Patiënt in wachtruimte

De casemanager staat altijd voor me klaar

Datum: 4 april 2023

Met een casemanager aan hun zij krijgen patiënten met longkanker snel en passend antwoord op hun vragen. Dat is slechts één van de vele voordelen. Casemanager Chantal Lamberts merkt dat de intensieve begeleiding een positieve invloed heeft op het welzijn van de patiënten én hun naasten.

 

Sinds 2010 werkt verpleegkundige Chantal Lamberts ook als casemanager. “Ik vind het heel fijn om de rol van casemanager te vervullen. Ik merk dat patiënten het heel positief vinden dat ze op deze manier een kort lijntje met de afdeling en artsen hebben. Als casemanager begeleid ik een patiënt vanaf dag één dat hij of zij verdacht wordt van longkanker. Die begeleiding gaat door totdat iemand genezen is of, helaas, overlijdt. Gedurende het traject bouw ik een vertrouwensband met de patiënt op door een luisterend oor te bieden. Ik ga het echt samen met de patiënt aan. Daarnaast ben ik er als casemanager ook voor de naasten.”

 

Chantal Lamberts

Chantal Lamberts: 'Het geeft mensen rust als ze merken dat ze met al hun onzekerheden of vragen bij ons terecht kunnen.'

 

‘Het geeft rust’
De afdeling Longoncologie (longkanker) telt negen oncologieverpleegkundigen, waarvan er vier ook casemanager zijn. Patiënten kunnen met spoedvragen ook in de avond of nacht terecht. “Als casemanagers werken we van half negen tot vijf uur, daarna schakelt de telefoon voor spoedvragen door naar de oncologieverpleegkundige. Kan een vraag wachten tot de volgende dag, dan kan een patiënt ons ook mailen.” Chantal merkt dat de begeleiding van een casemanager zeker een positieve invloed heeft op het welzijn van de patiënt. “Het geeft mensen rust als ze merken dat ze met al hun onzekerheden of vragen bij ons terecht kunnen. Als ze twijfelen of een vraag bij de huisarts of de longarts hoort, overleggen ze even met ons. Het contact is laagdrempelig.”

 

Meerwaarde
Naast een luisterend oor, geeft de casemanager uitleg over de behandelingen. Chantal: “Ik zorg dat onderzoeken zo snel mogelijk ingepland worden, neem het behandelplan door, leg uit wat er gaat gebeuren en plan de therapie in. Elke drie weken komen de patiënten bij de longarts op controle, dan zit ik als casemanager bij dat gesprek.”

 

‘Niets is teveel’
Chantal begeleidt al twee jaar de 67-jarige Ans Janssen uit America. Zij kreeg in 2017 te horen dat ze longkanker had. “Na de operatie werd ik genezen verklaard. Maar in maart 2020 had ik ineens uitvalsverschijnselen en werd het zicht aan mijn linkeroog slechter. Na een MRI bleek dat er een gezwel in mijn hersenen zat; een uitzaaiing vanuit de long.” In april 2020 wordt het gezwel operatief verwijderd in Maastricht. “De operatie ging goed en de vervolgbehandeling kon gelukkig in Venlo plaatsvinden. Dat was voor mij veel dichter bij huis en daarmee minder belastend.”

 

Ans Janssen

Ans Janssen: 'Chantal zit bij het gesprek met de arts en ook tussen de behandelingen door kan ik haar altijd bellen.'

 

Inmiddels volgt mevrouw Janssen al bijna twee jaar immunotherapie. Wanneer ze bij de longarts komt, ziet ze haar casemanager Chantal. “Chantal zit bij het gesprek met de arts en ook tussen de behandelingen door kan ik haar altijd bellen. Ze staat altijd voor me klaar, niets is teveel. Zowel Chantal als de rest van het team is heel aardig, warm en gezellig. Mijn man zegt altijd: ‘het is hier net een kippenhok!’. Maar ook naar hem toe leven ze heel erg mee. Laatst moesten we wat langer wachten bij de therapie en kregen we beiden een lunch aangeboden, zoiets vind ik heel servicegericht. Het voelt nooit beladen als ik op de afdeling ben, want het team is vrolijk. Ik kan ze alleen maar een pluim geven!”

 

Chantal Lamberts bij patiënt
Scroll voor meer informatie