Coronavirus

  • Vragen over (geplande) afspraak, onderzoek of operatie

    • Gaat mijn afspraak door? (ingeklapt)
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij geen lichamelijk onderzoek vereist is? Dan zetten we deze waar mogelijk om naar een telefonische afspraak. 
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij wel lichamelijk onderzoek vereist is? Dan wordt deze afspraak zo mogelijk uitgesteld.
      • Niet-urgente/niet-spoedeisende nieuwe poli-afspraken worden uitgesteld.

       

      Als uw afspraak niet doorgaat of omgezet wordt naar een telefonische afspraak, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

       

      Er zijn enkele uitzonderingen:

      • Moet u bloed laten prikken? Dan hoeft u geen afspraak te maken, u kunt vrij inlopen. 
      • Als u een afspraak moet maken voor radiologisch onderzoek (zoals een echo, mammografie of Dexa), dan verzoeken wij u wél zelf contact op te nemen. Dat geldt ook voor een afspraak met de afdelingen Fysiotherapie en Dietetiek. De contactgegevens vindt u op onze website.
      • Als uw klachten heeft die verergeren, neem dan te allen tijde contact met ons op.
    • Gaat mijn onderzoek door? (ingeklapt)

      Onderzoeken die niet kunnen wachten gaan door. Dit gebeurt altijd in overleg met de betreffende poli. 

       

      Als het onderzoek niet doorgaat, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

       

      Er zijn enkele uitzonderingen:

      • Moet u bloed laten prikken? Dan hoeft u geen afspraak te maken, u kunt vrij inlopen. 
      • Als u een afspraak moet maken voor radiologisch onderzoek (zoals een echo, mammografie of Dexa), dan verzoeken wij u wél zelf contact op te nemen. Dat geldt ook voor een afspraak met de afdelingen Fysiotherapie en Dietetiek. De contactgegevens vindt u op onze website.
      • Als uw klachten heeft die verergeren, neem dan te allen tijde contact met ons op.
    • Op welke locaties kan ik nog bloed laten prikken? (ingeklapt)

      U kunt helaas op dit moment slechts op een paar locaties terecht om bloed te laten prikken. Bekijk hier het actuele overzicht van locaties waar u terecht kunt om bloed te laten prikken.

    • Wanneer kan ik weer een afspraak maken? (ingeklapt)

      Het is nog niet bekend wanneer u weer een afspraak kunt maken. Als u een verwijzing of een afspraak heeft die doorgang moet vinden, wordt u gebeld door de betreffende poli. De afspraak wordt in overleg met u ingepland.

    • Ik word binnenkort geopereerd in VieCuri. Gaat deze operatie door? (ingeklapt)

      De ontwikkelingen rondom het coronavirus volgen elkaar snel op en dat heeft ook gevolgen voor het OK-programma van VieCuri. Besloten is om voorlopig alle geplande en vermijdbare operaties af te zeggen. Wanneer we een behandeling of operatie moeten afzeggen, begrijpen we dat dit grote gevolgen kan hebben voor u persoonlijk. Wij zeggen de operaties af om voldoende capaciteit vrij te houden voor patiënten die we in isolatie moeten verplegen. Patiënten voor wie dit geldt, krijgen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk de dag voor de operatie persoonlijk bericht.

    • Mijn afspraak gaat niet door. Toch heb ik per SMS een afspraakherinnering ontvangen. Wat moet ik nu doen? (ingeklapt)

      U bent telefonisch geïnformeerd dat uw afspraak in het ziekenhuis op dit moment niet door kan gaan en op een later moment wordt ingepland. Mogelijk heeft u toch per SMS een afspraakherinnering ontvangen voor de geannuleerde afspraak. Dit betekent echter niet dat uw afspraak toch doorgaat. Dit kan mogelijk voor verwarring zorgen, onze excuses hiervoor. Als uw afspraak telefonisch is afgezegd, gaat deze niet door.

    • Mijn afspraak op de polikliniek of mijn onderzoek gaat door. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Heeft u een afspraak, dan wordt u 24 uur van te voren gebeld (m.u.v. afspraken op maandag, dan wordt u de vrijdag van te voren gebeld). Wij vragen u of u één van onderstaande klachten heeft:

       

      • keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      • benauwdheid
      • reuk- en/of smaakverlies
      • koorts (38 graden of hoger)
      • diarree
      • spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Zit u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die positief is getest op corona de afgelopen 2 weken?

