Afdelingsinformatie Hemodialyse

Wat u moet weten over uw behandeling en verblijf op de dialyseafdeling

Welkom!

Welkom op de Dialyseafdeling van VieCuri. Hier leest u praktische informatie over uw behandeling, de afdeling, onze medewerkers en wat u zelf kunt doen om uw behandeling zo prettig mogelijk te laten verlopen. Ook vindt u informatie over voeding, vervoer, huisregels en bezoek. Zo weet u precies wat u kunt verwachten.

Locaties en openingstijden

Ons Dialysecentrum heeft 2 locaties. U vindt de gegevens en openingstijden onderaan deze informatie.

Openingstijden met feestdagen

Het dialysecentrum is ook op feestdagen geopend. Rondom Kerst en Nieuwjaar kunnen er aangepaste openingstijden gelden. Als dit zo is, dan wordt u hier tijdig over geïnformeerd.

Het dialyseteam; wie doet wat?

Op de dialyseafdeling werkt een team van verschillende zorgverleners. Ieder met een eigen specialisme.

  • Nefrologen (hoofdbehandelaars): zij zijn verantwoordelijk voor uw medische behandeling en beslissen hierover samen met u.
  • Dialyseverpleegkundigen: (ook in opleiding) voeren uw dialysebehandeling uit. Per unit is er een Eerst Verantwoordelijke dialyseVerpleegkundige (EVV-er) die op die dag verantwoordelijk is voor uw zorg.
    Daarnaast krijgt u twee vaste zorgcoördinatoren (zoco’s). Zij regelen uw zorg en zijn uw eerste aanspreekpunt. Elk jaar krijgt u nieuwe zoco’s.
  • Medisch maatschappelijk werker: biedt hulp bij alles wat u emotioneel of sociaal lastig vindt rondom uw dialysebehandeling. Ook voor uw naasten.
  • Diëtist: helpt u bij het volgen van een dieet. Zij geeft advies over voeding en hoe u zich aan de voedingsregels kunt houden.
  • Technische dienst: Zij zorgen voor het onderhoud en de reparatie van de dialyseapparatuur.
  • Secretaresse: regelt de administratie van de afdeling.
  • Voedingsassistent: zorgt voor uw maaltijd tijdens en na de dialyse.
  • Afdelingsassistent: helpt de verpleegkundigen bij taken rondom uw zorg.
  • Vrijwilligers: maken uw verblijf prettiger. Ze kunnen een praatje maken of u helpen met de krant.

Wijziging van het dialyseschema

Dialyse is belangrijk voor uw gezondheid. Het is een noodzakelijke behandeling.

Op de afdeling werken we met een vast dialyseschema. U komt dus altijd op dezelfde dagen en tijden voor uw behandeling.
We vragen u om afspraken bij andere specialisten zoveel mogelijk buiten uw dialysetijden te plannen.

Verzoek om uw schema te wijzigen

Soms kan het gebeuren dat u toch niet op uw vaste tijd kunt komen. Alleen in bijzondere gevallen kan het schema tijdelijk worden aangepast.
Wilt u een wijziging aanvragen? Bespreek dit dan met de verpleegkundige. Jullie vullen samen een formulier in. Dit formulier wordt naar de teamleiding gestuurd.

Vraag een wijziging minstens 14 dagen van tevoren aan.
U hoort uiterlijk een week van tevoren of de wijziging is goedgekeurd. De teamleiding of verpleegkundige laat dit aan u weten.

Tijdens een opname

Als u in het ziekenhuis wordt opgenomen, kunnen de dialysetijden tijdelijk veranderen.
Zo heeft de verpleegkundige voldoende tijd om u goed te verzorgen.

Verzoek vanuit de afdeling

Het kan ook gebeuren dat de dialyseafdeling u vraagt om op een andere dag, tijd of locatie te komen. Dit doen we alleen als het echt nodig is. Natuurlijk overleggen we dit altijd met u.

Polibezoek en visite van de nefroloog

Polibezoek

2 keer per jaar heeft u een poli afspraak bij uw nefroloog: eenmaal op de poli en eenmaal via een PROMS poligesprek, dat plaatsvindt tijdens de dialyse op een aparte kamer. PROMS is een vragenlijst die de lichamelijke klachten in kaart brengt en de kwaliteit van leven centraal stelt. Indien nodig kunt u altijd een extra polibezoek bij de nefroloog aanvragen.

