Patiënt in wachtruimte

Voorlichting chemotherapie onder de maat?

Datum: 9 februari 2016

Professionals en patiënten van VieCuri belichten actuele oncologische onderwerpen door middel van een blog. Dit blog is geschreven door Philo Werner, internist-oncoloog bij VieCuri.

 

Afgelopen week publiceerde de Telegraaf resultaten van een enquête over de bijwerkingen van chemotherapie. Voor dit onderzoek zijn ruim 1100 (ex-)kankerpatiënten, ouder dan 50 jaar, ondervraagd naar hun kennis over de bijwerkingen. In dit blog belicht ik het onderzoek, de resultaten en mijn visie.

 

Resultaten

Uit het onderzoek bleek dat 45% van de ondervraagden patiënten vond dat hij van te voren niet goed was ingelicht over de bijwerkingen van chemotherapie. Maar liefst 23% van de ondervraagde patiënten gaf aan helemaal geen uitleg te hebben gehad.

 

Informatieoverdracht

Waar ligt dit aan? Wordt de informatie niet gegeven of wordt de informatie niet ontvangen? Uit andere studies is bekend dat een patiënt na afloop van een gesprek slechts 50% van de informatie kan herinneren. Het is voor ons daarom belangrijk om informatie te herhalen of te verdelen over meerdere afspraken. Een andere oplossing is om de informatie aan te bieden op papier of een geluidsopname.

 

In VieCuri

In VieCuri worden patiënten op drie manieren ingelicht over de bijwerkingen van de chemotherapie: door gesprekken met de specialist, gesprekken met de oncologieverpleegkundige en patiënten krijgen een zogenaamd ‘chemo-boekje’. Hierin staat alle informatie over de chemokuur zwart op wit en kan op een rustig moment nagelezen worden. Het chemo-boekje geeft ook informatie over in welke gevallen patiënten contact moeten opnemen en het bijhorende telefoonnummer. Blijkbaar is dit niet genoeg.

 

Andere vormen

We moeten nadenken over andere vormen van informatieoverdracht. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: Een eigen patiëntendossier dat men via internet kan beheren, via apps of andere social mediakanalen. In VieCuri wordt er ook al geëxperimenteerd met andere vormen om de informatieoverdracht nog beter te laten verlopen. Een voorbeeld waarbij extra hulp wordt gegeven is het project ‘co-patiënt’. Hierbij gaat een vrijwilliger mee met een patiënt naar het gesprek met de dokter in de hoop dat een minder emotioneel betrokken begeleider meer onthoud van de gegeven informatie.

 

Eigen steekproef

In het artikel wordt gesteld dat meer dan de helft van de patiënten niet zou weten dat er bij koorts contact moet worden opgenomen met he ziekenhuis. Een onwaarschijnlijk hoog percentage volgens mij. Na het lezen van dit bericht besloot ik dan ook afgelopen vrijdag een kleine steekproef te doen tijdens het spreekuur. Tien patiënten die in het verleden chemotherapie hadden gehad vroeg ik of ze wisten wanneer ze tijdens de behandeling geacht werden het ziekenhuis te bellen. Alle tien wisten ze het nog, ook de patiënten bij wie het al jaren geleden was. Een van hen gaf zelfs het antwoord: boven de 38.5 graden met het bijhorende nummer uit het chemo-boekje.


Bronnen

1. Telegraaf, Veel kankerpatienten niet betrokken bij kanker chemobesluit.
2. J Clin Oncol. 2008 Jan 10;26(2):297-302. doi: 10.1200/JCO.2007.13.0609. Receiving the diagnosis of lung cancer: patient recall of information and satisfaction with physician communication.
Gabrijel S1, Grize L, Helfenstein E, Brutsche M, Grossman P, Tamm M, Kiss A.

 

Philo Werner werkt sinds 2008 in VieCuri Medisch Centrum als medisch oncoloog. Haar aandachtsgebied is medicamenteuze behandeling van de meest voorkomende kankersoorten zoals borstkanker, darmkanker, prostaatkanker, blaas- en nierkanker en eierstokkanker. Daarnaast heeft ze als aandachtsgebied palliatieve zorg; de zorg voor patiënten die niet meer kunnen genezen.

 

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs?

Meld u aan voor een e-mail alert!

 

Aanmelden

hand met infuus
P. Werner
P.T. (Philo) Werner internist-oncoloog
Scroll voor meer informatie