       

      Is het antwoord op één van deze vragen ja? Meldt u zich bij onze receptie voor een mondmasker. Deze vragen worden gesteld om de veiligheid van onze medewerkers en patiënten te waarborgen. Het is belangrijk dat u eerlijk antwoordt. U wordt evengoed gewoon geholpen, tenzij de behandeling of het onderzoek niet mogelijk is bij een van de genoemde klachten. In dat geval wordt er overleg gepleegd met de behandelend arts.

    • Mag ik iemand meenemen naar mijn poli-afspraak in VieCuri? (ingeklapt)

      Heeft u een afspraak in het ziekenhuis, dan verzoeken wij u – indien mogelijk – alleen te komen. Heeft u begeleiding nodig? Dan geldt voor poliafspraken: maximaal 1 begeleider per patiënt. 

       

    • Ik heb binnenkort een afspraak bij VieCuri en ik heb zelf geen klachten als hoesten, benauwdheid of koorts. Kan ik daar veilig naartoe? (ingeklapt)

      Ja, u kunt veilig VieCuri Medisch Centrum bezoeken voor een afspraak, onderzoek of behandeling als u geen klachten als hoesten, benauwdheid of koorts hebt. We volgen het landelijke beleid (RIVM) om verspreiding te voorkomen.

       

      Door de toestroom aan corona- en corona-verdachte patiënten zijn onze zorgmedewerkers hard nodig voor de meest zieke patiënten; dat is op de spoedeisende hulp (SEH), Intensive Care en de verpleegafdelingen.

       

      Dit kan ook voor u gevolgen hebben:

      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij geen lichamelijk onderzoek vereist is? Dan zetten we deze waar mogelijk om naar een telefonische afspraak. 
      • Heeft u binnenkort een afspraak op de polikliniek waarbij wel lichamelijk onderzoek vereist is? Dan wordt deze afspraak zo mogelijk uitgesteld.
      • Niet-urgente/niet-spoedeisende nieuwe poli-afspraken worden uitgesteld.

       

      Als uw afspraak niet doorgaat of omgezet wordt naar een telefonische afspraak, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. U hoeft ons niet te bellen, wij nemen contact met u op.

    • Ik heb klachten als hoesten, benauwdheid of koorts en ik heb een afspraak bij VieCuri. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Neem contact op met de afdeling waarmee u de afspraak heeft. Kijk hier voor de contactgegevens.

       

    • Ik heb een afspraak bij VieCuri vanwege koorts, hoesten en/of kortademigheid. Mag ik naar het ziekenhuis komen? (ingeklapt)

      Neem contact op met de afdeling waarmee u de afspraak heeft. Kijk hier voor de contactgegevens.

       

  • Vragen over contact met patiënten in het ziekenhuis

    • Mag ik op bezoek gaan bij mijn partner/kind/familielid/bekende bij VieCuri? (ingeklapt)

      Vanaf 16 maart 2020 is tot nader bericht bezoek van patiënten op onze verpleegafdelingen niet meer toegestaan. Deze maatregel treffen wij om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en onze patiënten en medewerkers te beschermen.

       

      Wij begrijpen dat dit een ingrijpende maatregel is, maar in deze uitzonderlijke crisissituatie is het voorkomen van iedere besmetting van het grootste belang. Zeker omdat in ons ziekenhuis patiënten zijn opgenomen met een (zeer) kwetsbare gezondheid, de groep mensen die de meest ernstige gevolgen van het virus kunnen ondervinden.

       

      Hoe vervelend we deze maatregel ook vinden, we gaan er uiteraard alles aan doen om patiënten en naasten op andere manieren in contact te laten blijven. Naast bellen, Skype en de mogelijkheid om een attentie af te geven aan de hoofdingang, zullen we extra individuele aandacht en zorg voor patiënten op hun eigen afdeling aanbieden. Onze vrijwilligers helpen daarbij van harte.

       

      Het spreekt voor zich dat we in het geval van kinderen, Geboortecentrum, spoedeisende hulp (SEH), terminale patiënten én patiënten waarvan de gezondheid in de komende dagen ernstig verslechtert, individuele bezoekafspraken maken met hun naasten. Bezoekers die uitzonderlijke toegang krijgen, krijgen allemaal een bezoekersbadge aangeboden, zodat duidelijk herkenbaar is dat zij toestemming hebben om op een afdeling aanwezig te zijn.