Visite

De nefroloog komt wekelijks bij u langs, tijdens de visite. Welke nefroloog u ziet, hangt af van uw dialysedagen en locatie.

Venlo

3x in de week

Maandagochtend

Dr. Luik

Maandagmiddag

Dr. Hermans

Dinsdagochtend

Dr. van Kuijk

Donderdagmiddag

Dr. Stikkelbroeck

Venray

Dinsdagochtend

Dr. Luik

Vrijdagochtend

Dr. van Kuijk

Venlo

2x in de week

Visitedag

Dialysedagen

Nefroloog

Maandagochtend

Maandag, donderdag (ochtend)

Dr. Luik

Dinsdagochtend

Dinsdag, vrijdag (ochtend)

Dr. van Kuijk

Dinsdagmiddag

Dinsdag, vrijdag (middag)

Dr. van Kuijk

Woensdagochtend

Woensdag, zaterdag (ochtend)

Dr. Hermans

Woensdagmiddag

Woensdag, zaterdag (middag)

Dr. Luik

Donderdagmiddag

Maandag, donderdag (middag)

Dr. Stikkelbroeck

Venray

Dinsdagochtend

Dinsdag, zaterdag (ochtend)

Dr. Luik

Vrijdagochtend

Maandag, vrijdag (ochtend)

Dr. van Kuijk

Maaltijden tijdens en na de dialyse

Bij dialyse heeft u lichaam eiwitten nodig. U verliest namelijk ongeveer 12 gram eiwit tijdens de behandeling. Daarom bieden wij tijdens en na de dialyse een tussendoortje en een maaltijd aan. De voedingsassistente bespreekt de beschikbare keuzes met u en zorgt voor de maaltijd. Het is belangrijk om zoutbeperkt te eten, onder andere om een goede bloeddruk te ondersteunen. Onze tussendoortjes en maaltijden bevatten veel eiwitten en weinig zout, wat goed is voor uw gezondheid.

Uw comfort tijdens de dialyse

Stoel

De behandeling vindt plaats in een dialysestoel. Alleen op medische indicatie van de nefroloog wordt toestemming gegeven om in bed te dialyseren.

Vermaak

Om uw verblijf bij ons zo prettig mogelijk te maken, kunt u in Venlo gebruik maken van een iPad, waarop verschillende tv-zenders, spellen en streamingdiensten staan.

In Venray is er op elke dialyseplaats een tv aanwezig.
Ook is het mogelijk om te fietsen tijdens de dialyse met onze speciale dialysefietsen.

Privacy

Heeft u tijdens een dialyse een belangrijk gesprek? Vertel het aan de verpleegkundige. Op de Dialyseafdeling zijn ook eenpersoonskamers. Daar kunt u rustig en privé praten. De verpleegkundige kijkt graag met u wat mogelijk is.

Bezoek aan de afdeling

Bezoek is van harte welkom op onze afdeling, behalve bij de aan- en afsluitprocedure. Op dat moment kan uw bezoek plaatsnemen in de wachtkamer. Onze zorg voor u gaat altijd door. Soms kan het nodig zijn dat een arts of verpleegkundige uw bezoek vraagt om tijdelijk de ruimte te verlaten, bijvoorbeeld voor medische zorg of privacy gevoelige gesprekken.

Waar moet u thuis op letten bij een shunt of katheter?

U dialyseert in het ziekenhuis, maar ook thuis is het is heel belangrijk dat u de shunt en de katheter goed in de gaten houdt. En zo nodig tijdig contact zoekt met het Dialysecentrum voor overleg of behandeling bij tekenen van bijvoorbeeld een bloeding of infectie. Hieronder leggen we uit waar u op moet letten en wanneer u ons moet bellen.

Waar let ik op?

Wat kan ik eraan doen?

Shunt

Thrill van de shunt

  • Als de shunt niet meer te voelen of te horen is (geen thrill meer), dan meteen telefonisch contact opnemen met het dialysecentrum.

Uitwendige bloeding

  • Shunt met een gaasje dichtdrukken totdat de bloeding stopt.

Infectie: Roodheid, warmte, pijn, zwelling rondom de shunt of prikplaatsen van de shunt.

