Afdelingsinformatie peritoneaal dialyse

Wat u moet weten over uw behandeling en bezoek aan de dialyseafdeling

Welkom!

Welkom op de Dialyseafdeling van VieCuri. Hier leest u praktische informatie over uw behandeling, de afdeling, onze medewerkers en wat u zelf kunt doen om uw behandeling zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Locatie en openingstijden

De polikliniek voor peritoneaal dialyse bevindt zich in het Dialysecentrum op de locatie Venlo. U vindt de gegevens en openingstijden onderaan deze informatie.

Openingstijden met feestdagen

Het dialysecentrum is ook op feestdagen geopend. Rondom Kerst en Nieuwjaar kunnen er aangepaste openingstijden gelden. Als dit zo is,  dan wordt u hier tijdig over geïnformeerd.

Het dialyseteam; wie doet wat?

Op de dialyseafdeling werkt een team van verschillende zorgverleners. Ieder met een eigen specialisme.

  • Nefrologen (hoofdbehandelaars): zij zijn verantwoordelijk voor uw medische behandeling en beslissen hierover samen met u.
  • Dialyseverpleegkundigen: begeleiden u met de dialysebehandeling en voeren onderzoeken bij u uit. 
    U krijgt 2 vaste zorgcoördinatoren (zoco’s). Zij regelen uw zorg en zijn uw eerste aanspreekpunt. Elk jaar krijgt u nieuwe zoco’s.
  • Medisch maatschappelijk werker: biedt hulp bij alles wat u emotioneel of sociaal lastig vindt rondom uw dialysebehandeling. Ook voor uw naasten.
  • Diëtist: helpt u bij het volgen van een dieet. Zij geeft advies over voeding en hoe u zich aan de voedingsregels kunt houden.
  • Secretaresse: regelt de administratie van de afdeling.

Polibezoek

U komt ongeveer elke 6 weken op controle bij de nefroloog. Dit gesprek vindt plaats op de dialyseafdeling. Vooraf heeft u een afspraak met de PD-verpleegkundige. Meld u daarom een kwartier voor de afspraak bij de nefroloog bij de verpleegkundige.

 

De PD-verpleegkundige:

  • vraagt hoe de behandeling gaat

  • bekijkt de katheterpoort

  • schrijft uw vragen op voor de nefroloog

  • geeft u de materialen die u nodig heeft (zoals gazen, pleisters, handgel, zoutoplossing/NaCl of multivitamines)

  • plant eventueel extra onderzoeken

Daarna komt de nefroloog erbij. Die bespreekt met u de behandeling, bloeduitslagen en andere belangrijke zaken.

Jaarlijkse afspraak met vragenlijst (PROMS)

Eén keer per jaar heeft u een speciaal gesprek op basis van een vragenlijst: PROMS.
Deze vragenlijst gaat over uw lichamelijke klachten en uw kwaliteit van leven.

Kijk hier voor meer informatie en bekijk de informatievideo.1

Extra afspraak nodig?

Dan mag u altijd een extra afspraak met de nefroloog aanvragen.

Bloedprikken

Als u onder behandeling bent, moet u altijd ongeveer een week vóór de poliafspraak met de nefroloog bloed laten prikken. Soms is het nodig om vaker bloed te laten afnemen, bijvoorbeeld door uw gezondheidssituatie. U moet hiervoor zelf een afspraak maken via het patiëntenportaal mijnVieCuri.

Kijk hier voor meer informatie over het makenvan een afspraak voor bloedprikken. 2

Apotheek VieCuri Vitaal

U kunt gebruik maken van de service van de Apotheek VieCuri Vitaal.

Deze apotheek:

  • zet uw medicijnen klaar op rol (per dag en tijd)

  • controleert of uw medicijnen goed op elkaar zijn afgestemd

  • past veranderingen meteen aan in uw patiëntendossier

Uw zorgverzekering vergoedt de medicijnen zoals u gewend bent.

U kunt ingeschreven blijven bij uw eigen apotheek; hierin bent u volledig vrij.

Als u gebruik wilt maken van Apotheek VieCuri Vitaal, kunt u dit doorgeven aan de verpleegkundige.

Aandachtspunten voor thuis: wat u merkt en wat u moet doen

Bij peritoneale dialyse kunnen soms problemen ontstaan. Het is belangrijk dat u weet waar u thuis op moet letten. In de tabellen hieronder ziet u:

  • Wat u kunt merken als er iets misgaat

  • Wat u dan het beste kunt doen

Zo weet u wanneer u contact moet opnemen met het Dialysecentrum.

