Welkom!
Welkom op de Dialyseafdeling van VieCuri. Hier leest u praktische informatie over uw behandeling, de afdeling, onze medewerkers en wat u zelf kunt doen om uw behandeling zo prettig mogelijk te laten verlopen.
Locatie en openingstijden
De polikliniek voor peritoneaal dialyse bevindt zich in het Dialysecentrum op de locatie Venlo. U vindt de gegevens en openingstijden onderaan deze informatie.
Openingstijden met feestdagen
Het dialysecentrum is ook op feestdagen geopend. Rondom Kerst en Nieuwjaar kunnen er aangepaste openingstijden gelden. Als dit zo is, dan wordt u hier tijdig over geïnformeerd.
Het dialyseteam; wie doet wat?
Op de dialyseafdeling werkt een team van verschillende zorgverleners. Ieder met een eigen specialisme.
- Nefrologen (hoofdbehandelaars): zij zijn verantwoordelijk voor uw medische behandeling en beslissen hierover samen met u.
- Dialyseverpleegkundigen: begeleiden u met de dialysebehandeling en voeren onderzoeken bij u uit.
U krijgt 2 vaste zorgcoördinatoren (zoco’s). Zij regelen uw zorg en zijn uw eerste aanspreekpunt. Elk jaar krijgt u nieuwe zoco’s. - Medisch maatschappelijk werker: biedt hulp bij alles wat u emotioneel of sociaal lastig vindt rondom uw dialysebehandeling. Ook voor uw naasten.
- Diëtist: helpt u bij het volgen van een dieet. Zij geeft advies over voeding en hoe u zich aan de voedingsregels kunt houden.
- Secretaresse: regelt de administratie van de afdeling.
Polibezoek
U komt ongeveer elke 6 weken op controle bij de nefroloog. Dit gesprek vindt plaats op de dialyseafdeling. Vooraf heeft u een afspraak met de PD-verpleegkundige. Meld u daarom een kwartier voor de afspraak bij de nefroloog bij de verpleegkundige.
De PD-verpleegkundige:
-
vraagt hoe de behandeling gaat
-
bekijkt de katheterpoort
-
schrijft uw vragen op voor de nefroloog
-
geeft u de materialen die u nodig heeft (zoals gazen, pleisters, handgel, zoutoplossing/NaCl of multivitamines)
-
plant eventueel extra onderzoeken
Daarna komt de nefroloog erbij. Die bespreekt met u de behandeling, bloeduitslagen en andere belangrijke zaken.
Jaarlijkse afspraak met vragenlijst (PROMS)
Eén keer per jaar heeft u een speciaal gesprek op basis van een vragenlijst: PROMS.
Deze vragenlijst gaat over uw lichamelijke klachten en uw kwaliteit van leven.
Kijk hier voor meer informatie en bekijk de informatievideo.1
Extra afspraak nodig?
Dan mag u altijd een extra afspraak met de nefroloog aanvragen.
Bloedprikken
Als u onder behandeling bent, moet u altijd ongeveer een week vóór de poliafspraak met de nefroloog bloed laten prikken. Soms is het nodig om vaker bloed te laten afnemen, bijvoorbeeld door uw gezondheidssituatie. U moet hiervoor zelf een afspraak maken via het patiëntenportaal mijnVieCuri.
Kijk hier voor meer informatie over het makenvan een afspraak voor bloedprikken. 2
Apotheek VieCuri Vitaal
U kunt gebruik maken van de service van de Apotheek VieCuri Vitaal.
Deze apotheek:
-
zet uw medicijnen klaar op rol (per dag en tijd)
-
controleert of uw medicijnen goed op elkaar zijn afgestemd
-
past veranderingen meteen aan in uw patiëntendossier
Uw zorgverzekering vergoedt de medicijnen zoals u gewend bent.
U kunt ingeschreven blijven bij uw eigen apotheek; hierin bent u volledig vrij.
Als u gebruik wilt maken van Apotheek VieCuri Vitaal, kunt u dit doorgeven aan de verpleegkundige.
Aandachtspunten voor thuis: wat u merkt en wat u moet doen
Bij peritoneale dialyse kunnen soms problemen ontstaan. Het is belangrijk dat u weet waar u thuis op moet letten. In de tabellen hieronder ziet u:
-
Wat u kunt merken als er iets misgaat
-
Wat u dan het beste kunt doen
Zo weet u wanneer u contact moet opnemen met het Dialysecentrum.