    • Als ik met toestemming een naaste bezoek, wat moet ik dan doen? (ingeklapt)

      Komt u op bezoek bij een naaste op de afdeling Kindergeneeskunde, Intensive Care, Geboortecentrum, spoedeisende hulp (SEH) of is uw naaste terminaal ? Dan vragen wij u de naam van uw naaste door te geven. In alle gevallen krijgt u vervolgens een bezoekersbadge van ons. Wij verzoeken u deze zichtbaar op uw kleding te dragen.

    • Kan ik was, persoonlijke spullen of attenties brengen en/of ophalen in VieCuri Venlo? (ingeklapt)

      Om patiënten en naasten te ondersteunen bij het halen en brengen van was, persoonlijke spullen of attenties, heeft VieCuri Venlo een bezorgservice voor patiënten ingericht.

       

      Deze instructie is bedoeld voor naasten/ bezoekers van patiënten die geen bezoek mogen ontvangen.

       

      • Indien u kleding, persoonlijke spullen of een attentie komt brengen of halen, verpak deze spullen dan in bijvoorbeeld een (plastic) tas.
      • Zorg dat op de tas duidelijk de naam van de patiënt, geboortedatum, afdeling en kamernummer vermeld is, bijvoorbeeld met een etiket of iets anders waarop u deze gegevens kunt vermelden.
      • Lever de spullen vervolgens in bij een van onze receptiemedewerkers.
      • De spullen worden bij de receptie in de daarvoor bestemde draadwagens geplaatst en twee keer per dag (ochtend en middag) door onze afdeling logistiek opgehaald.
      • Vervolgens worden deze naar de desbetreffende afdeling gebracht en overgedragen aan het verplegend personeel. Het verplegend personeel zorgt ervoor dat de door u gebrachte spullen bij uw naaste afgegeven worden.
      • De logistiek medewerker neemt bij aflevering ook direct de was of andere spullen van de patiënten op de afdelingen mee terug in een plastic zak, wederom voorzien van een etiket met de naam van de patiënt, geboortedatum en afdeling.
      • U kunt deze spullen vervolgens weer ophalen bij de receptie. Het is aan te raden dit tijdig af te stemmen met uw naaste zodat u alleen naar het ziekenhuis hoeft te komen wanneer dat nodig is.
    • Kan ik was, persoonlijke spullen of attenties brengen en/of ophalen in VieCuri Venray? (ingeklapt)

      Om patiënten en naasten te ondersteunen bij het halen en brengen van was, persoonlijke spullen of attenties, heeft VieCuri Venray een bezorgservice voor patiënten ingericht. 


      Deze instructie is bedoeld voor naasten/ bezoekers van patiënten die geen bezoek mogen ontvangen.

       

      • Indien u kleding, persoonlijke spullen of een attentie komt brengen of halen, verpak deze spullen dan in bijvoorbeeld een (plastic) tas. Van 07.30 uur tot 19.30 uur kunt u spullen afgeven bij de receptie. 
      • Zorg dat op de tas duidelijk de naam van de patiënt, geboortedatum, afdeling en kamernummer vermeld is, bijvoorbeeld met een etiket of iets anders waarop u deze gegevens kunt vermelden.
      • Lever de spullen vervolgens in bij een van onze receptiemedewerkers.
      • De spullen worden bij de receptie in de daarvoor bestemde draadwagens geplaatst en eenmaal per dag (12:00 uur) door onze afdeling logistiek opgehaald.
      • Vervolgens worden deze naar de desbetreffende afdeling gebracht en overgedragen aan het verplegend personeel. Het verplegend personeel zorgt ervoor dat de door u gebrachte spullen bij uw naaste afgegeven worden.
      • De logistiek medewerker neemt bij aflevering ook direct de was of andere spullen van de patiënten op de afdelingen mee terug in een plastic zak, wederom voorzien van een etiket met de naam van de patiënt, geboortedatum en afdeling.
      • U kunt deze spullen vervolgens weer ophalen bij de receptie. Het is aan te raden dit tijdig af te stemmen met uw naaste zodat u alleen naar het ziekenhuis hoeft te komen wanneer dat nodig is.
    • Mag ik een ontslagen patiënt ophalen? (ingeklapt)

      Er is afgesproken dat ontslagen patiënten, mogen worden opgehaald door een mantelzorger bij de balie van de verpleegafdeling. 

