Patiënt in wachtruimte

Nieuwe inzichten na eHealth-week 2018

Datum: 29 januari 2018

Professionals en patiënten van VieCuri belichten actuele onderwerpen door middel van een blog. Dit blog is geschreven door Marion van den Broek, beleidsmedewerker Innovatie & eHealth.

 

 

De eHealth-week is voorbij en ik loop terug naar de trein. Een hele week het hele land in het teken van eHealth. In alle vroegte opgestaan om naar een eHealth-congres te gaan. De eHealth-week werd voorlopig beoordeeld met een 7,9 als cijfer. En dan loop je daar in Utrecht weer terug naar het station. Dan vraag ik me af, maar wat heb ík nu geleerd vandaag? Waren er nieuwe zaken? Wat was de boodschap van de dag? Wat kan ik mijn collega's en jullie lezers vertellen over deze dag?

 

Wat me in het bijzonder opvalt, is dat er een héle week aandacht is voor dit onderwerp. Wat goed dat er zo veel belangstelling is! Maar... Is dit nodig? Moeten we het begrip eHealth eens gaan vervangen door digitale zorg? Of gewoon weglaten en het als gewone zorg zien? Ik hoop het laatste, maar laten we eerst de stap naar 'digitale zorg' overwinnen. En waarom zijn er nog speciale congressen voor nodig om iedereen te overtuigen? Er zijn voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat digitale zorg tot goede en zelfs betere zorg leidt. Laten we gewoon samen aan de slag gaan met alles wat we al geleerd hebben in het land.

 

Blended care

Ik hoorde vandaag 'blended care' benadrukt worden. Weer zo'n mooie managementterm, weer iets waar eHealth binnen moet passen. Toch kan ik me helemaal vinden in dit begrip. Simpel gezegd betekent dit zaken samen doen. Dus zowel de dokter zien, als thuis met digitale zorg aan de slag zijn. Want zonder die menselijke kant van de zorg, is er geen digitale zorg. eHealth gaat de zorgverlener niet vervangen, eHealth moet in de zorg passen en de zorg ondersteunen. Want met bijvoorbeeld alleen een app met informatie over een behandeling kom je er niet. Je hebt de zorgverlener nodig om vragen te kunnen stellen. Met de app kan dat wel stukken gerichter.

 

Quickscan digitale vaardigheden

De zorgverlener zou moeten kunnen inschatten of u als patiënt met digitale zorg vooruit kunt. We hebben vaak een smartphone of tablet, maar niet iedereen. We willen vaak wel, maar lukt het ook? De zorgverlener kan bijvoorbeeld vragen of u vaker gebruik maakt van internet. Ook kan hij of zij u laten zien hoe een app werkt. Om de zorgverlener daar in te ondersteunen, is er een 'quickscan digitale vaardigheden' in het leven geroepen. Een mooi initiatief om te kunnen kijken of patiënten wel overweg kunnen met digitale zorg. Want als dat niet is, moet u altijd de reguliere zorg kunnen krijgen!

 

Ehealth4all

Een ander mooi initiatief dat werd getoond, is ehealth4all. Kortweg, digitale zorg moet voor iedereen mogelijk zijn. Ook voor lager opgeleiden en laaggeletterden. Er worden vier stappen aangeraden om digitale zorg beschikbaar te laten zijn voor iedereen. Zo moet digitale zorg voor iedereen begrijpelijk zijn, moet het vindbaar zijn en goed te gebruiken. Zorgverleners moeten gecoached worden om goede digitale zorg te kunnen leveren. Tot slot moeten er afspraken gemaakt worden over wat we willen en doen met digitale zorg. Kortweg: vinden, snappen, coachen en afspraken maken. Ik ging na deze week enthousiast het weekend in. Het is een mooie richting waar VieCuri mee verder kan!

 

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Meld u aan voor een e-mail alert!

 

Aanmelden 

logo eHealth-week
eHealth-blogger Marion van den Broek
M.H.P. (Marion) van den Broek Medewerker Kwaliteit, Veiligheid & Prestatie-indicatoren (KVP) en Beleidsmedewerker Innovatie & eHealth
Scroll voor meer informatie