Complicaties |
Wat merkt u? |
Wat moet u doen? |
---|---|---|
Ontstoken huidpoort
|
|
Als u één of meerdere van deze verschijnselen heeft, neem dan snel contact op. |
Lekkage langs de katheter
|
Spoelvloeistof lekt rond de huidpoort naar buiten. |
Wanneer u merkt dat er vloeistof via de huidpoort naar buiten loopt, neem dan direct contact op met de PD verpleegkundige. |
Lekkage of breuk van de
|
Er lekt vloeistof uit de katheter of uit de verlenglijn door een gaatje in de lijn. |
|
Losraken van de katheter- |
De katheterverlenglijn laat tijdens de behandeling of spontaan los van de katheter. |
|
Huidirritatie of veranderingen |
|
Neem contact op. |
Complicaties |
Wat merkt u? |
Wat moet u doen? |
---|---|---|
Problemen met inlopen
|
Het kan zijn dat:
|
Als u alles heeft gecontroleerd en de oorzaak nog niet is gevonden, probeer dan het volgende:
Ga ook na wanneer u voor het laatst ontlasting heeft gehad. Obstipatie kan ook de in- en uitloop beinvloeden. Heeft u medicijnen nodig voor een betere stoelgang en/ of heeft u alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat, neem dan contact op. |
Bloederige vloeistof |
|
Weet u niet zeker waar het vandaan komt en/of maakt u zich zorgen, neem dan contact op. |
Contaminatie
|
Het kan voorkomen dat u het donkerblauwe uiteinde van de katheter aanraakt of laat vallen. |
|
Complicaties lichamelijk |
Wat merkt u? |
Wat moet u doen? |
---|---|---|
Buikvliesontsteking |
|
Als u één of meerdere van deze verschijnselen heeft, moet u direct contact opnemen.
|
Overvulling: er zit |
|
|
Ondervulling: er zit |
|
|
Vakantiedialyse
Ook wanneer u dialyseert, kunt u op vakantie gaan. Het vraagt wel wat meer voorbereiding. Daarom is het belangrijk dat u 3 tot 6 maanden van tevoren dit aangeeft bij uw zoco-verpleegkundige, nefroloog en maatschappelijk werker. Verdere stappen worden toegelicht door de zoco-verpleegkundige wat er geregeld dient te worden voor een vakantiedialyse. Voor meer informatie kunt u de verpleegkundige vragen naar de informatiefolder vakantiedialyse.
Huisregels
Dialysecentrum
Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen veilig en prettig is op de afdeling, hebben we een aantal regels. We vragen u vriendelijk om zich hieraan te houden.
- Meld u bij de secretaresse en neem plaats in de wachtkamer totdat u wordt uitgenodigd om verder te komen, tenzij er individuele afspraken met u gemaakt zijn.
-
U ontvangt bij de start van peritoneale dialyse een parkeerpasje voor het Dialysecentrum.
Huisregels VieCuri
Samen zorgen we voor een veilige en prettige omgeving
In VieCuri vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Daarom hebben we een aantal huisregels opgesteld. Deze helpen ons om goede zorg te bieden in een fijne en veilige omgeving – voor u, andere patiënten én onze medewerkers.
We vragen u vriendelijk om zich aan deze regels te houden en de aanwijzingen van onze zorgverleners en (beveiligings)medewerkers op te volgen.
Houdt u zich niet aan de regels? Dan kan het ziekenhuis besluiten om u (tijdelijk) de toegang te weigeren.
-
Wij behandelen elkaar respectvol
Discriminatie en ongewenst gedrag accepteren wij in VieCuri niet. Wij gaan dus niet akkoord met het achterstellen van elkaar op grond van onder andere kleding, geslacht, uiterlijk, leeftijd, gedrag of geloof. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of druk van seksuele aard staan wij niet toe. -
Wij staan voor een veilige omgeving
Alle vormen van agressie, geweld, intimidatie of wapenbezit accepteren we in VieCuri niet. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie van alle vormen van fysieke agressie en bedreigingen. -
VieCuri is een rookvrij ziekenhuis
In de gebouwen en buiten op ons terrein mag niet gerookt worden. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Het gebruik van alcohol is alleen toegestaan bij daartoe aangewezen bijzondere gelegenheden. Onder invloed zijn van alcohol in het ziekenhuis is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de gebouwen van het ziekenhuis drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn.
-
Bewaak uw eigendommen
VieCuri is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van uw eigendommen. Bij diefstal en vandalisme van onze eigendommen doen we altijd aangifte bij de politie. De schade is voor rekening van de dader. -
Foto’s, filmpjes en geluidsopnames
Om de privacy van onze patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen mag het maken van foto's en films voor privégebruik en het delen ervan via sociale media alleen wanneer alle personen die in beeld komen hiervoor toestemming hebben gegeven. Foto's en films bedoeld voor externe publicatie mogen alleen gemaakt worden na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek. Het maken van geluidsopnames voor privégebruik is toegestaan. Het maken van geluidsopnames bedoeld voor externe publicatie mag alleen na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek.
Betekenis moeilijke woorden
- PROMs: Patient Reported Outcome Measures: Vragenlijst over kwaliteit van leven en gevolgen van de ziekte.
Linkjes
- https://www.viecuri.nl/specialismen/dialysecentrum/proms-vragenlijsten/
- https://www.viecuri.nl/bloedprikken,bloedafname
- https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.3