    • Mijn naaste is per ambulancebus vervoerd. Hoe ziet dit vervoer eruit? (ingeklapt)

      De ambulancebus wordt ingezet om coronapatiënten te vervoeren van VieCuri Venlo naar VieCuri Venray. Het gaat hier om patiënten die nog wel ziekenhuiszorg nodig hebben maar minder intensieve zorg dan de zorg die op de corona-afdeling in Venlo wordt geboden.

       

      De ambulancebus is een omgebouwde touringcar waar zes brancards in vervoerd kunnen worden.

       

      Bekijk deze reportage van het AD om een beeld te krijgen van de ambulancebus en het vervoer van deze patiënten.

    • Mijn naaste ligt op de IC en er is geen of weinig contact mogelijk. Waar kan ik terecht voor steun? (ingeklapt)

      Als uw naaste wordt opgenomen op de Intensive Care, is dat voor u een zware tijd waarin er veel op u afkomt. In de huidige tijd heeft een opname extra veel impact door de maatregelen die genomen worden rondom het coronavirus. U kunt voor steun terecht bij Slachtofferhulp.

    • Mijn naaste ligt met het coronavirus op de Intensive Care (IC). Wat komt er allemaal kijken bij de verzorging van een coronapatiënt op de IC? (ingeklapt)

      Coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) zijn opgenomen hebben last van zuurstoftekort en liggen aan de beademing. De patiënt is via een buisje verbonden aan de machine die de ademhaling overneemt. Deze buis wordt in de meeste gevallen via de mond ingebracht (in een enkel geval via de neus) en loopt door de luchtpijp van de patiënt. Als een patiënt aan de beademing ligt, wordt de patiënt in slaap gehouden.

       

      De IC-verpleegkundigen en de IC-arts houden voortdurend in de gaten hoe het met de patiënt gaat. Zo wordt voortdurend hartslag, zuurstof, bloeddruk en de beademingsinstelling gecontroleerd. Verder wordt de patiënt ook persoonlijk verzorgd. De patiënt wordt gewassen en verschoond.

       

      De IC-arts bepaalt of een patiënt op de rug of op de buik ligt tijdens de opname. Als patiënten op de buik liggen, is het streven om patiënten 72 uur op de buik te laten liggen. Iedere 4 uur worden de armen en benen verlegd om verstijving en doorligplekken te voorkomen. Het hoofd van de patiënt ligt dan op een speciaal kussen.

       

      Dagelijks is er voor de contactpersoon van de patiënt de mogelijkheid om telefonisch contact te hebben met een verpleegkundige om te horen hoe het met hun naaste gaat. In een dagboek wordt de opname op de IC bijgehouden. Met dit dagboek krijgen de patiënt en de naasten een beeld wat er allemaal op de IC is gebeurd tijdens de opname.

       

      Kijk hier hoe een kamer op de Intensive Care eruitziet en lees de beschrijvingen van alle onderdelen van de IC-kamer.

    • Mijn naaste moet worden beademd. Wat zijn de mogelijke gevolgen? (ingeklapt)

      Als uw naaste aan de beademing ligt kan dit diverse gevolgen hebben.

      In deze voorlichtingsvideo van de Nederlandse Internisten Vereniging en Erasmus MC wordt uitgelegd wanneer patiënten aan de beademing moeten en welke gevolgen dat heeft.

  • Algemene vragen

  • Veelgestelde vragen van zwangere vrouwen over het coronavirus

  • Informatie coronavirus voor specifieke patiëntgroepen

  • Opstarten normale zorg

    • Wanneer word ik geholpen? (ingeklapt)

      We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen? (ingeklapt)

      Ja, VieCuri treft veel maatregelen om de zorg voor onze patiënten veilig te laten verlopen. Het belangrijkste is dat iedereen de basisregels volgt:

      •   Was vaker uw handen
      •   Hoest en nies in uw elleboog
      •   Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •   Schud geen handen
      •   Houd 1,5 meter afstand

       

      We geven met lijnen en pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ook de poliklinieken en wachtruimtes zijn volgens de 1,5 meter norm ingericht waar mogelijk. Verder beperken we het aantal mensen in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk.

       

      Heeft u een afspraak, dan wordt u 24 uur van te voren gebeld (m.u.v. afspraken op maandag, dan wordt u de vrijdag van te voren gebeld). Wij vragen u of u één van onderstaande klachten heeft:

      •           keelpijn, neusverkoudheid, hoesten
      •           benauwdheid
      •           reuk- en/of smaakverlies
      •           koorts (38 graden of hoger)
      •           diarree
      •           spierpijn in combinatie met één van de andere klachten

       

      Bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die positief is getest
      op corona de afgelopen 2 weken? 

