Problemen met visueel ruimtelijk inzicht
Deze kinderen hebben moeite met het ruimtelijk oriënteren en het overzien van dagelijkse situaties. Het kind snapt wel de opdracht maar overziet het geheel niet. Deze kinderen hebben bv. vaak moeite met het maken van puzzels, nabouwen van voorbeelden en toepassen van ruimtelijke begrippen als tussen, naast, links en rechts.
Het doel is om te zorgen dat het kind in staat is om een visueel ruimtelijke taak uit te voeren met zo nodig gebruik van hulpmiddelen.
Werkwijze
- Observatie en afname van testen door ergotherapeut (visueel ruimtelijk inzicht) en eventueel orthopedagoog (algemeen cognitief niveau)
- Aanpassen van aanpak gericht op het overzichtelijk maken van de taak (door extra uitleg of samen inzichtelijk maken van de aanpak van een taak)
- Eventueel aanpassen van ruimte en materiaal om het kind te helpen de taak te overzien
- Individuele ergotherapie om bovenstaande zaken eigen te maken
- Daarna overdracht naar de klassituatie en thuissituatie