Inleiding
Als u wordt opgenomen in VieCuri, vragen wij u een contactpersoon aan te wijzen. Hier vindt u meer informatie over de taken en verantwoordelijkheden van uw contactpersoon. Deel deze informatie met uw contactpersoon, zodat hij/zij weet wat er van hem/haar wordt verwacht.
Wat is een contactpersoon?
Een contactpersoon is iemand die u tijdens uw opname in het ziekenhuis begeleidt en ondersteunt. Uw contactpersoon is het aanspreekpunt voor zowel familie en naasten als ook voor de verpleging en artsen. Het is prettig als uw contactpersoon op de hoogte is van uw lichamelijke conditie, maar ook van uw woon-, werk- en leefsituatie. Uw contactpersoon kan u ondersteunen in het contact met verschillende hulpverleners. Daarnaast helpt uw contactpersoon u vooral met dagelijkse praktische zaken.
Wie is uw contactpersoon?
U kiest zelf wie uw contactpersoon is. Dit kan bijvoorbeeld uw partner, een familielid, een goede vriend of buurvrouw zijn. Het is belangrijk dat u vertrouwen heeft in deze contactpersoon, zodat u zich op uw gemak voelt om vragen te stellen of emoties te tonen.
Wat zijn de taken van een contactpersoon?
U maakt samen met uw contactpersoon en hulpverleners van de afdeling afspraken over de rol van uw contactpersoon en wat hij/zij van VieCuri mag verwachten. Eventuele bijzonderheden worden in uw dossier genoteerd, zodat alle hulpverleners hiervan op de hoogte zijn.
De taken van uw contactpersoon:
- Aanspreekpunt zijn voor de verpleegkundige en behandelend arts op uw verzoek.
- Aanspreekpunt zijn voor uw familie en andere relaties.
- Informatie doorgeven over u aan uw familie/achterban.
Daarnaast regelt uw contactpersoon ,op uw verzoek, de organisatie rond uw opname. Denk hierbij aan:
- Het meebrengen van toiletartikelen/kleding. Het meebrengen van de medicijnen die u thuis gebruikt.
- Het meebrengen van hulpmiddelen (rolstoel e.d.) van thuis.
- Het coördineren van bezoek, zodat u niet te lang en te veel bezoek krijgt op één tijdstip.
- Op uw verzoek aanwezig zijn bij de gesprekken met de arts en verpleegkundige (bijvoorbeeld opnamegesprek, ontslaggesprek).
- Op uw verzoek meegaan naar een onderzoek.
- Op uw verzoek ondersteunen bij het regelen van zaken rond uw ontslag.
- Op uw verzoek meehelpen met onder andere eten geven, haren wassen en nagels knippen (mantelzorg).
Persoonlijke informatie delen
Om uw privacy te bewaken, wordt informatie over uw ziekte en welbevinden alleen aan uw contactpersoon doorgegeven. Dit moet met u zijn afgesproken. Uw contactpersoon geeft deze informatie, als dit nodig is, door aan overige familieleden en betrokkenen.
Medische informatie wordt uitsluitend door de arts gegeven. Als het nodig is spreekt de afdeling met uw contactpersoon af op welke tijden hij/zij het beste kan bellen.
Als het belangrijk is dat uw contactpersoon aanwezig is bij het bezoek van uw arts, nodigt de verpleegkundige uw contactpersoon hiervoor in overleg met u uit. U kunt ook zelf aangeven dat u wilt dat uw contactpersoon aanwezig is als uw arts langskomt of bij een gesprek met uw behandelend arts.
Zorgverleners geven geen informatie aan andere mensen dan uw contactpersoon.
Bereikbaarheid
Het is wenselijk dat uw contactpersoon 24 uur per dag bereikbaar is tijdens uw opname in het ziekenhuis. Als dit niet mogelijk is, vragen wij u een tweede persoon aan te wijzen. Deze tweede contactpersoon wordt dan gebeld als de eerste contactpersoon niet bereikbaar is. VieCuri belt soms met een anoniem nummer.
(Wettelijk) Vertegenwoordiger
Uw contactpersoon hoeft in principe niet uw wettelijk vertegenwoordiger te zijn. Bij alle beslissingen blijft uw toestemming nodig. Als u, tijdelijk, niet zelf weloverwogen beslissingen kunt nemen over uw behandeling of u vindt ondersteuning van een vertegenwoordiger nodig, is er sprake van een (wettelijk) vertegenwoordiger.
Als u tijdelijk geen beslissingen kunt nemen over uw gezondheid en/of over een bepaalde handeling, doet een vertegenwoordiger dit voor u. Deze persoon zorgt ervoor dat uw wensen goed worden beschermd. Dit kan een wettelijk vertegenwoordiger zijn (een curator of mentor), of een schriftelijke gemachtigde. Als die er niet zijn, kan uw echtgenoot, geregistreerd partner of andere levensgezel uw vertegenwoordiger zijn. Is die er ook niet, dan kan een familielid uw vertegenwoordiger zijn.
Anders dan bij een contactpersoon, moet uw vertegenwoordiger betrokken worden bij uw zorg, zeker ook bij voorlichting en besluitvorming.
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.