Patiënt in wachtruimte

Privacy

  • E-mails van VieCuri via ZIVVER

    • Ik krijg een e-mail van VieCuri via ZIVVER. Kan ik deze openen en is deze te vertrouwen? (ingeklapt)

      Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Via ZIVVER wordt een e-mail verstuurd met een beveiliging met wachtwoord of met een code via SMS. Op deze manier kunnen we borgen dat alleen de rechtmatige ontvanger de mail kan lezen.

       

      Wilt u controleren of een e-mail daadwerkelijk van een medewerker van VieCuri afkomstig is, dan kunt u op het volgende letten:

      • Het e-mailadres eindigt altijd op ‘@viecuri.nl’
      • Ga met de muis op de knop met de link naar het bericht staan. De link moet beginnen met https://app.zivver.com/...

      Heeft u desondanks nog steeds twijfels, dan is het verstandig even te bellen met de afzender.

  • Digitale inzage voor uw huisarts in uw medisch dossier

    • Waarom moet ik toestemming geven? (ingeklapt)

      Als VieCuri onderdelen van uw medisch dossier digitaal wil delen met uw huisarts, dan kunt u uw huisarts hiervoor persoonlijk toestemming geven. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om hier geen toestemming voor te geven.

    • Wat zijn de voordelen als ik toestemming geef? (ingeklapt)

      De voordelen van digitale inzage door uw huisarts in uw medische gegevens bij VieCuri zijn bijvoorbeeld:

      • Dat u niet meer voor niets bij de huisarts komt omdat de uitslagen nog niet binnen zijn
      • U hoeft niet alles nog een keer zelf te vertellen
      • Uw huisarts krijgt een completer beeld van uw medische gegevens. Het voordeel van een completer beeld is dat onderzoeken en behandelingen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hierdoor kan sneller de juiste zorg geboden worden. Ook kunnen onnodige afspraken voorkomen worden. Dit bespaart u tijd én geld.

       

      Als u geen toestemming geeft, profiteert u niet van de bovenstaande voordelen van digitale gegevensuitwisseling tussen VieCuri en uw huisarts. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon,
      CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Wie kan mijn gegevens inzien als ik toestemming geef? (ingeklapt)

      Alleen uw huisarts en de waarnemend huisarts op de Spoedpost kunnen met uw toestemming inzage krijgen in uw medische gegevens. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dus niet bij uw medische gegevens. Ook andere zorgverleners zoals een psycholoog of een fysiotherapeut kunnen uw gegevens bij VieCuri niet inzien.

    • Welke gegevens kan uw huisarts inzien? (ingeklapt)

      Uw huisarts of de waarnemend huisarts op de Spoedpost kunnen alleen relevante medische informatie, zoals (huisartsen)brieven, uitslagen en uw afspraken inzien.

    • Hoe geef ik toestemming? (ingeklapt)

      Toestemming geven is heel eenvoudig. U geeft uw huisarts persoonlijk door dat u toestemming geeft voor inzage in uw medische gegevens bij VieCuri MC.  

       

       

    • Kan ik toestemming geven voor mijn partner, kind of iemand anders? (ingeklapt)

      U kunt alleen toestemming geven voor iemand anders als u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder als het kind toestemming moeten geven.

    • Wat zijn de gevolgen als ik geen toestemming geef voor gegevensuitwisseling? (ingeklapt)

      Als u geen toestemming geeft, profiteert u niet van de voordelen van digitale gegevensuitwisseling tussen VieCuri en uw huisarts. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon, CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Wat gebeurt er als ik mijn keuze niet doorgeef? (ingeklapt)

      Dan heeft uw huisarts geen digitale inzage meer in uw medische gegevens van het ziekenhuis. Dat betekent niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (elektronische brieven, telefoon, CD-rom) worden uitgewisseld.

    • Hoe kan ik mijn toestemming intrekken? (ingeklapt)

      U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Dit kunt u persoonlijk kenbaar maken bij uw huisarts.

    • Hoe zit het met de veiligheid en vertrouwelijkheid van mijn gegevens? (ingeklapt)

      Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens goed beveiligd zijn. Onze systemen zijn een onderdeel van een beveiligd netwerk. Uw privacy wordt op verschillende manieren beschermd. 

      • Het portaal waarin uw gegevens worden verwerkt en getoond wordt regelmatig getest op technische beveiliging, zodat hackers geen misbruik kunnen maken, of uw gegevens door onbevoegden kunnen worden ingezien.
      • Een zorgverlener kan niet zomaar inloggen. Zijn computersysteem moet voldoen aan strenge beveiligingseisen en hij moet zich voor inzage in uw dossier altijd identificeren met een persoonlijke pas en pincode.
    • Waar kan ik terecht met klachten over het gebruik van de gegevensuitwisseling? (ingeklapt)

      Een klacht kunt u indienen bij de klachtenfunctionaris.

    • Wat moet ik doen als ik van huisarts verander? (ingeklapt)

      Het is belangrijk om wijzigingen altijd aan ons door te geven. Daarmee kunnen wij uw dossier actueel houden.

      Het is belangrijk dat u ook uw nieuwe huisarts opnieuw persoonlijk toestemming geeft voor inzage in uw medische gegevens.

      Als u de naam van uw nieuwe huisarts niet aan ons doorgeeft, kan deze uw medische gegevens niet raadplegen. Terwijl dat misschien juist wel prettig zou zijn aangezien de nieuwe huisarts nog niet op de hoogte is van uw medische situatie en geschiedenis.

Klik hier om terug te gaan naar de overzichtspagina veelgestelde vragen.

 

 

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op.

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op:

(077) 320 55 55 of (0478) 52 22 22.

 

Daarnaast zijn wij te bereiken via info@viecuri.nl.

Scroll voor meer informatie