      Is het antwoord op één van deze vragen ja? Meldt u zich bij onze receptie voor een mondmasker. Deze vragen worden gesteld om de veiligheid van onze medewerkers en patiënten te waarborgen. Het is belangrijk dat u eerlijk antwoordt. U wordt evengoed gewoon geholpen, tenzij de behandeling of het onderzoek niet mogelijk is bij een van de genoemde klachten. In dat geval wordt er overleg gepleegd met de behandelend arts.

    • Controleert VieCuri patiënten bij de ingang op symptomen van het coronavirus? (ingeklapt)

      Nee, wij controleren patiënten niet lichamelijk of zij klachten hebben. Heeft u een afspraak, dan wordt u 24 uur van te voren gebeld (m.u.v. afspraken op maandag, dan wordt u de vrijdag van te voren gebeld).

       

      Wij zorgen aan de hand van de telefonische uitvraag, voor de juiste beschermingsmaatregelen voor u en voor onze medewerkers. U wordt dus evengoed gewoon geholpen (bij de vraag 'Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen?' leest u welke vragen er worden gesteld en wanneer het nodig is een mondmasker te vragen bij onze receptie).

    • Welke vragen moet ik beantwoorden als VieCuri mij belt voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      We stellen diverse vragen betreffende uw gezondheid om vast te stellen of u corona-achtige klachten heeft.
      Als u één van de vragen met ‘Ja’ beantwoord, wordt overlegd met uw specialist of de afspraak echt door moet gaan. 

      Bij de vraag 'Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen?' leest u welke vragen er worden gesteld en wanneer het nodig is een mondmasker te vragen bij onze receptie.

    • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis maar ikzelf of een huisgenoot krijg ineens corona-achtige klachten. Wat nu? (ingeklapt)

      Krijgt u of één van uw huisgenoten corona-achtige klachten in de periode tussen het telefoontje van VieCuri en uw bezoek aan ons ziekenhuis? Belt u dan met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. De arts bepaalt of de afspraak eventueel uitgesteld kan worden of dat u een mondneusmasker kan dragen tijdens uw bezoek in het ziekenhuis. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort bezoek/onderzoek/behandeling.

       

      Met corona-achtige klachten bedoelen we klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten).

    • Moet ik een mondmasker op als ik naar het ziekenhuis kom? (ingeklapt)

      Nee, dat is alleen nodig als u last heeft van corona gerelateerde klachten zoals keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk- en of smaakverlies, koorts (38 graden of hoger), diarree of spierpijn (spierpijn in combinatie met één van de andere klachten). Of als uw huisgenoot positief is getest op corona de afgelopen 2 weken. 

       

      Heeft u een afspraak, dan wordt u 24-72 uur van te voren gebeld (m.u.v. afspraken op maandag, dan wordt u de vrijdag van te voren gebeld). Heeft u corona-achtige klachten, bent u in thuisisolatie of heeft u een huisgenoot die positief is getest op corona de afgelopen 2 weken? Geef dit dan eerlijk aan bij het telefoongesprek. Wij overleggen met uw specialist wat voor u op dat moment de beste optie is. Vindt uw specialist het nodig dat uw afspraak doorgaat ondanks uw klachten? Dan kunt u bij de receptie in de centrale hal een mondneusmasker ophalen. Dit masker draagt u tot u het ziekenhuis verlaat.

      Deze vragen worden gesteld om de veiligheid van onze medewerkers en patiënten te waarborgen. Het is belangrijk dat u eerlijk antwoord. U wordt evengoed gewoon geholpen.

    • Wat als ik me onveilig voel? (ingeklapt)

      We begrijpen heel goed dat het spannend, ongemakkelijk of wennen is om in deze tijd naar het ziekenhuis te komen. U kunt uw vragen of zorgen altijd bespreken met een medewerker van het specialisme waar u onder behandeling bent. 

    • Kom ik in contact met coronapatiënten als ik in het ziekenhuis ben? (ingeklapt)

      De patiënten die positief zijn getest op corona worden in isolatie behandeld (op aparte afdelingen of aparte kamers).

    • Mijn afspraak is pas over een tijdje maar de klachten waarvoor ik naar het ziekenhuis moet, worden erger. Wat nu? (ingeklapt)

      Neem direct contact op met uw huisarts of medisch specialist bij VieCuri als u al in behandeling bent. Zij beoordelen of de zorg urgent is geworden. Mogelijk bent u hierdoor eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden.

