Patiënt in wachtruimte

Mijn IBDcoach is meer dan een handig communicatiemiddel

Datum: 12 november 2019

Dankzij digitale hulpmiddelen is het mogelijk om snel en efficiënt de zorg dichter bij de patiënt te brengen. In deze nieuwe serie gaan we iedere keer in op een voorbeeld van de regionale zorgvisie in de praktijk. Deze keer staat een digitaal middel dat de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten inzet centraal. Verpleegkundig Specialist in opleiding Judith Meevissen vertelt meer.

 

Patiënten IBD (een verzamelnaam voor de chronische darmontstekingen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn) kunnen sinds begin dit jaar beveiligd inloggen op een digitaal programma: MijnIBDcoach. “Via dit digitale programma kunnen IBD-patiënten en zorgverleners elkaar berichten sturen en vragen stellen. Het is, naast bellen tijdens de openingstijden van de poli en een bezoek aan het ziekenhuis, een extra communicatiemiddel dat ook nog eens 24 uur per dag gebruikt kan worden”, legt Meevissen uit.

 

Vinger aan de pols
MijnIBDcoach is meer dan een handig communicatiemiddel: via het online programma houden de zorgprofessionals ook een vinger aan de pols hoe het gaat met de patiënt. “Mensen krijgen vier keer per jaar een vragenlijst over hun klachten, maar ook over hoe het gaat met zaken als gewicht, vermoeidheid of stress. Het programma denkt mee: als iemand bijvoorbeeld invult dat het gewicht beduidend is gedaald, is de volgende vraag automatisch of iemand bewust is afgevallen of niet. Op deze manier krijgen wij tussen polibezoeken door signalen of er mogelijk sprake is van een verslechterde gezondheid.”

 

Kenniskuren
Tot slot biedt MijnIBDcoach de patiënten een schat aan informatie. “Onder de noemer ‘kenniskuren’ kunnen mensen op het platform meer over hun aandoening leren. Ook komen zaken als voeding, medicijngebruik en het thema ‘IBD en werk’ aan bod. Dat gebeurt op een interactieve manier, bijvoorbeeld onder meer door informatiefilmpjes.”

 

Tevredenheidsonderzoek
VieCuri startte in januari met het initiatief en MijnIBDcoach telt inmiddels zo’n tachtig actieve gebruikers. Om te reacties te polsen, vond er een tevredenheidsonderzoek plaats. “Het programma werd met een 7,7 gewaardeerd. Verbeterpuntjes waren bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid en dat er nog meer specifieke medische kennis mag worden gedeeld voor IBD-patiënten. Wat mensen vooral waarderen is het snelle contact dat ze kunnen leggen met zorgprofessionals. Ook vinden ze het fijn om meer te leren over hun aandoening, waardoor ze beter voorbereid een gesprek met de arts ingaan.”

 

IBD-patiënten van VieCuri die nog niet gebruikmaken van MijnIBDcoach kunnen zich aanmelden via ibd@viecuri.nl. Of vraag uw MDL-arts ernaar tijdens uw eerstvolgende bezoek aan de MDL-poli.

Verpleegkundig Specialist in opleiding Judith Meevissen in gesprek met een patiënt.
Scroll voor meer informatie