  • Koorts meten.
  • Telefonisch contact opnemen met het dialysecentrum. Buiten openingstijden bij aanhoudende klachten de dienstdoende arts bellen.

Dialysekatheter

Bloeding bij de katheter

  • Telefonisch contact opnemen met het dialysecentrum. Buiten openingstijden de dienstdoende arts bellen.
  • De volgende ochtend direct contact opnemen met het dialysecentrum.

Infectie van de katheter: Roodheid, warmte, koorts, pijn, jeuk, pus.

  • Koorts meten. Bij temperatuur hoger dan 38 graden Celsius contact opnemen met het dialysecentrum. Buiten openingstijden de dienstdoende arts bellen.
  • Neem bij verandering opnieuw contact op met het dialysecentrum of buiten openingstijden met de dienstdoende arts.

Overvulling

Kortademigheid, onafhankelijk van inspanning en niet meer plat kunnen liggen.

  • Telefonisch contact opnemen met het dialysecentrum.

Ondervulling

Duizeligheid en/of krampen, niet veroorzaakt door een verkeerde lichaamshouding.

  • Wat extra drinken, bijvoorbeeld bouillon.
  • Platliggen.
  • Warmte toedienen op de plaats van de krampen.
  • Melden bij de volgende dialysebehandeling.

Algemeen ziek voelen

Misselijkheid, braken, hoofdpijn, diarree

  • Bij aanhoudende klachten telefonisch contact opnemen met uw huisarts. 
  • Altijd melden bij de volgende dialysebehandeling. Bij aanhoudende klachten van braken en diarree dit voor de volgende dialyse (telefonisch) doorgeven bij het secretariaat van de dialyseafdeling. Dan wordt u (indien mogelijk) op een 1 persoonskamer gepland

Zelfzorg voor dialysepatiënten

Wat is zelfzorg?

Zelfzorg is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. Uit jarenlange ervaring blijkt dat een grotere betrokkenheid van de patiënt in zijn behandelproces een duidelijke toename oplevert van een betere kwaliteit van leven.
Zelfzorg wil zeggen dat u als patiënt betrokken bent bij uw behandelproces. De zorgverleners zijn er om u te helpen. Dit kan zowel hoog- als laagdrempelig denk hierbij aan: zelfstandig wegen, kussens pakken, stuwen, leren opbouwen van de dialyse machine of aanprikken van de shunt. U krijgt hierin de vrijheid om te bepalen wat u zelf wilt doen. 
Lees hier meer informatie over zelfzorg.1

Vervoer van en naar het dialysecentrum

Als dialysepatiënt heeft recht op een vergoeding zittend ziekenvervoer. Zittend ziekenvervoer is vervoer per openbaar vervoer (bijvoorbeeld trein of bus), een (particuliere) auto of vervoer per taxi. De aanvraag voor vergoeding van zittend ziekenvervoer dient vooraf schriftelijk of telefonisch aangevraagd te worden bij uw zorgverzekering, dit wordt door de secretaresse geregeld indien u dit wenst. Als u gebruik wilt maken van een vergoeding ziekenvervoer, geldt er vanuit de zorgverzekeraar een jaarlijkse eigen bijdrage (dit is buiten het eigen risico om).

Dialyseert u in het dialysecentrum dan worden de taxiritten naar het centrum en weer retour naar huis door de secretaresse telefonisch voor u geregeld.

Bij vragen kunt u terecht bij het secretariaat of bij medisch maatschappelijk werk.

Vakantiedialyse

Ook wanneer u dialyseert, kunt u op vakantie gaan. Het vraagt wel wat meer voorbereiding. Daarom is het belangrijk dat u 3 tot 6 maanden van tevoren dit aangeeft bij uw zoco-verpleegkundige, nefroloog en maatschappelijk werker. Verdere stappen worden toegelicht door de zoco-verpleegkundige wat er geregeld dient te worden voor een vakantiedialyse. Voor meer informatie kunt u de verpleegkundige vragen naar de informatiefolder vakantiedialyse.

Apotheek VieCuri Vitaal

U kunt gebruik maken van de service van de Apotheek VieCuri Vitaal.

