Patiënt in wachtruimte

Door de ogen van de patiënt

Datum: 19 november 2018

Deze blog is geschreven door Monique Joordens en Frans Osther, in afstemming met Marion Titselaar.

 

Wat velen van ons overkomt:
“Tja… en dan krijg je vervelend nieuws. Van een “gewoon iemand” ben je ineens patiënt. Je komt in een achtbaan van emoties, adviezen, afspraken, onderzoeken, scans, operaties en nog veel meer. Waar je eerst nog zelf je agenda bepaalde, zijn het nu de doktersassistentes die over je agenda beschikken.

 

Beetje bij beetje krijg je gedoseerd meer informatie. Je bent nu patiënt die weer heel graag een “gewoon iemand” wil worden en daar alles voor over heeft. Hoe fijn als je na een soms lange of korte weg dan te horen krijgt dat je “schoon” bent. Maar ook eng, want de angst blijft natuurlijk. Zou het ooit weer terugkomen? Elke controle is steeds weer spannend.

 

Wat ons is overkomen:
Wij, Frans en Monique, hebben dit ook meegemaakt. Gelukkig kregen wij uiteindelijk, mede dankzij de inzet van onze artsen en hun team, te horen dat wij “schoon” waren. We werden op een zeker moment gevraagd om onze ervaringen met hen te delen.

 

De afdeling Oncologie wilt graag het perspectief van de patiënt meenemen in hun beleid. Hoe kan VieCuri de behandeling van de patiënten zo effectief en aangenaam mogelijk maken? Een uniek concept. Hierin loopt VieCuri voorop. Wat kan beter? Hoe kan het beter? Wat kan sneller? En hoe kan het sneller? Dit soort vragen kregen wij als patiëntvertegenwoordigers gesteld. Bijvoorbeeld bij de nieuwbouwplannen van de afdeling oncologie. Want een dokter, assistenten en verpleegkundige zitten toch aan de andere kant van het bureau en hoeven niet in de wachtkamer te zitten. De architect en aannemer denken vaak aan efficiëntie. Voor hen heel logisch, maar voor de patiënten en artsen soms minder van belang. Hierin en in andere zaken hebben we onze input kunnen geven en er werd daadwerkelijk iets mee gedaan. De stem van de patiënt wordt gehoord in VieCuri!

 

Wij zijn met plezier patiëntvertegenwoordiger. De mogelijkheid om met onze ervaringen een patiënt, een “gewoon iemand” maar ook de artsen en hun team te kunnen helpen doet ons goed. De oncologie-artsen en hun team staan open voor onze input. Bijzonder hierbij is dat de relatie met de artsen op basis van gelijkwaardigheid is. Daardoor zijn de gesprekken open en eerlijk van beide kanten. Het is heel fijn om te zien hoe dit in praktijk wordt gebracht als we weer op onze jaarlijkse controle komen.

 

Deze blog is geschreven door twee patiëntenvertegenwoordigers van VieCuri, afdeling Oncologie:

  • Frans Osther (o.a. lid Oncologiebeleidscommissie en tumorwerkgroep melanoom).
  • Monique Joordens (o.a. lid tumorwerkgroep mamma en ondersteuner mammaspreekuur Toon Hermans Huis).

 

Patiëntenvertegenwoordigers bij VieCuri: Frans Osther en Monique Joordens

 

Patiëntenvertegenwoordigers Frans Osther en Monique Joordens
Marion Titselaar
M.A.G.S. (Marion) Titselaar Programmamanager oncologie
Scroll voor meer informatie