    • Kan mijn afspraak niet beter telefonisch of via een digitale afspraak plaatsvinden? (ingeklapt)

      Wat we zonder fysiek contact kunnen doen, doen we. Bijvoorbeeld telefonisch of door een digitale afspraak. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Sommige onderzoeken, zoals lichamelijk onderzoek, moeten in het ziekenhuis plaatsvinden.

    • Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat nu? (ingeklapt)

      Heeft u nog geen verwijzing? Neem dan eerst contact op met uw eigen huisarts. Hij bekijkt of uw klacht urgent is en maakt indien nodig een verwijzing naar het ziekenhuis. Heeft u wel al een verwijzing? We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. U wordt opgeroepen zodra dit mogelijk is.

    • Waar moet ik me melden voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      U meldt zich, net als regulier, bij de poli waar u de afspraak heeft. Het routenummer waar u moet zijn, vindt u op de afspraakbevestiging.

    • Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn voor mijn afspraak? (ingeklapt)

      Kom niet te vroeg om drukte in het ziekenhuis te voorkomen. We vragen u om 5 minuten voor de afspraak plaats te nemen in de wachtkamer.

       

      Na uw afspraak verlaat u het ziekenhuis direct, tenzij aanvullend onderzoek nodig is.

    • Ik word binnenkort geopereerd. Gaat deze operatie door? (ingeklapt)

      VieCuri heeft de afgelopen tijd niet-acute operaties moeten uitstellen. De reguliere operaties worden nu weer opgestart. We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. U wordt vanzelf opgeroepen.

    • Waar kan ik terecht om bloed te laten prikken? (ingeklapt)

      U heeft in alle gevallen een doorverwijzing nodig van uw huisarts of specialist. Op deze pagina leest u welke locaties geopend zijn en de openingstijden: https://www.viecuri.nl/bloedafname.

    • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak (begeleider)? (ingeklapt)

      Wij verzoeken u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Zo zijn er zo min mogelijk mensen in ons ziekenhuis. Tijdens uw afspraak kunt u iemand via de telefoon mee laten luisteren.


      Tenzij er begeleiding noodzakelijk is, zoals bij kinderen, kwetsbare ouderen of bij een slechtnieuwsgesprek, dan mag er wel één persoon als begeleiding meekomen. Heeft u vanwege medisch noodzakelijke redenen begeleiding nodig (bijvoorbeeld doordat u niet in staat bent zich zelfstandig te verplaatsen)? Dan mag er één persoon meekomen. Ook zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

       

      Bent u voor vervoer naar het ziekenhuis afhankelijk van een bestuurder, dan mag deze begeleider u wel brengen, maar niet in de wachtkamer plaatsnemen. Wij verzoeken de begeleider buiten of in de auto te wachten. Is die persoon verkouden (hoesten of benauwdheidsklachten), wilt u dan iemand anders vragen u naar het ziekenhuis te begeleiden?

       

      Als u hierover vragen heeft, vragen wij u om contact op te nemen met uw poli.

    • Mogen patiënten op onze verpleegafdelingen bezoek ontvangen? (ingeklapt)

      Patiënten die opgenomen zijn in VieCuri mogen vanaf woensdag 27 mei weer beperkt bezoek ontvangen. Veilige zorg is altijd ons uitgangspunt. Daarom geldt een aantal voorwaarden:

       