Deze apotheek:

  • zet uw medicijnen klaar op rol (per dag en tijd)

  • controleert of uw medicijnen goed op elkaar zijn afgestemd

  • past veranderingen meteen aan in uw patiëntendossier

De medicijnen kunnen ook door een apothekersassistente op de dialyseafdeling aan u worden meegegeven. Dat is handig, want dan hoeft u niet meer langs uw eigen apotheek met een recept.

 

Uw zorgverzekering vergoedt de medicijnen zoals u gewend bent.

U kunt ingeschreven blijven bij uw eigen apotheek; hierin bent u volledig vrij.

Als u gebruik wilt maken van Apotheek VieCuri Vitaal, kunt u dit doorgeven aan de verpleegkundige.

Huisregels

Dialysecentrum

Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen veilig en prettig is op de afdeling, hebben we een aantal regels. We vragen u vriendelijk om zich hieraan te houden.

  • Neem plaats in de wachtkamer totdat u wordt uitgenodigd om verder te komen, tenzij er individuele afspraken met u gemaakt zijn.
  • Na de dialyse kunt u een maaltijd nuttigen aan de gezamenlijke eettafel.
    • Venlo; Bent u klaar met eten neem dan plaats in het zitje bij de ingang om te wachten op de taxi.
    • Venray; Bent u klaar met eten neem dan plaats bij de hoofdingang van het ziekenhuis om te wachten op de taxi, tenzij er individuele afspraken met u gemaakt zijn. 
  • Er zijn kussens en dekens beschikbaar. Gebruik is beperkt tot maximaal één stuk per persoon.
  • Zorg voor een opgeruimd dialysestation bij het verlaten van de afdeling. Afval in de groene zak en was in de gele zak.

Huisregels VieCuri

Samen zorgen we voor een veilige en prettige omgeving
In VieCuri vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Daarom hebben we een aantal huisregels opgesteld. Deze helpen ons om goede zorg te bieden in een fijne en veilige omgeving – voor u, andere patiënten én onze medewerkers.

 

We vragen u vriendelijk om zich aan deze regels te houden en de aanwijzingen van onze zorgverleners en (beveiligings)medewerkers op te volgen.
Houdt u zich niet aan de regels? Dan kan het ziekenhuis besluiten om u (tijdelijk) de toegang te weigeren.

  • Wij behandelen elkaar respectvol

    Discriminatie en ongewenst gedrag accepteren wij in VieCuri niet. Wij gaan dus niet akkoord met het achterstellen van elkaar op grond van onder andere kleding, geslacht, uiterlijk, leeftijd, gedrag of geloof. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of druk van seksuele aard staan wij niet toe.
  • Wij staan voor een veilige omgeving

    Alle vormen van agressie, geweld, intimidatie of wapenbezit accepteren we in VieCuri niet. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie van alle vormen van fysieke agressie en bedreigingen.
  • VieCuri is een rookvrij ziekenhuis

    In de gebouwen en buiten op ons terrein mag niet gerookt worden. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Het gebruik van alcohol is alleen toegestaan bij daartoe aangewezen bijzondere gelegenheden. Onder invloed zijn van alcohol in het ziekenhuis is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de gebouwen van het ziekenhuis drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn.
  • Bewaak uw eigendommen

    VieCuri is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van uw eigendommen. Bij diefstal en vandalisme van onze eigendommen doen we altijd aangifte bij de politie. De schade is voor rekening van de dader.
  • Foto’s, filmpjes en geluidsopnames

    Om de privacy van onze patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen mag het maken van foto's en films voor privégebruik en het delen ervan via sociale media alleen wanneer alle personen die in beeld komen hiervoor toestemming hebben gegeven. Foto's en films bedoeld voor externe publicatie mogen alleen gemaakt worden na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek. Het maken van geluidsopnames voor privégebruik is toegestaan. Het maken van geluidsopnames bedoeld voor externe publicatie mag alleen na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek.

Betekenis moeilijke woorden

  1. PROMs: Patient Reported Outcome Measures: Vragenlijst over kwaliteit van leven en gevolgen van de ziekte.

Linkjes

  1. https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/dialysecentrum/zelfzorg-voor-dialysepatienten-wat-u-zelf-kunt-doen-voor-en-tijdens-de-behandeling/
  2. https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie

Contact

Opmerkingen

  • Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
  • Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?

Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.

Disclaimer

Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.2