Complicaties
Katheter en poort

Wat merkt u?

Wat moet u doen?

Ontstoken huidpoort

 

  • Roodheid van de huid rondom de ingang
  • Zwelling van de huid rondom de ingang
  • Pijn
  • Pus of vocht uit de huidpoort

Als u één of meerdere van deze verschijnselen heeft, neem dan snel contact op.

Lekkage langs de katheter

 

Spoelvloeistof lekt rond de huidpoort naar buiten. 

Wanneer u merkt dat er vloeistof via de huidpoort naar buiten loopt, neem dan direct contact op met de PD verpleegkundige.

Lekkage of breuk van de
katheter en/of verlenglijn

 

Er lekt vloeistof uit de katheter of uit de verlenglijn door een gaatje in de lijn.

  • Plaatst direct een wit klemmetje tussen de lek en de huidpoort.
  • Neemt u direct contact op met de PD verpleegkundige.
  • U mag niet verder gaan met dialyse behandeling.

Losraken van de katheter-
verlenglijn

De katheterverlenglijn laat tijdens de behandeling of spontaan los van de katheter.

  • Zet de verlenglijn  nooit terug erop.
  • Zet zo snel mogelijk  een wit klemmetje op de katheter.
  • Wikkel een steriel gaasje om het titanium stukje.
  • Neem daarna meteen contact op.

Huidirritatie of veranderingen

  • Huidirritatie door pleisters, jodium of iets anders

  • Ernstige korstjes op de huid (soms door wild vlees)

  • Veranderingen aan de poort, tunnel of huid die u eerder niet zag

 

Neem contact op.

Complicaties
tijdens de behandeling

Wat merkt u?

Wat moet u doen?

Problemen met inlopen
en/of uitlopen van de
PD-vloeistof

 

Het kan zijn dat:

  • er een knik in de lijnen of in de PD katheter zit
  • de draaiklem van de miniset open staat
  • de breekpijpjes niet goed doorgebroken zijn
  • de klemmen gesloten zijn

Als u alles heeft gecontroleerd en de oorzaak nog niet is gevonden, probeer dan het volgende:

  • bewegen, lopen, traplopen, springen
  • van houding veranderen, op de andere zij gaan liggen
  • even flink in de zak knijpen (bij de inloop)
  • bij de uitloop een klein beetje schone vloeistof laten inlopen
  • de katheter strak oprollen rond een pen.     

Ga ook na wanneer u voor het laatst ontlasting heeft gehad. Obstipatie kan ook de in- en uitloop beinvloeden.

Heeft u medicijnen nodig voor een betere stoelgang en/ of heeft u alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat, neem dan contact op.

Bloederige vloeistof

  • Het kan voorkomen dat de uitgelopen vloeistof er wat bloederig uitziet. Dit kan gebeuren doordat er een klein bloedvaatje is geknapt. Bij een volgende wisseling is dit vaak al weer over.
  • Bij vrouwen kan er rond de eisprong of tijdens de menstruatie verkleuring optreden. 

Weet u niet zeker waar het vandaan komt en/of maakt u zich zorgen, neem dan contact op. 
Is de bloederige vloeistof ontstaan door een andere oorzaak, bijvoorbeeld een ongeval. Neem dan direct contact op.

Contaminatie
(het in contact
komen met bacteriën).

 

Het kan voorkomen dat u het donkerblauwe uiteinde van de katheter aanraakt of laat vallen.

  • U mag u niet aan gaan sluiten of gaan wisselen.
  • Plaats een nieuwe jodiumdop en laat deze 10 minuten zitten. Daarna is het uiteinde van de katheter weer steriel en kunt u de wisseling starten of hervatten.

Complicaties

lichamelijk

Wat merkt u?

Wat moet u doen?

Buikvliesontsteking
(peritonitis)

  • de uitloopvloeistof is troebel
  • (hevige) buikpijn
  • misselijkheid
  • koorts

Als u één of meerdere van deze verschijnselen heeft, moet u direct contact opnemen. 

  • Buiten openingstijden belt u het ziekenhuis. Vraag naar de arts-assistent interne geneeskunde.
  • Moet u naar het de afdeling of de Spoedeisende hulp komen? Neem dan altijd de zak met uitgelopen vloeistof mee.

