Patiënt in wachtruimte

Campagne ‘Samen Beslissen’ weer van start

Datum: 19 april 2022

Vanaf vandaag start de campagne ‘Samen Beslissen’ weer! Vorig jaar september lanceerde de grootste campagne ooit hierover. Met onder andere radio- en tv-commercials, posters, social media aandacht en een website was de campagne een succes. Daarom is besloten om de campagne weer een boost te geven.

 

Bij ‘Samen Beslissen’ komen twee werelden samen. De kennis van de patiënt over zijn of haar situatie, wensen en behoeften, én de kennis van de zorgverlener over mogelijke behandelingen, onderzoeken, medicatie of ondersteuning. Door samen te beslissen zijn mensen tevredener over de zorg en meer therapietrouw. Ook hebben ze minder last van twijfel of spijt van een ingezet traject.

 

Campagne 'Samen Beslissen' - Voordelen van samen beslissen.

 

Patiënten én zorgprofessionals ondersteunen

We stimuleren patiënten zich (beter) voor te bereiden op het gesprek met hun zorgverlener en hen bewust te maken van hun rol t.a.v. gezondheid. In de campagne krijgen ze concrete tips, zoals de 3 goede vragen (https://3goedevragen.nl/). Ook delen we notitieblokjes en pennen uit, om patiënten uit te dagen vragen en informatie op te schrijven en zo een actieve rol te nemen.

 

Ook professionals willen we meer bewust maken van hun aandeel in Samen Beslissen in de spreekkamer. Daarmee bedoelen we het functioneren van mensen en kwaliteit van leven als vertrekpunt nemen in plaats van de ziekte/aandoening of het zorgaanbod. Dit vraagt een bereidheid van zorgprofessionals om hun patiënten uit te nodigen hun wensen en behoeften te delen en onzekerheid bij de patiënt weg te nemen.

 

De ideale ervaring

Door mee te doen aan de campagne maken we ons sterk voor een toekomst met ‘Samen Beslissen’ als norm. Een ideale ervaring kan er dan als volgt uitzien:

“Mijn arts vertelt altijd de mogelijkheden en geeft mij dan tijd om na te denken over een keuze. Daarna komt ze erop terug. Ik heb het gevoel dat we echt samen mijn behandeling bepalen en dat mijn mening erg belangrijk is. Ze laat me uitproberen met doseringen van medicatie wat voor mij én in mijn thuissituatie het beste werkt. Dat is erg fijn. Ik voel me heel erg gehoord. Ik ben ook wel iemand die durft te vragen en niet alles voor zoete koek slikt, maar mijn arts staat daar ook heel erg voor open, dat is zeer prettig.”

 

Een goed gesprek

De campagne stelt de dialoog tussen patiënt en professional centraal, benadert professionals en patiënten als gelijkwaardige gesprekspartners en biedt tips. De campagne roept op om vragen te stellen, beter te luisteren en gesprekken voor te bereiden. Via verschillende kanalen brengen we samen beslissen onder de aandacht bij patiënt en professional. Meer informatie en tips vindt u op: www.begineengoedgesprek.nl.

 

Voor patiënten van VieCuri is meer informatie te vinden op onze webpagina Samen Beslissen. Hier leest u onder andere hoe u zich kunt voorbereiden op uw gesprek met de arts, behandelaar of verpleegkundige.

 

Patiëntenpanel

Wilt u buiten uw behandeling om ook meebeslissen over belangrijke thema's in ons ziekenhuis? Meldt u dan aan voor het Patiëntenpanel! VieCuri vindt het belangrijk om te weten wat onze patiënten van ons verwachten en wat ze vinden van onze zorg. Als panellid vragen wij u een aantal keer per jaar om uw mening over uiteenlopende onderwerpen. De uitkomsten hiervan zijn voor ons een bron van informatie en inspiratie en leiden tot een betere dienstverlening.

 

Meld u hier aan voor het VieCuri Patiëntenpanel

 

 

Scroll voor meer informatie