      • Allereerst geldt dat u niet op bezoek mag komen als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus: keelpijn, neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid, reuk en/of smaakverlies, koorts 38 graden of hoger, diarree, spierpijn in combinatie met één van de andere klachten. U mag ook niet op bezoek komen wanneer u in thuisisolatie bent en/of een huisgenoot heeft die positief is getest op corona de afgelopen twee weken.
      • Het dragen van een goed mondneusmasker is verplicht. Daarmee beschermen we onze patiënten. Om die reden krijgt iedere bezoeker een nieuw en schoon mondkapje van VieCuri. Bij een speciaal uitgiftepunt krijgt u instructies hoe het mondkapje op de juiste wijze te dragen. Bij dit infopunt dienen ook de handen te worden gedesinfecteerd.
      • Patiënten mogen één bezoeker per dag ontvangen. Bij voorkeur is dit altijd dezelfde persoon om het aantal contacten (en daarmee besmettingsrisico) zo klein mogelijk te houden.
      • Er is één bezoekmoment van maximaal 2 uur per dag: Op werkdagen tussen 18.00-20.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 14.00-16.00 uur.
      • Bezoek is ook toegestaan bij patiënten die positief zijn getest op het coronavirus of covid-verdacht zijn. Hierbij gelden wel extra beschermingsmaatregelen (deze uitleg krijgt u op de verpleegafdeling).
      • Het meenemen van bloemen is niet toegestaan.
      • De patiënt blijft met zijn/haar bezoek op de kamer.
      • Uiteraard gelden onze basis hygiënemaatregelen: was regelmatig uw handen, hoest en nies in uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik, schud geen handen, houd 1,5 meter afstand (ook van de patiënt die u bezoekt).
      • We geven met pijlen de looproutes in het ziekenhuis aan, zodat mensen elkaar zo min mogelijk hoeven te passeren en voldoende afstand van elkaar kunnen houden.
      • Voor enkele afdelingen geldt dat bezoek alleen op afspraak plaatsvindt: de Acute Opname Afdeling, de Brain Care Unit, de Intensive Care, de Eerste Harthulp, het Geboortecentrum en de verpleegafdeling Kindergeneeskunde. Ook deze afdelingen houden zich verder aan bovenstaande uitgangspunten.
      • Voor terminale patiënten geldt: bezoek alleen op afspraak en maximaal aantal bezoekers in overleg.
      • Nu bezoek weer is toegestaan, zal de bezorgservice (voor de was, persoonlijke spullen of attenties) voor patiënten binnenkort vervallen.
    • Kan ik gebruik maken van de Parkeertaxi op locatie Venlo (taxi buiten het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      De Parkeertaxi rijdt op dit moment nog niet. We streven ernaar deze z.s.m. weer in gebruik te nemen. Daarvoor zijn nog enkele stappen nodig, zoals aanpassingen doen aan de taxi (plexiglas als afscheiding tussen bestuurder en passagiers) en het instrueren van onze vrijwilligers die de taxi besturen.

    • Kan ik gebruik maken van de Politaxi op locatie Venlo (taxi in het ziekenhuis)? (ingeklapt)

      In verband met het coronavirus, willen we drukte in ons ziekenhuis zo veel als mogelijk voorkomen en het mogelijk maken dat iedereen (zoveel als dat kan) 1,5 meter afstand van elkaar kan houden. Om die reden is het rijden van de Politaxi ongewenst. Op sommige punten in ons ziekenhuis is het erg krap om de taxi te laten rijden en ook nog mensen te laten lopen. Om die reden zijn er vrijwilligers en medewerkers van VieCuri die patiënten in een rolstoel kunnen begeleiden naar de poli-afspraak (al dan niet in een rolstoel van VieCuri). 

    • Een zorgverlener komt dichterbij dan 1,5 meter afstand. Is dat veilig? (ingeklapt)

      Ja, dit is veilig en voor bepaalde zorg ook noodzakelijk. Ons personeel is heel goed geïnstrueerd in het bieden van veilige zorg. Wij zorgen als het nodig is voor de juiste beschermingsmaatregelen, voor u als patiënt en voor onze medewerkers.

    • Wordt binnen VieCuri nog handen geschud? (ingeklapt)

      Nee, VieCuri volgt de RIVM richtlijnen, daarom is er momenteel een aangepast beleid.

      Onze medewerkers schudden nu geen handen.

    • Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen? (ingeklapt)
      •          Was vaker uw handen
      •          Hoest en nies in uw elleboog
      •          Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
      •          Schud geen handen
      •          Houd 1,5 meter afstand
      •          Raak met uw handen niet uw mond, neus, ogen aan
    • Bij de parkeerplaats moet ik op een knopje drukken voor een kaartje, is dat veilig? En kan ik veilig deurklinken of relingen aanraken? (ingeklapt)

      Wanneer u regelmatig uw handen wast met water en zeep, is dit veilig. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

       

      Verder worden de knoppen, deurklinken, relingen en andere ‘contactoppervlakken’ regelmatig gereinigd.

    • Kan ik mijn handen wassen/desinfecteren bij binnenkomst? (ingeklapt)

      Ja, dat kan op verschillende plekken in het ziekenhuis. Op de toiletten kunt u uw handen wassen met water en zeep. Verder vindt u op diverse plekken in ons ziekenhuis handdispensers om uw handen te desinfecteren. Het is wel belangrijk dat u de handdesinfectans op de juiste wijze gebruikt: 1 pompje per gebruik en uw handen droogwrijven (de vloeistof NIET van uw handen ‘afschudden’).

