Welkomsthal Venlo

Geslaagd symposium ‘CRM, niet meer weg te denken uit VieCuri!’

Woensdag 25 januari was het symposium ‘CRM, niet meer weg te denken uit VieCuri!’. In een goed gevuld auditorium luisterden de deelnemers aandachtig naar de voordrachten van de verschillende sprekers die ieder vanuit het eigen perspectief de Crew Resource Management (CRM) belichtten.

 

In de zorg wordt CRM steeds meer toegepast. CRM is als training ruim een jaar geleden geïntroduceerd op de afdelingen OK en IC in VieCuri en heeft sindsdien een aantal enthousiaste aanhangers. Maar CRM is meer dan een training alleen. Dat werd ook duidelijk tijdens het symposium. Het gaat om een cultuurverandering die de traditionele hiërarchie in een ziekenhuis doorbreekt en daarmee zorgt voor een kwaliteitsverbetering in de samenwerking en communicatie van het team dat betrokken is bij de zorg van de patiënt, met name om crisissituaties.

Na de opening door dagvoorzitter Ivo Hartgerink, manager IC en SEH, startte de avond met de voordracht van de kersverse doctor Marc Haerkens, piloot en traumachirurg. Haerkens vertelde over zijn zesjarig onderzoek naar de inzet van CRM in de zorg. Hij kent de techniek uit zijn tijd als piloot bij de Luchtmacht. “Het is bedoeld om op een open en gestructureerde manier met elkaar te praten en samen te werken. Je gebruikt briefings en checklists en leert kritiek te geven en te ontvangen."
Kijk hier voor meer informatie

Roger Hendriks, docent van de opleiding OK assistent en anesthesiemedewerker aan de HAN ging met zijn lezing ‘CRM als onderdeel van de patiëntveiligheidsleerlijn’ in op de manier waarop de studenten in de opleiding worden geconfronteerd met CRM als onderdeel van het patiëntveiligheidsleren. Daarbij schetste hij het VMS Veiligheidsprogramma en de relatie tussen dit programma en Onderwijs en opleiding.
Kijk hier voor de presentatie

De relatie tussen CRM en incidenten kwam nadrukkelijk naar voren in de presentatie van Cees de Rooy, gynaecoloog np / medisch adviseur van VieCuri. Als conclusie bracht hij naar voren dat – als zorginstellingen incidenten willen voorkomen – zij moeten inzetten op het verbeteren van de communicatie en samenwerking in de zorg. Hierbij noemde hij dat CRM en gestructureerde informatie overdracht (SBAR) en een bewustzijn van kritische informatie een aantoonbaar positief effect heeft op de kwaliteit van de samenwerking en de overdracht.
Kijk hier voor de presentatie


Hoe Henk van Leeuwen en John Clout, praktijk coördinatoren en CRM-trainers van VieCuri gefascineerd zijn geraakt door CRM vertelden zij in hun gezamenlijke presentatie. Daarbij gingen zij uitgebreid in op het traject zoals tot nu toe doorlopen is en hoe zij de toekomst zien van CRM in VieCuri.
Kijk hier voor de presentatie

Over de huidige CRM-ervaringen in de IC praktijk van VieCuri sprak intensivist van VieCuri dr. Jannet Mehagnoul. Zij legde uit hoe CRM vanaf 2011 is meegenomen in het onderwijs op de IC. Daarna vertelde zij over de manier waarop de implementatie plaatsvond en gaf een overzicht van de effecten.
Kijk hier voor de presentatie

In de pauze waren informatiestands te bezoeken van: de firma's: Laerdal en Intervisual.

Scroll voor meer informatie