Overvulling: er zit
te veel vocht in
uw lichaam

  • een hoger lichaamsgewicht
  • een hogere bloeddruk
  • vocht vasthouden bij enkels en ogen
  • benauwdheid en hoesten, vooral bij plat liggen
  • Minder drinken
  • Minder zout gebruiken
  • Een hoger glucoseschema te kiezen. Bijvoorbeeld door een zak 1.36% te vervangen door een zak 2.27%. Bel de PD-verpleegkundige voor advies.

Ondervulling: er zit
te weinig vocht in
uw lichaam

  • een lager lichaamsgewicht
  • een lagere bloeddruk
  • duizeligheid
  • algehele malaise (ziek voelen)
  • dorst
  • zwak gevoel
  • kramp
  • Meer drinken
  • Neem een kopje bouillon
  • Een lager glucoseschema kiezen. Bv. door een 2.27% zak te vervangen door een 1.36%. Bel de PD-verpleegkundige voor advies.

Vakantiedialyse

Ook wanneer u dialyseert, kunt u op vakantie gaan. Het vraagt wel wat meer voorbereiding. Daarom is het belangrijk dat u 3 tot 6 maanden van tevoren dit aangeeft bij uw zoco-verpleegkundige, nefroloog en maatschappelijk werker. Verdere stappen worden toegelicht door de zoco-verpleegkundige wat er geregeld dient te worden voor een vakantiedialyse. Voor meer informatie kunt u de verpleegkundige vragen naar de informatiefolder vakantiedialyse.

Huisregels

Dialysecentrum

Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen veilig en prettig is op de afdeling, hebben we een aantal regels. We vragen u vriendelijk om zich hieraan te houden.

  • Meld u bij de secretaresse en neem plaats in de wachtkamer totdat u wordt uitgenodigd om verder te komen, tenzij er individuele afspraken met u gemaakt zijn.
  • U ontvangt bij de start van peritoneale dialyse een parkeerpasje voor het Dialysecentrum.

Huisregels VieCuri

Samen zorgen we voor een veilige en prettige omgeving
In VieCuri vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Daarom hebben we een aantal huisregels opgesteld. Deze helpen ons om goede zorg te bieden in een fijne en veilige omgeving – voor u, andere patiënten én onze medewerkers.

 

We vragen u vriendelijk om zich aan deze regels te houden en de aanwijzingen van onze zorgverleners en (beveiligings)medewerkers op te volgen.
Houdt u zich niet aan de regels? Dan kan het ziekenhuis besluiten om u (tijdelijk) de toegang te weigeren.

  • Wij behandelen elkaar respectvol

    Discriminatie en ongewenst gedrag accepteren wij in VieCuri niet. Wij gaan dus niet akkoord met het achterstellen van elkaar op grond van onder andere kleding, geslacht, uiterlijk, leeftijd, gedrag of geloof. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of druk van seksuele aard staan wij niet toe.
  • Wij staan voor een veilige omgeving

    Alle vormen van agressie, geweld, intimidatie of wapenbezit accepteren we in VieCuri niet. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie van alle vormen van fysieke agressie en bedreigingen.
  • VieCuri is een rookvrij ziekenhuis

    In de gebouwen en buiten op ons terrein mag niet gerookt worden. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Het gebruik van alcohol is alleen toegestaan bij daartoe aangewezen bijzondere gelegenheden. Onder invloed zijn van alcohol in het ziekenhuis is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de gebouwen van het ziekenhuis drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn.
  • Bewaak uw eigendommen

    VieCuri is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van uw eigendommen. Bij diefstal en vandalisme van onze eigendommen doen we altijd aangifte bij de politie. De schade is voor rekening van de dader.
  • Foto’s, filmpjes en geluidsopnames

    Om de privacy van onze patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen mag het maken van foto's en films voor privégebruik en het delen ervan via sociale media alleen wanneer alle personen die in beeld komen hiervoor toestemming hebben gegeven. Foto's en films bedoeld voor externe publicatie mogen alleen gemaakt worden na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek. Het maken van geluidsopnames voor privégebruik is toegestaan. Het maken van geluidsopnames bedoeld voor externe publicatie mag alleen na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek.

Betekenis moeilijke woorden

  1. PROMs: Patient Reported Outcome Measures: Vragenlijst over kwaliteit van leven en gevolgen van de ziekte.

Linkjes

  1. https://www.viecuri.nl/specialismen/dialysecentrum/proms-vragenlijsten/
  2. https://www.viecuri.nl/bloedprikken,bloedafname
  3. https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie

Vragen

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:

Contact

Opmerkingen

  • Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
  • Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?

Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.

Disclaimer

Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.3