken? (ingeklapt)

      Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. Met de gegevens die nu bekend zijn, lijken de gevolgen van een infectie met COVID-19 bij een zwangere vrouw niet anders voor het kind en de moeder dan bij andere infectieziekten die koorts veroorzaken.

      Bron: RIVM

    • Wat zijn de risico’s voor vroeggeboren kinderen ? (ingeklapt)

      Voor zover wij weten zijn er tot op heden geen kinderen overleden aan een coronavirusinfectie. Bij kinderen met een longaandoening kan het ziektebeeld ernstiger verlopen.

       

      Zoals voor alle mensen met andere gezondheidsproblemen geldt: houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen, ook die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

      Bron: RIVM

    • Ben ik besmet met het coronavirus/COVID-19? (ingeklapt)

      Op de website van het RIVM staat de laatste informatie over ziekteverschijnselen en testen.

      Twijfelt u of u het coronavirus/COVID-19 heeft? Dan belt u uw huisarts. Bel de verloskundige voor advies als u hem of haar wil bezoeken. 

      Bron: NVOG

    • Verloopt een infectie met het coronavirus/COVID-19 ernstiger voor een zwangere vrouw? (ingeklapt)

      Hier is nog niet veel over bekend. Er zijn geen aanwijzingen dat zwangere vrouwen meer kans hebben om het coronavirus/COVID-19 te krijgen. We weten niet zeker of een zwangere vrouw met het coronavirus/COVID-19 andere klachten heeft dan een vrouw die niet zwanger is. Bij andere virale infecties is dat wel het geval. Zwangere vrouwen hebben dan meer kans op longproblemen.

      Bron: NVOG

    • Kan de ongeboren baby geïnfecteerd raken tijdens de zwangerschap of bevalling? (ingeklapt)

      Tot nu toe zijn er geen berichten dat een moeder haar ongeboren baby via een directe overdracht (verticale transmissie) heeft besmet tijdens de zwangerschap of de bevalling. Het virus is ook niet gevonden in vruchtwater, navelstrengbloed, de keel van een pasgeborene of in borstvoeding.

      Een moeder kan haar kind wel besmetten op de ‘normale manier’: van mens-op-mens (horizontale transmissie).

      Bron: NVOG

    • Kan ik een miskraam krijgen van COVID-19? (ingeklapt)

      Hier is weinig over bekend. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat vrouwen met het coronavirus/COVID-19 meer kans hebben op een miskraam of zwangerschapsverlies.

      Er lijkt wel meer vroeggeboorte te zijn bij vrouwen met het coronavirus/COVID-19. Het is niet duidelijk of dit spontaan is. Of dat de baby om medische redenen eerder geboren moet worden.

      Bron: NVOG

    • Ik heb nu een infectie met het coronavirus/COVID-19 en zit in thuisisolatie. Gaat mijn afspraak met de verloskundige of gynaecoloog door? (ingeklapt)

      Overleg met uw verloskundig hulpverlener wat te doen in dit specifieke geval.

      Bron: NVOG

    • Ik heb nu een infectie met het coronavirus/COVID-19. Mag ik thuis bevallen? (ingeklapt)

      Op basis van beperkt beschikbare data adviseren wij tijdens de actieve infectie een ziekenhuisbevalling met bewaking van de foetus (cardiotocogram, CTG). Als de infectie meer dan 14 dagen geleden was, vervalt dit advies.

      Bron: NVOG

    • Mag ik borstvoeding geven als ik een infectie met het coronavirus/COVID-19 heb? (ingeklapt)

      Het coronavirus/COVID-19 is niet aangetoond in moedermelk. Wel is het advies om borstvoeding te geven met een mondkap en hygiënemaatregelen in acht te nemen (handen wassen voor het aanraken van de baby of borsten, eigen borstkolf te gebruiken of fles en de borstkolf goed schoon te maken na gebruik). Omdat het wel mogelijk is de baby te infecteren in uw nabijheid, valt het te overwegen om (gekolfde) voeding door een gezond persoon te laten geven.

      Bron: NVOG

    • Ik ben genezen van een infectie met het coronavirus/COVID-19. Ben ik nu onder controle van een gynaecoloog? (ingeklapt)

      In principe is een doorgemaakte infectie met COVID-19 geen medische indicatie. Wel wordt voorlopig aangeraden groei-echo’s te laten maken. 

      Bron: NVOG

       

    • Wie mogen er bij de bevalling aanwezig zijn? (ingeklapt)

      Bij de bevalling mag (naast de verloskundige) 1 begeleider meekomen met de zwangere. Als de begeleider hoest en/of niest, moet deze een chirurgisch mondmasker dragen. Als de begeleider hoest en/of niest én koorts heeft, mag deze helaas niet naar binnen bij het Geboortecentrum of het ziekenhuis.

       

      Broertje(s)/zusje(s) mogen één keer op bezoek komen na de bevalling. Zij moeten worden opgehaald, door partner/aanwezige verzorger, bij de ingang van de spoedpost. Niet in de wachtruimte. 

       

      Broertjes en zusjes hoeven geen mondmasker op. Degene die het kind/de kinderen brengt mag niet mee naar de afdeling. Partner/aanwezige verzorger brengt het kind/de kinderen weer zelf naar buiten. Opa(s)/Oma(s) mogen nog niet op bezoek komen.

    • Mag ik bij mijn baby blijven als deze wordt geboren in het Geboortecentrum en ik COVID-19 (verdachte) klachten heb? (ingeklapt)

      In veruit de meeste gevallen is het mogelijk om moeder en kind samen in isolatie te verplegen als dat nodig is. Dit kan zowel op de couveuse- als op de kraamafdeling.

 

 

Op deze foto zie je een vloersticker met '1.5 meter afstand houden'.
Scroll voor meer informatie