    • Waarom wordt de zorg herstart? (ingeklapt)

      Hoewel de coronacrisis nog lang niet voorbij is, wordt de situatie in Nederland langzaam stabieler. De coronazorg in het ziekenhuis neemt langzaam af. Daarnaast is het nog langer uitstellen van de reguliere zorg niet verantwoord. Er zijn patiënten die zonder onze zorg kans lopen om veel zieker te worden.

    • Is het bezoekersrestaurant geopend? (ingeklapt)

      Nee, deze faciliteit valt onder horeca en is momenteel gesloten (conform de oproep van de Rijksoverheid).

    • Waar kan ik mijn gegevens wijzigen? (ingeklapt)

      Een wijziging van uw adres, telefoonnummer, e-mailadres of apotheek kunt u via www.mijnVieCuri.nl doorgeven. Lukt dit niet? Dan kunt u terecht bij de receptie in onze centrale hal (neem hiervoor een geldig identiteitsbewijs mee).

    • Kan ik als leverancier/dienstverlener naar VieCuri komen? (ingeklapt)

      Ja, dat kan. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op. Wij vragen leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van (neus)verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, beperk dan uw sociale contacten. Dit betekent: blijf thuis.

    • Ik had een afspraak met een specialist van VieCuri, maar deze is door de coronacrisis geannuleerd. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In de opstartfase van onze reguliere zorg beginnen we met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Wij bellen deze patiënten om ze uit te nodigen om naar het ziekenhuis te komen. Als het kan, wordt de afspraak een telefonisch of e-consult. Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen.

      We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren. Tenzij uw klachten verergeren, neem dan wel contact met ons op.

      Het kan zijn dat sommige patiënten langer moeten wachten op een afspraak. Er is veel uitgestelde zorg om in te halen. Wij willen onze zorg veilig houden voor patiënten en medewerkers. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Er zal voldoende capaciteit moeten blijven voor opvang en behandeling van coronapatiënten, zowel op de Intensive Care als op de verpleegafdelingen.

    • Ik ben naar de huisarts geweest en heb een verwijzing gekregen voor een afspraak met een specialist van VieCuri. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van de verwijzing, staat hoe de afspraak met een specialist tot stand komt.

      • Als aangegeven is dat wij contact met u opnemen, hetzij via een brief of per telefoon, dan hoeft u niets te doen.
      • Indien gevraagd wordt zelf een afspraak te plannen, dan vindt u dat terug in het patiëntbericht met de bijbehorende contactgegevens.
    • Naar aanleiding van mijn afspraak in het ziekenhuis moet ik een behandeling op operatie ondergaan. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Moet u een behandeling of operatie ondergaan, dan nemen wij ofwel telefonisch of per brief contact met u op. U hoeft dus niets te doen.

    • Ik moet naar het ziekenhuis voor diagnostisch onderzoek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      Indien u naar het ziekenhuis moet komen voor diagnostisch onderzoek, dan is het afhankelijk van het soort onderzoek wat u moet doen:

       

      • Moet u bloed laten prikken?
        U hoeft geen afspraak te maken; u kunt vrij inlopen. Kijk op onze website waar en hoe laat u terecht kunt om bloed te laten prikken.
      • Moet u voor een radiologisch onderzoek komen, waarvoor een afspraak nodig is, zoals echo, mammografie of Dexa?
        Bel dan met de afdeling Radiologie. Het telefoonnummer staat op de aanvraagbrief vermeld. Voor een gewone röntgenfoto kunt u terecht op het Centrum voor Diagnostiek route 11 in Venlo.
      • Moet u een functieonderzoek laten uitvoeren zoals een ECG, 24 uurs bloeddrukmeting, cardiale echo, spirometrie, endoscopie of gynaecologische- of prostaatecho?
        In het patiëntbericht dat u krijgt naar aanleiding van uw bezoek aan de huisarts staat of u zelf moet bellen of dat het ziekenhuis contact met u opneemt.
    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Fysiotherapie. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/fysiotherapie/contact/.

    • Ik moet een afspraak maken met de afdeling Diëtetiek. Wat moet ik doen? (ingeklapt)

      U kunt zelf contact opnemen met deze afdeling. Kijk hier voor de contactgegevens: https://www.viecuri.nl/onze-specialismen/dietetiek/contact/.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op.

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op:

(077) 320 55 55 of (0478) 52 22 22.

 

Daarnaast zijn wij te bereiken via info@viecuri.nl.

Scroll voor meer informatie